Author Topic: metronoom  (Read 2310 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

javaou

• Guest
metronoom
« on: 26 March 2011, 17:52:49 »
Als beginnend saxspeler kreeg ik de tip van een vriend om vooral een metronoom te (gaan) gebruiken
bij het instuderen van m'n muziekstukjes. Ik zie de toegevoegde waarde nog niet zo 1-2-3 maar hoe kijken jullie daartegenaan?
Misschien heeft hij mij horen tobben als ik plots moet overschakelen van bv 2- naar 3- of naar 4-kwarts maat...
Groeten,
Jan

Offline janine6376

• Member
  • *
Re: metronoom
« Reply #1 on: 26 March 2011, 18:01:31 »
ik speel ook nog niet zo heel lang maar met een metronoom voel ik me erg gehaast spelen, ik hou de maat door zachtjes met mijn voet te tikken, en dat bevalt mij best.

Maar als je het niet probeert weet je het niet

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 26 March 2011, 19:01:01 »
Dat is zeker wel aan te raden om vaak te doen, alleen niet continue. Veel beginners zijn geneigd om langzamer te gaan spelen als het moeilijker wordt, ook al merken ze het zelf niet eens. Als je dan voor het eerst mee gaat spelen met anderen, of met een meespeel cd ofzo, is het vaak dan ook een aardige chaos :D

Door regelmatig met een metronoom mee te spelen train je ook je eigen interne metronoom waardoor je beter stukken uit kan tellen en een mooi strak ritme houd. Tempo-overgangen zijn inderdaad lastig met een metronoom, maar zo vaak komt dat ook al niet voor en als dat wel zo is, kan je altijd de twee tempo's (of twee maatsoorten) apart oefenen met metronoom en als geheel zonder.

Wissel dus met en zonder metronoom af, dan wordt je ook niet te lui om altijd op de metronoom te vertrouwen. Een andere manier om je interne metronoom goed te oefenen is om met anderen in kleine groepjes samen te spelen (man of vier รก vijf), in complete orkesten valt het namelijk vaak niet op als je er niets van bakt, vooral als je als beginner nog erg zacht speelt.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #3 on: 27 March 2011, 17:45:06 »
Niks toe te voegen aan Invisible.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #4 on: 27 March 2011, 17:49:24 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Niks toe te voegen aan Invisible.  :)
Hoeft ook niet met mijn twee meter en 95 kilo :-D

javaou

• Guest
« Reply #5 on: 02 April 2011, 17:01:42 »
Thx, ik ga er m'n voordeel mee doen!
M'n lerares wil dat ik meetik (leuk woord by de weg) met den voet op de vloer.
Ook dat ga ik proberen, bij makkelijke liedjes lukt me dat nog wel omdat ik de maat ken, bij het oefenen met nieuwe
liedjes oeps.......
Jan

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #6 on: 02 April 2011, 18:14:43 »
Quote from: "javaou"
Thx, ik ga er m'n voordeel mee doen!
M'n lerares wil dat ik meetik (leuk woord by de weg) met den voet op de vloer.
Ook dat ga ik proberen, bij makkelijke liedjes lukt me dat nog wel omdat ik de maat ken, bij het oefenen met nieuwe
liedjes oeps.......
Jan
Het meetikken van de voet is zeker een goed idee. Je voeten (of eigenlijk je benen) zijn gewend om met het lopen een vast ritme aan te houden en zijn dus uitermate geschikt om als biologische metronoom te gebruiken. Wat je in de big-band wereld nog wel eens ziet is dat mensen met beide voeten meetikken, de linkervoet voor de 1 en de 3 in de maat en de rechter voor de 2 en 4. Dat helpt je dan weer om inzetten halvewege de maat goed te doen bijvoorbeeld.

Gerald

• Guest
« Reply #7 on: 02 April 2011, 18:19:14 »
Tel voor je gaat spelen de muziek eerst eens een paar keer uit.
Als ik wat nieuws speel wil ik ook gelijk blazen, maar eerst uittellen is soms best wel handig.
Dan gaat het stuk ook geen eigen leven leiden... :mrgreen:

Je kan je metronoom eerst ook langzaam zetten en daarna als je het stuk beter beheerst steeds een beetje sneller tot je het aangegeven tempo hebt.

javaou

• Guest
« Reply #8 on: 02 April 2011, 23:25:24 »
Quote from: Gerald
Tel voor je gaat spelen de muziek eerst eens een paar keer uit.
Als ik wat nieuws speel wil ik ook gelijk blazen, maar eerst uittellen is soms best wel handig.
Dan gaat het stuk ook geen eigen leven leiden... :mrgreen:

jah dat klopt, daar heb ik veel "last van" dat ik meteen begin te toeteren, en dan lijkt het alsof de muziek zijn eigen
geheugen in mijn hoofd maakt, en dan kijk ik slecht naar het muziekschrift....!

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #9 on: 04 April 2011, 07:51:20 »
Quote from: "javaou"
jah dat klopt, daar heb ik veel "last van" dat ik meteen begin te toeteren, en dan lijkt het alsof de muziek zijn eigen
geheugen in mijn hoofd maakt, en dan kijk ik slecht naar het muziekschrift....!

Zingen!

Zo kun je jezelf de muziek eigen maken, zonder ook nog na te hoeven denken over het saxofoonspelen.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge