Author Topic: Pro-sax Harrie Bakker  (Read 7925 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

javaou

• Guest
Pro-sax Harrie Bakker
« on: 10 April 2011, 10:56:37 »
Nu na 9 maanden spelen op huur-Yamaha YTS21, ben ik voornemens te gaan voor "eigen" sax.
De Yamaha komt van Harrie Bakker, en hij heeft sinds kort eigen merk in de markt gezet: Pro-Sax.
Hieronder (copy en paste) de tekst van zijn advertentie:

ProSax onze eigen professionele saxofoon lijn. Een nieuwe generatie saxofoons uit Taiwanan in de de lijn van P.Mauriat, LeMonde en Cannonball.
Verassend goed instrument voor deze prijsklasse. Spreekt licht aan, groot vet warm geluid, een beetje als een oude Martin (Amerikaan uit het verleden) Goede stemming en goed gelijkmatig. "Nodigt uit" tot bespelen, je kan er niet van af blijven. De diverse afwerkingen van Vintage look, mat zilver met glans verzilverde kleppen, zwart vernikkeld, mat en natuurlijk de gewone goudlak maken dat in dit merk voor ieders smaak wat wils. Alt en tenor met omgevelsde toongaten.

Kortom de vraag voor het forum: is er iemand bekend met Pro-sax? Ben ik te enthousiast met nu overstappen? Tuurlijk ik snap eerst proberen etc., en dat kan de Pro-sax
kan ook als huur-koop.

Thx voor meelezen!
Groet, Jan

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Pro-sax Harrie Bakker
« Reply #1 on: 10 April 2011, 11:29:39 »
Tja, het is maar net met welke gedachten je de sax koopt. Als je bedoeling is om een sax voor het leven te kopen zou ik nog even verder kijken. Aan de andere kant, als je nog geen jaar speelt heeft het nog geen zin om nu al de sax van je leven te kopen, dus kan je met een dergelijke goedkopere sax eerst een paar jaar vooruit en tegen de tijd dat je zelf genoeg techniek beheerst om tegen de beperkingen van een goedkope sax aan te lopen eens te gaan kijken naar iets uit een duurder segment.

Wat je wel bij deze wat onbekendere merken in het achterhoofd moet houden is dat deze een veel lagere inruil/verkoopwaarde hebben dan bijvoorbeeld de Yamaha 275 saxen of andere instapmodellen van de wat bekendere merken. Op de langere termijn ben je dus niet perse goedkoper uit. Wat overigens bij vrijwel alle saxen opgaat die je koopt, is dat het mondstuk dat er standaard bij zit (bij Yamaha bijvoorbeeld het 4C mondstuk) vaak van een niet zo denderende kwaliteit is en dat je in je budget ook tot wel €150,- moet vrijhouden voor een mondstuk (eventueel met binder). Alleen bij Selmer saxen krijg je natuurlijk meteen al een Selmer mondstuk wat voor beginners gewoon een goed mondstuk is.

Als je zelf nog niet genoeg ervaring hebt om een sax goed te kunnen beoordelen (dus niet alleen of hij lekker blaast of niet, maar ook hoe hij technisch in elkaar zit), zou je natuurlijk altijd een meer ervarener saxofonist (leraar bijvoorbeeld) kunnen vragen om met je mee te gaan.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 10 April 2011, 11:35:11 »
Quote from: "javaou"
 Nu na 9 maanden spelen op huur-Yamaha YTS21  
:idea: wat viel je tegen ( :?: )  bij deze sax dat je nu wat anders wilt  :roll:

Quote from: "javaou"
Thx voor meelezen!
:-D

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #3 on: 10 April 2011, 11:39:50 »
Die Prosax instrumenten ken ik ook onder een andere naam. Zoals meer Taiwanese instrumenten worden ze onder verschillende merknamen verkocht.

Het zijn zeker geen slechte instrumenten, maar 1) ik kan niet goed inschatten hoe ze zich op de lange termijn houden (hoewel ze er kwalitatief goed uitzien), en 2) ik denk dat er ook andere aantrekkelijke aanbiedingen zijn qua Taiwanese saxen. De lagere inruilwaarde klopt waarschijnlijk, maar daar staat een lagere aanschafprijs tegenover.

Ik zou ook eens met forum-lid Shofar gaan praten, bijvoorbeeld, als je een Taiwanees instrument wilt. Forum-lid Milandro zou ook nog weleens wat interessants kunnen hebben. Pin je niet vast op één merknaam of instreument.

