In principe geld altijd hoe zwaarder het riet, hoe voller (en over het algemeen dus mooier) het geluid. Echter blaast een zwaarder riet wel zwaarder en moet je wel de juiste techniek en embouchure (dat is zeg maar de kracht die je met je lippen op het mondstuk en riet uitoefent) hebben om dat zwaarder riet aan te kunnen. Eigenlijk zou je altijd één riet moeten hebben wat zwaarder is dan je nu blaast (in jouw geval dus een 2 naast de 1,5 die je nu blaast) om zo af en toe (om de paar weken bijvoorbeeld) eens te proberen hoe dat blaast. Gaat dat nog te zwaar, dan kan je het beter bij je huidige houden. Gaat dat wel aardig (je moet er overigens altijd wel even aan wennen) en de noten komen nog steeds redelijk direct uit de sax, kan je gaan overstappen op het 2 riet en dan natuurlijk af en toe eens een 2,5 proberen of je daar naar toe kan.
De meeste mensen zullen afhankelijk van hoe veel ze in een week spelen na een paar jaar wel op een 3 riet zitten. Overigens is naar mijn mening een 1,5 riet wel erg licht, zelfs voor een beginner.
Een te licht riet blazen heeft overigens ook wel nadelen, zo is natuurlijk de klank minder vol (oftewel meer iel), maar blaas je ook snel te hard voor dat riet waardoor je het riet dichtblaast tegen het mondstuk aan. Ook wordt je techniek lui van een te licht riet, je hoeft dan immers vrij weinig te doen om er een toon uit te laten krijgen.
Overigens heeft ook het mondstuk wat je hebt invloed op hoe zwaar je riet moet zijn, zo zal je met een zwaarder mondstuk (waarbij de afstand tussen het puntje van het riet en het puntje van het mondstuk groter is) een lichter riet moeten hebben om het geheel even zwaar te laten blazen.
Nadelen voor een te zwaar riet zijn er afgezien dat het zwaarder speelt (wat pas een nadeel is als het "te" zwaar speelt natuurlijk) zijn er niet echt, wel moet je niet in één keer van bijvoorbeeld 1,5 naar 2,5 gaan, altijd met halve stapjes opbouwen om te voorkomen dat je je embouchure niet overbelast.