dat is een mooie tip JR.
Originele vleugels zou ik niet meer aan beginnen, duur, en tegenwoordig is plastic over het algemeen van betere kwaliteit.
Over het zilver kan ik weinig zeggen. Ik heb mijn sax gewoon maar gewassen met contactspray op de echt vieze plekken. Dat werkte vrij goed. (kontakt61)
Voor de rest gewoon met een sopje maar, en een spons en een ragger.
Ik heb nog foto's (o.a. mijn avatar ja) waarop mijn beker na het schoonmaken bijna als nieuw blinkt. Na een paar maanden was mijn sax al weer helemaal doffig door gewoon gebruik, en uiteraard ook de oxidatie.
Electrolitisch of ultrasoon??? bad maakt goed schoon, en dat met de aluminiumfolie ook wel. Alleen heb ik ergens gelezen dat het niet aan te raden is als er ook koper bij betrokken is, dus met die kale plekken mss weer geen goed idee.
Ik heb een verzilverd lepeltje die ook versleten was ermee gewassen. Het was een stuk minder zwart ja, maar of ik nou kon juichen om het resultaat, nee.
Trouwens zilverpoets bevat schuurmiddel, en moet als je het gebruikt enorm goed uitgewreven worden. Ik zie al dat je dat niet wilt gebruiken, goed zo!
En prik je niet aan de veren. Je kunt ze trouwens voor een prikkie bestellen bij de saxofoonwinkel in deventer. Dus als er wat niet goed meer zijn. Gewoon even de dikte opmeten! Het inkorten en plaatsen van die veren is dan wel weer minder leuk werk.
Uiteindelijk ben ik me het meest druk gaan maken om het goed sluiten van de kleppen, lekkere feel tijdens het spelen, en het stilmaken van rammelende dingen. Het viel me op dat de D E en F kleppen een beetje verbogen zijn.
Ik ben benieuwd in elk geval hoe het wordt:), leuk dat je het zo bijhoudt op de site.