Succes!
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

javaou

• Guest
« Reply #4 on: 10 April 2011, 12:19:28 »
Op dit moment heb ik geen tegenvallende ervaringen met de Yamaha, maar na 9 maanden huur, heb ik bijna de aanschaf-prijs van deze Yamaha betaald.
Ik denk dat ie (de sax dus) vantevoren bij een harmonie heeft gespeeld, de achterkant (dus tegen mijn bourgondische buikje) is flink flink beschadigd, waarschijnlijk van
knopen van uniform van de harmonie-speler.
Al snel heb ik er een Selmer C** soloïst mondstuk opgezet, en m'n riet is "gewoon" Vandoren traditionel nr.: 3.

M'n lerares kent de Prosax ook niet, maar ze heeft aangeboden om mee naar de winkel te gaan, zodat ik, naast dat ik zelf speel, kan horen hoe ie klinkt als zij erop speelt.

Ik vind het spelen nu helemaal te gek, kan geen dag zonder oefenen, maar het is natuurlijk mooi als ik naar "mijn eigen sax" kan grijpen!
Idd zijn er in de prijsklasse ook bij Harrie Bakker tss de 1000,-- en 2000,-- alternatieven te over! Mijn lerares neigt naar 2e hands, ik wacht nog even af en houd deze
topic in de gaten, er komen veel goede tips voorbij!! Dank, dank!!!!

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #5 on: 10 April 2011, 12:36:42 »
Dat de sax cosmetisch niet zo mooi is, is van weinig belang. Het gaat erom hoe hij speelt, en hoe hij bij je past.

Is het overnemen van die Yamaha trouwens geen optie?
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Zoot

• Guest
« Reply #6 on: 10 April 2011, 13:07:37 »
ik haal nog maar eens aan:  
Quote from: "Invisible in een ander topic"
Omdat je nog maar net begonnen bent met saxofoon (dat klopt toch?), ben je naar mijn mening het beste uit bij een sax waar misschien niet de meest fantastische sound inzit, maar welke technisch gezien gewoon goed in elkaar zit, dus geen lekkende kleppen, een goede intonatie, enzovoorts. Het is voor een beginner simpelweg erg demotiverend als je een sax bijvoorbeeld standaard al vrij onzuiver is of door slecht sluitende kleppen in het laag niet lekker aanblaast, maar je niet weet of het aan jezelf, of aan het instrument ligt. Yamaha heeft met de 275 serie (en de voorloper daarvan, de 25 serie) juist saxen die een redelijke sound hebben (vaak wat iel in de hoogte), maar technisch gezien gewoon degelijk in elkaar zitten en ook een goede prijs hebben. Ook zijn deze tweedehands vaak voor een nog goede prijs te verkopen

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #7 on: 10 April 2011, 17:44:40 »
Ik koop zelf liever een goede tweedehands dan een minder goede nieuwe voor hetzelfde geld.
Een goed onderhouden sax kan erg lang mee, er zijn profs die op saxen spelen van voor de tweede wereldoorlog :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

javaou

• Guest
« Reply #8 on: 10 April 2011, 18:06:14 »
Quote from: "jthole"
Dat de sax cosmetisch niet zo mooi is, is van weinig belang. Het gaat erom hoe hij speelt, en hoe hij bij je past.

Is het overnemen van die Yamaha trouwens geen optie?

Story of my life (ik zie er cosmetisch ook niet uit haha) dus ik wilde nu es een uitzondering maken!
Overnemen van de Yamaha is ook een te overwegen optie!!

javaou

• Guest
« Reply #9 on: 10 April 2011, 23:29:50 »
Quote from: "Zoot"
ik haal nog maar eens aan:  
Quote from: "Invisible in een ander topic"
Omdat je nog maar net begonnen bent met saxofoon (dat klopt toch?), ben je naar mijn mening het beste uit bij een sax waar misschien niet de meest fantastische sound inzit, maar welke technisch gezien gewoon goed in elkaar zit, dus geen lekkende kleppen, een goede intonatie, enzovoorts. Het is voor een beginner simpelweg erg demotiverend als je een sax bijvoorbeeld standaard al vrij onzuiver is of door slecht sluitende kleppen in het laag niet lekker aanblaast, maar je niet weet of het aan jezelf, of aan het instrument ligt. Yamaha heeft met de 275 serie (en de voorloper daarvan, de 25 serie) juist saxen die een redelijke sound hebben (vaak wat iel in de hoogte), maar technisch gezien gewoon degelijk in elkaar zitten en ook een goede prijs hebben. Ook zijn deze tweedehands vaak voor een nog goede prijs te verkopen

