Author Topic: wanneer overstappen  (Read 6833 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline janine6376

• Member
  • *
wanneer overstappen
« on: 18 March 2011, 14:28:35 »
Ik speel nu al 4 weken sax, (ja ik weet het ben nog een broekkie) en speel nog altijd rietje 1,5. Nu is mijn vraag wanneer stap je over naar een dikker rietje en wat zijn de voordelen/nadelen van "te vroeg" overstappen, heb nl ergens gehoord dat toonladders en lange noten met een dikker rietje beter zou zijn. klopt dit????????

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: wanneer overstappen
« Reply #1 on: 18 March 2011, 14:42:24 »
In principe geld altijd hoe zwaarder het riet, hoe voller (en over het algemeen dus mooier) het geluid. Echter blaast een zwaarder riet wel zwaarder en moet je wel de juiste techniek en embouchure (dat is zeg maar de kracht die je met je lippen op het mondstuk en riet uitoefent) hebben om dat zwaarder riet aan te kunnen. Eigenlijk zou je altijd één riet moeten hebben wat zwaarder is dan je nu blaast (in jouw geval dus een 2 naast de 1,5 die je nu blaast) om zo af en toe (om de paar weken bijvoorbeeld) eens te proberen hoe dat blaast. Gaat dat nog te zwaar, dan kan je het beter bij je huidige houden. Gaat dat wel aardig (je moet er overigens altijd wel even aan wennen) en de noten komen nog steeds redelijk direct uit de sax, kan je gaan overstappen op het 2 riet en dan natuurlijk af en toe eens een 2,5 proberen of je daar naar toe kan.

De meeste mensen zullen afhankelijk van hoe veel ze in een week spelen na een paar jaar wel op een 3 riet zitten. Overigens is naar mijn mening een 1,5 riet wel erg licht, zelfs voor een beginner.

Een te licht riet blazen heeft overigens ook wel nadelen, zo is natuurlijk de klank minder vol (oftewel meer iel), maar blaas je ook snel te hard voor dat riet waardoor je het riet dichtblaast tegen het mondstuk aan. Ook wordt je techniek lui van een te licht riet, je hoeft dan immers vrij weinig te doen om er een toon uit te laten krijgen.

Overigens heeft ook het mondstuk wat je hebt invloed op hoe zwaar je riet moet zijn, zo zal je met een zwaarder mondstuk (waarbij de afstand tussen het puntje van het riet en het puntje van het mondstuk groter is) een lichter riet moeten hebben om het geheel even zwaar te laten blazen.

Nadelen voor een te zwaar riet zijn er afgezien dat het zwaarder speelt (wat pas een nadeel is als het "te" zwaar speelt natuurlijk) zijn er niet echt, wel moet je niet in één keer van bijvoorbeeld 1,5 naar 2,5 gaan, altijd met halve stapjes opbouwen om te voorkomen dat je je embouchure niet overbelast.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline janine6376

• Member
  • *
« Reply #2 on: 19 March 2011, 23:14:54 »
het dichtklappen van de 1,5 komt idd regelmatig door. Het probleem is alleen dat bij een riet 2 de tonen laat komen en niet geheel zuiver zijn, ze galmen en trillen.

Het meest ideale zou een 1,75 zijn maar die bestaan helaas niet, dus ik zal het er nu even mee moeten doen.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 March 2011, 23:28:08 »
Hoeveel rietjes 2 heb je geprobeerd?
Het ene riet is het andere niet. ;)
Koop eens een doosje. Gegarandeerd dat er rieten tussen zitten die wel lekker spelen.
En even een kwartiertje in het water leggen voor je gaat spelen wil ook nog wel eens helpen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

javaou

• Guest
« Reply #4 on: 21 March 2011, 23:31:40 »
Een nieuw riet stop ik eerst altijd even onder m'n tong, wordt ie lekker warm en soepel (maarja ik ben ook maar beginner).
Ik ben begonnen met 1 1/5 maar vaak piepen en dichtslaan tegen het mondstuk.
Al snel overgegaan naar  2 1/2 en nu speel ik op 3...maar ik wissel nog geregeld om van ene riet naar het andere, afhankelijk van m'n bui/muziekstukje.
Ik zag op goedkoperieten.nl dat je rieten per stuk kunt bestellen en of kunt samenstellen verschillende rieten in een doosje, das een mooi idee, je hoeft dan
niet in een keer een heel doosje van één soort te kopen. By de weg, ik gebruik Vandoren traditionel
Groeten, Jan

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 22 March 2011, 10:05:55 »
Beginnen op 2!!
2 is al een riet wat eigenlijk voor de meeste mensen al te licht is, maar goed voor het begin. Jaartje op spelen, dan 2,5 proberen en dan na een jaartje of 2 naar 3. De meeste mensen komen met een C* of C** mondstuk en vandoren trad.rieten uit op 3 of 3,5.

