Author Topic: revisie Keilwerth Toneking anno 1961  (Read 8837 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
revisie Keilwerth Toneking anno 1961
« on: 21 February 2011, 13:54:37 »
Beste saxliefhebbers,

Kortgeleden heb ik bedacht dat het wel interessant is om me te beoefenen in het reviseren van een sax, gewoon omdat het technisch zo'n interessant object is en omdat het wel een kick geeft om een sax uiteindelijk perfect in orde te krijgen.
Omdat ik geen alt-sax heb, heb ik een roemeense decoratiesax merk Timis gekocht waar echt van alles aan mankeert. Dat wordt de revisie oefensax. Daarnaast heb ik van iemand een Keilwerth altsax type Toneking overgenomen uit het jaar 1961. Dat wordt de revisie kick. Alhoewel aan de Timis er meer uitdagingen zitten, heb ik al gemerkt dat die Keilwerth nu al een hele fijne sax is.
Plaatjes staan op http://sax.jonker.co

Het eerste wat ik ga doen is de Keilwerth sax te demonteren en klaar maken voor een bad.
- Het is een verzilverde sax, waarvan ongeveer een kwart al is verdwenen. Ik heb even getwijfeld of ik hem (of is het haar?) opnieuw zou laten verzilveren, maar als ik de meningen hier en daar lees, moet ik deze Toneking zo laten. Toch?
- Ik denk gewoon aan een bad met water en zeep en daarna een poetsbeurt met zo'n zilverpoetslap. Hier en daar lees ik echter dat een verzilverde sax een speciaal bad krijgt. Waar zou ik aan moeten denken?

groet
Johanj
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: revisie Keilwerth Toneking anno 1961
« Reply #1 on: 21 February 2011, 17:10:54 »
Er wordt inderdaad veel geschreven over silver dip (Hagerty ?)
Maar volgens mij zou een bad met warmwater aluminium folie en zout ook al iets moeten doen
(Herinner je die reclame nog met die wonder-plate ?)

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 21 February 2011, 18:50:59 »
ja, daar gaat t van borrelen. Het zilver wordt er schoon van. Maar niet als nieuw ofzo hoor. Verwacht er niet teveel van.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #3 on: 23 February 2011, 18:37:38 »
Hallo Maaarten en Martin,
Bedankt voor jullie suggesties.
Ik heb de body alvast een warm water bad met niks gegeven en vervolgens hard gepoetst met zo'n zilver poetsdoek.
De muffe geur (de sax heeft te lang in het zwarte doosje gezeten) is in iedere geval weg nu.
Er blijven echter wat diepere zwarte plekken die ik niet weggepoetst krijg en wat rare vlekken waar het zilver helemaal weg is.
Zou de silverdip of de aluminiumfolie truc nog iets meer uit kunnen halen?

vrgrjj

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #4 on: 23 February 2011, 18:43:54 »
Nog een andere vraag.
Op de sax zit zo'n plexiglas engelvleugel zie:

(dit is niet mijn sax).

Dit is wel die van mijn sax.

Heeft iemand misschien precies zo'n plaatje in een complete staat en wil die of het beschikbaar stellen om een gietmal te maken of een foto of scan maken en me mailen zodat ik de mijne kan uitbreiden met 'vleugeltips'.

vrgrjj

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #5 on: 24 February 2011, 07:15:36 »
Succes...
Met die originele vleugels kun je aardig geld verdienen

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 24 February 2011, 11:45:13 »
Ik vond op een duits saxforum de volgende link:

http://http://www.holzblasinstrumenten-studio.de/index.php/shop.html

Het schijnt dat deze firma replica's van plexiglas(?) verkoopt.

Misschien de moeite waard om een mailtje naar te sturen?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #7 on: 24 February 2011, 13:13:12 »
dat is een mooie tip JR.

Originele vleugels zou ik niet meer aan beginnen, duur, en tegenwoordig is plastic over het algemeen van betere kwaliteit.

Over het zilver kan ik weinig zeggen. Ik heb mijn sax gewoon maar gewassen met contactspray op de echt vieze plekken. Dat werkte vrij goed. (kontakt61)
Voor de rest gewoon met een sopje maar, en een spons en een ragger.