Jah dat klopt, om die reden ben ik begonnen met de Yamaha! De redelijke sound en makkelijke applicatuur hebben de doorslag gegeven voor de Yamaha! Ik ben idd in oktober begonnen met spelen, dus nog maar nieuweling! Thx voor je re., (en natuurlijk alle anderen: ik hou het forum op de hOOgte) groeten, Jan

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #10 on: 11 April 2011, 13:02:20 »
Quote from: "zomertje"
Een goed onderhouden sax kan erg lang mee, er zijn profs die op saxen spelen van voor de tweede wereldoorlog

Mijn toeter is tussen 1930 en 1935 geboren.
Zelf heb ik hem al ruim 30 jaar en ik ben echt geen prof.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #11 on: 11 April 2011, 13:58:53 »
Ik zou ook verder kijken en voor een goede tweedehands van een al gevestigd merk kijken.
Denk aan bijvoorbeeld Yanagisawa. De A901 of de A902 zijn prima saxen in die prijsklasse.
Misschien kom je nog wel een Selmer tegen voor die prijs.

Quote from: "zomertje"
Ik koop zelf liever een goede tweedehands dan een minder goede nieuwe voor hetzelfde geld.
Een goed onderhouden sax kan erg lang mee, er zijn profs die op saxen spelen van voor de tweede wereldoorlog :)
Zeker mee eens. Mijn saxofoons zijn allebei 25+ en met goed onderhoud kunnen ze (hoop ik) nog wel 50 jaar mee  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Bobo

• Member
  • *
« Reply #12 on: 09 May 2011, 16:19:32 »
hallo ik ben Bobo nog niet zo lang op sax forum maar wil toch wel wat kwijt over aanschaf nieuwe sax. er word veel gepraat over het levenslang mee gaan van een sax dit geld voor een enkeling die na studie ook echt verder gaat maar hoeveel zijn dat er als ik zie hoeveel oude saxen er te koop staan waar ze maar niet van af komen en dan ook nog voor bedragen waar je wel even van stil word.En waar meestal ook nog wel het nodige aan mankeert ,dus als je pas begint zou ik wel voor iets goedkoper gaan,ben zelf 1 week terug even naar Leeuwarden geweest en er een paar uitgeprobeerd van het merk staunbach Ik speel zelf een King alt maar als hij aan vervanging is zou ik zeker er voor gaan, wat wel van belang is dat je er een goed metaal mondstuk er na moet aanschaffen een otto of  lebay en dan is de klank perfekt en blaast super licht aan wat zeker voor een beginneling van belang is, Ik heb op het forum veel wanklank gehoord er over maar niemand die ze ook echt uit geprobeerd hebben,en bedenk daarbij ook nog eens dat een goed mondstuk vaak nog iets belang rijker is dan de sax zelf, een dure oude met een prut mondstuk klinkt ook voor geen meter en moet je voor een groot deel ook zelf de klank maken

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 09 May 2011, 18:38:11 »
Quote from: "Bobo"
hallo ik ben Bobo nog niet zo lang op sax forum maar wil toch wel wat kwijt over aanschaf nieuwe sax. er word veel gepraat over het levenslang mee gaan van een sax dit geld voor een enkeling die na studie ook echt verder gaat maar hoeveel zijn dat er als ik zie hoeveel oude saxen er te koop staan waar ze maar niet van af komen en dan ook nog voor bedragen waar je wel even van stil word.En waar meestal ook nog wel het nodige aan mankeert ,dus als je pas begint zou ik wel voor iets goedkoper gaan,ben zelf 1 week terug even naar Leeuwarden geweest en er een paar uitgeprobeerd van het merk staunbach Ik speel zelf een King alt maar als hij aan vervanging is zou ik zeker er voor gaan, wat wel van belang is dat je er een goed metaal mondstuk er na moet aanschaffen een otto of  lebay en dan is de klank perfekt en blaast super licht aan wat zeker voor een beginneling van belang is, Ik heb op het forum veel wanklank gehoord er over maar niemand die ze ook echt uit geprobeerd hebben,en bedenk daarbij ook nog eens dat een goed mondstuk vaak nog iets belang rijker is dan de sax zelf, een dure oude met een prut mondstuk klinkt ook voor geen meter en moet je voor een groot deel ook zelf de klank maken

Daar istie weer.....zucht.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #14 on: 09 May 2011, 19:40:25 »
Wonderlijk  :o