Tja, om ook die wijze man die je citeert aan te halen

, ben je al eens naar een winkel toegestapt om verschillende mondstukken te proberen? Er is immers meer dan alleen Selmer, dus wellicht vind je daar je ideale mondstuk nog. Zo weet ik dat er veel sopraansaxofonisten zijn die op een Yamaha mondstuk blazen (wel de iets duurdere serie, niet die van plastic die je standaard bij een 275 krijgt) waar ze dan een voller geluid mee hebben terwijl voor alt en tenor dat juist weer niet het geval is met Yamaha mondstukken. Ook is welke tipopening (de letter bij het Selmer mondstuk dus) je nodig hebt erg persoonlijk en van meerdere factoren afhankelijk (je embouchure, de manier van aanzetten en blazen), dus probeer altijd meerdere mondstukken en zoek uit wat het beste voor je is, vrijwel alle saxofoonwinkels bieden jou die optie en kunnen jou helpen met een keuze maken.
Wat betreft het feit dat een sopraan een hogere letter vraagt dan een alt of tenor, kijk maar eens bij de onderschriften van de sopraanblazers op dit forum die ook op een Selmer mondstuk blazen en wat voor letter zij blazen, dan zie je wel dat daar vrijwel geen C* tussen zit. Kijk anders eens in
dit topic wat de sopranisten daar blazen, je ziet daar D, E, F en zelfs G voorbij komen, maar geen C*.
Maar misschien dat een doorgewinterde sopraanblazer hier nog wat meer over kan vertellen?