Ik heb nog foto's (o.a. mijn avatar ja) waarop mijn beker na het schoonmaken bijna als nieuw blinkt. Na een paar maanden was mijn sax al weer helemaal doffig door gewoon gebruik, en uiteraard ook de oxidatie.

Electrolitisch of ultrasoon??? bad maakt goed schoon, en dat met de aluminiumfolie ook wel. Alleen heb ik ergens gelezen dat het niet aan te raden is als er ook koper bij betrokken is, dus met die kale plekken mss weer geen goed idee.
Ik heb een verzilverd lepeltje die ook versleten was ermee gewassen. Het was een stuk minder zwart ja, maar of ik nou kon juichen om het resultaat, nee.

Trouwens zilverpoets bevat schuurmiddel, en moet als je het gebruikt enorm goed uitgewreven worden. Ik zie al dat je dat niet wilt gebruiken, goed zo!
En prik je niet aan de veren. Je kunt ze trouwens voor een prikkie bestellen bij de saxofoonwinkel in deventer. Dus als er wat niet goed meer zijn. Gewoon even de dikte opmeten! Het inkorten en plaatsen van die veren is dan wel weer minder leuk werk.

Uiteindelijk ben ik me het meest druk gaan maken om het goed sluiten van de kleppen, lekkere feel tijdens het spelen, en het stilmaken van rammelende dingen. Het viel me op dat de D E en F kleppen een beetje verbogen zijn.
Ik ben benieuwd in elk geval hoe het wordt:), leuk dat je het zo bijhoudt op de site.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #8 on: 24 February 2011, 19:21:28 »
Ik had al een mail naar de firma gj keilwerth gestuurd. Die vraagt 48 euro plus 16 euro verzendkosten voor een metalen. Maar als het even kan ga ik toch voor zo origineel mogelijk. Die holzblas ga ik mailen.

Er zijn trouwens allerlei Keilwerth firma's in Duitsland die nog iets met saxen doen. Er is ook een Richard Keilwerth saxofoon fabriek. Die is wat voordeliger dan de Julius, die nu onder Buffet Crampon valt.

Aan die naaldveren heb ik me al 10 keer geprikt tijdens het poetsen (wie mooi wil moet pijn leiden). De sax is inmiddels helemaal opgepoetst. Verbluffend is het resultaat niet echt. Misschien dat ik hier en daar toch een beetje poetsmiddel ga proberen op de echt slechte plekken. In de beker heb ik ergens een groene vlek. Ik heb de sax vervolgens weer in elkaar gezet (oefenen). Opnieuw bepolsteren en uitdeuken volgt in een volgende etappe.

Een hele hoop van die naaldveren zijn ook wat roestig. Zou best kunnen dat ze op breken staan. Een voorraadje is nooit weg.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #9 on: 27 February 2011, 18:41:23 »
Mocht je zilverdip nodig hebben (die the Martin aangaf) wil ik het wel voor je bestellen en naar je opsturen.
En mocht je aan de gang gaan met schoonmaken via een ultrasoon zou je wel moeten opletten wat voor middel erin gaat, meestal wordt hiervoor het bestemde Tickopur gebruikt echter kan het metaal hierdoor bruin uitslaan. Ik gebruik voor andere metalen producten dreft en industrieel ammoniak.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #10 on: 27 February 2011, 23:19:24 »
Hallo Daan en the martin,
Ik had me van tevoren niet zo verdiept in ultrasoon en silver dip. Als ik het zo lees de voordelen daarvan een nog grondigere en vooral snellere reiniging. Ik heb me nu uren uitgeleefd met zo'n speciaal zilverpoets doekje. Dat was wit en is nu zwart en mijn sax een stuk minder zwart. Uiteindelijk ben ik wel redelijk tevreden. Ik heb ook het idee dat al zou ik de sax nog mooier schoon maken, dat in een paar maanden toch al weer voorbij is. Of hebben jullie andere ervaringen?

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #11 on: 27 February 2011, 23:29:12 »
Ik ben al wat aan het stoeien met het afstellen van polsters. Daardoor ontdek je wel dat er erg verschillende kleppen zijn op een sax.
De klep die wordt meegenomen door de f e en de d klep is wel een speciale die moet exact uitgelijnd worden met de laatst genoemde. Als dat niet lukt kun je je lage tonen wel schudden.
Ik vond een leuk filmpje op Youtube:

[youtube:1ss7yoqg]xc3rVPzUL38[/youtube:1ss7yoqg]

Die man gebruikt zo'n setje hele simpele 'lepels' om de polster bij te stellen.
Dergelijk gereedschap lijkt me onmisbaar, of zijn er ook andere manieren?
Weet iemand hoe je aan zo'n setje komt?

Offline Maaarten

• Member
  • *
« Reply #12 on: 28 February 2011, 11:53:12 »
die beugeltjes ken ik niet nee, wel mooie dingen.
Ik stel ze echter af met een plaatje kurk (beschadigt de toongaten niet) ertussen, en dan druk ik de klep dicht (niet met geweld, de polsters mag niet krom gaan worden etc).
Veel gereedschap, -als je handig bent met metaal- kun je ook zelf maken. Mijn vader heeft van een fietsspaak een haakje gemaakt om veertjes los te maken en vast te zetten bijvoorbeeld.

www.musicmedic.com verkoopt alle benodigdheden voor een vrij lage prijs.
Gebruik trouwens ook key wedges! absoluut onmisbaar. Die heb je zeker nodig bij het afstellen van kleppen onderling. Erg fijn soms als je dat beugeltje even omhoog kunt drukken ermee.

Verhitten:
Een puntige gasbrander is soms erg fijn, maar vaak kan het ook gewoon met een hitteföhn. Makkelijk, en zonder open vuur.
Transparante schellak raad ik aan als lijm voor de polsters, scheelt met lelijke uitlopers, druppels en vlekken.

Verder zie ik dat je rolled tone holes hebt. Het gebruik van toptone polsters is dan het overwegen waard voor sommigen, the Martin raadt het af, op youtube zag ik die combi dan weer wel. Ik heb zelf dus geen idee.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #13 on: 28 February 2011, 18:37:44 »
Quote from: "johanj"
Hallo Daan en the martin,
Ik had me van tevoren niet zo verdiept in ultrasoon en silver dip. Als ik het zo lees de voordelen daarvan een nog grondigere en vooral snellere reiniging. Ik heb me nu uren uitgeleefd met zo'n speciaal zilverpoets doekje. Dat was wit en is nu zwart en mijn sax een stuk minder zwart. Uiteindelijk ben ik wel redelijk tevreden. Ik heb ook het idee dat al zou ik de sax nog mooier schoon maken, dat in een paar maanden toch al weer voorbij is. Of hebben jullie andere ervaringen?

Dit soort metalen krijgen altijd aanslag denk maar aan huidvet, zweet, vocht enz. Voor mijn werk gebruik ik een ultrasoon en af en toe die zilver dip als het nodig is. Maar mijn werk heeft natuurlijk niks met saxofoons te maken :) . Het is een makkelijke manier van snel reinigen.
Er bestaat ook zo'n soort poetsmiddel waarbij je zilver erop wrijft, ik vraag dat morgen wel even na.

Je bent met een heel leuke project bezig, ik volg het met veel plezier.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #14 on: 28 February 2011, 20:12:24 »
Quote from: "Maaarten"

Verder zie ik dat je rolled tone holes hebt. Het gebruik van toptone polsters is dan het overwegen waard voor velen.

Ik was nog niet aan een keuze voor polsters toe, maar dacht wel dat ik een bijpassende keuze zou moeten maken.
Jouw advies verbaast me wel. Ik had juist zo'n rijtje bedacht:
- rolled tone holes en jazzy gebruik - leren polsters met metalen resonators
- rolled tone holes en klassiek gebruik - leren polsters met kunststof resonators
- gewone tone holes en de bovengemiddelde sax - toptone is te overwegen

Mijn redenering is als volgt: voor de jazzy klank zijn leren polsters met metalen resonators het beste.
Voor de duurzaamheid zijn toptones het beste, maar die benadelen de klank een ietsje door de verende ophanging.
Bij rolled tone holes hebben leren polsters relatief weinig te leiden, dus kun je die kiezen ipv toptones.
Wat zijn jouw argumenten ?