Dat het niet helemaal klinkt zoals je wilt....ja, na 4 weken moet dat nog kunnen, denk ik.... :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #6 on: 22 March 2011, 11:15:04 »
ik speel nu een jaar of 12 denk ik en ik ben toendertijds ook begonnen met een rietsterkte van 2(vandoren traditional), inmiddels heb ik het verdubbeld (vandoren traditional 4, op een c*), maar als 2 nog echt te zwaar is en 1.5 te licht kun je wellicht je saxofoon leraar vragen of hij jouw rietje wat bij kan schuren zodat het wat lichter speelt.

eventueel kun je ook een 2.25 legere (kunststof) riet proberen deze komt ongeveer overeen met een 1.75 /1.8, maar ik denk dat je leraar het hier niet mee eens zal zijn.

ik hoop je geholpen te hebben.

grz Koen
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 22 March 2011, 14:09:23 »
Ik zou gewoon overstappen op een 2 en accepteren dat het in het begin anders/moeilijker zal blazen

Offline Lonja

• Member
  • *
« Reply #8 on: 23 March 2011, 23:08:14 »
Ik ben zelf ook maar een beginner, maar ik denk ook wel dat het moet kunnen om op een 2 te blazen. Ik heb zelf al sinds het begin van mijn saxlessen (=nu 7 weken) een 2,5 riet. Het is een riet met plastic coating, vandaar dat je er zo lang mee doet.
Maar van de week ontdekte ik dat het rietje op één of andere manier toch kapot is gegaan, en ik had nog een gewoon riet 2 liggen. Merkte wel duidelijk verschil, het blaast echt wat lichter wat erg prettig is aangezien ik al een mondstuk op mijn tenor heb waar je heel hard voor moet blazen (ga morgen andere proberen) maar omdat ik het niet meer gewend was ging het vooral bij de hogere en lagere tonen gruwelijk piepen. Heb maar gauw weer mijn kapotte riet erop gezet, dat is beter te doen :)
Als ik het als beginnend, klein, rokend meiske op een tenor met veel te zwaar mondstuk op een 2,5 kan dan moet het jou vast wel lukken op een 2!

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #9 on: 23 March 2011, 23:49:26 »
Je speelt ál vier weken sax?  :lol: Sorry als dit lullig overkomt, maar je bent écht pas net begonnen. Speel eerst eens lekker door op die rietsterkte, verwacht niet dat je binnen al te lange tijd gaat klinken zoals je graag wil klinken. 't Is nou eenmaal moeilijk, dat saxofoon spelen en klank maken. :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #10 on: 24 March 2011, 00:04:56 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Je speelt ál vier weken sax?  :lol: Sorry als dit lullig overkomt, maar je bent écht pas net begonnen. Speel eerst eens lekker door op die rietsterkte, verwacht niet dat je binnen al te lange tijd gaat klinken zoals je graag wil klinken. 't Is nou eenmaal moeilijk, dat saxofoon spelen en klank maken. :)

kan niks anders dan dit te beamen, toen ik begon moest ik van de harmonie eerst een jaar klarinet spelen, ik had dus al wat embouchure opgebouwd los van het feit dat je klarinet niet hetzelfde bespeeld als sax heeft het toch nog enkele jaren geduurd voordat ik zelf tevreden was over mijn klank (ben wel veeleisend daar niet van).

niet om je te ontmoedigen maar een instrument leren heeft volharding nodig, maar levert daarna ook zeker zoveel voldoening op!
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline janine6376

• Member
  • *
« Reply #11 on: 24 March 2011, 13:12:33 »
ik weet dat ik er zeker nog lang niet ben, maar ik baal er alleen van dat mijn rietje steeds dichtslaat, zodat ik eigenlijk niet echt verder kom. en bij een hoger rietje lukt het halen van de toon niet goed, ging mij dus ook meer om raad dan om morgen bij een of andere wereldkampioen te gaan spelen.

maar zwaar gefrustreerd zijn helpt niet om er plezier in te houden. vandaar mijn vraag om jullie ervaringen

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #12 on: 24 March 2011, 13:25:47 »
Dan nogmaals mijn vraag:

Quote from: "Amanda"
Hoeveel rietjes 2 heb je geprobeerd?
Het ene riet is het andere niet. ;)
En welk merk?
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline janine6376

• Member
  • *
« Reply #13 on: 24 March 2011, 15:51:52 »
Vandoren rietje 2 en al zeker een stuk of 6 geprobeert ook met weken in water

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #14 on: 24 March 2011, 17:30:31 »
Je komt ook naar de meeting toch?
neem die rietjes 2 eens mee en probeer eens op een andere sax of het dan wel lukt  :-) Misschien met wat tips van de ervaren spelers.
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*