Author Topic: Waar heb ik op gewacht...????  (Read 4083 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline John G

• Member
  • *
Waar heb ik op gewacht...????
« on: 02 November 2005, 18:13:51 »
Ongeloofelijk.....

Zoals jullie weten ben ik pas begonnen met sax spelen. Ik heb net mijn eerste les achter de rug, maar....  wat heb ik er toch een zin in. Ik kan die ding gewoon niet meer neer zetten, dit is ook gelijk een probleem die ik heb, ik woon in een gewoon rijtjes huis en als ik 2 uur 's-ochtend wil spelen probeer ik heel zacht te spelen (vanwege de buren natuurlijk) dit ik dan toch een heel stuk moeilijker, er komt dan vaak gewoon lucht uit..  :(
Een tussen door vraag, mischien een beginners probleem, ik heb toch wat probleem met mijn onderlip van het op mijn onderlip bijten. Mischien  bijt ik gewoon te hard, ik heb wel het gevoel dat ik steeds minder hard hoef te blazen om een fatsoenlijk noot eruit te krijgen. Is dit normaal..???
Ben toch wel blij dat ik les heb genomen in plaats van zelf te knooien. Je wordt gelijk op de kleine dingen gewezen die fout gaan.

Ik ben er trouwens achter wat voor Sax het is....
De naam erop is "Lincoln". Nooit van gehoord en op de internet kan ik ook niets over terug vinden maar mijn leraar zegt dat het voldoende is om mee te beginnen. Het moest wel naar een reparateur voor een lekende klep dus ik zit een paar dagen zonder.

Toch leuk om bij de familie van Sax spelers te horen   :D

Groetjes
John
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Offline mrPC

• Member
  • *
    • http://www.cocreatives.nl
(No subject)
« Reply #1 on: 02 November 2005, 18:58:38 »
je kunt in het begin wel meer last krijgen van je onderlip en wellicht ook van een soort kramp. dit komt doordat er op je onderlip een klein eeltlaagje moet komen. nu is dat waarschijnlijk nog ongelofelijk maagdelijk....
door lang te spelen zullen je lipspieren vermoeid raken waardoor je iets van krampgevoel kunt krijgen.
dit alles is erg normaal en zal binnen een paar weken minder worden.
luister wel naar je lichaam! wordt het te erg. stop dan even en ga verder op de dag weer door.
veel succes!
alt; Selmer SA80II ontlaktmondstukken; Guardala \'bebop\', meyer 6SS en lebayle 7* studio. sopraan: Yanagisawa S9930, mondstuk selmer \'f\', rieten: rico jazz select 3, binders: Francois Louis Ultimate. Selmer endorser (www.selmer.

Offline Pieter

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #2 on: 02 November 2005, 19:03:33 »
Hallo John,

Leuk voor je dat je eerste les zo goed bevallen is.
Ik ga deze week naar mijn ongeveer 220ste les en ik kan je verzekeren dat het alleen maar leuker wordt.
Wat je buren betreft, houd je niet te veel in, anders wen je straks aan het ingehouden blazen. Er komt, of is, binnenkort een e-sax te koop. Dat is een soort omhulsel voor een altsax waar je handen doorheen kunnen en de nek bovenuit steekt. Je kunt een koptelefoon aansluiten zodat je jezelf kunt horen. Buiten het ding hoor je maar een heel zacht getoeter. er kan ook een mp3-speler op aangesloten zodat je evt. kunt meespelen met cd. Het is alleen erg duur. 600 euro. je kunt een foto zien op de site van www.selmer.nl Bij de foto's van de saxofoondag in Best. Daar staat Johan vd Linden op met zo'n ding.
Die tanden in je lip, daar zul je nog wel vaker last van hebben. Een goede embouchure is niet iets wat je hebt wanneer je WEET hoe het moet, maar iets wat jaren duurt. Neem die tijd en blijf ook les houden zodat je in een heleboel zaken op tijd gecorrigeerd kunt worden. Saxofoon lijkt in het begin een fluitje van een cent, maar na een poosje ga je je realiseren dat het een instrument is wat zich maar moeizaam laat overwinnen. Des te mooier zijn die overwinningen!!

veel plezier!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Jannerd

• Member
  • *
(No subject)
« Reply #3 on: 03 November 2005, 09:38:18 »
Van die tanden in mijn lip heb ik ook nog regelmatig last, en ik speel toch al zo'n 10 jaar. Vooral als ik Sopraansax speel heb ik er last van.
Ik verhelp dit dan door een sigarettenblaadje over mijn ondertanden te plooien, zo worden ze minder scherp en "snijden" ze niet zo in mijn onderlip.
Gewoon 1 of 2 blaadjes enkele malen dichtvouwen totdat je een klein rechthoekje hebt en dat dan gewoon over je tanden, goed natmaken anders blijft het niet zitten!
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
(No subject)
« Reply #4 on: 03 November 2005, 09:41:23 »