Author Topic: lefreQue  (Read 44287 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

javaou

• Guest
lefreQue
« on: 13 April 2011, 09:53:36 »
Ach, gelezen in AD! Wie kent deze uitvinding, en wat vinden jullie ervan? Hieronder citaat van lefreQue site (google)

Klankbrug voor blaasinstrumenten
De lefreQue is een ogenschijnlijk simpele klankbrug die een blaasinstrument beter doet klinken. Het is een uit twee metalen elementen opgebouwde brug, die de klankbreuken herstelt die ieder blaasinstrument van nature met zich meedraagt. De lefreQue wordt eenvoudig met twee speciaal ontwikkelde knelbandjes op het instrument bevestigd. Aan het instrument zelf hoeft niets te worden veranderd.

LefreQue heft nadeel op
Saxofonist/fluitist Kuijt vond de lefreQue aanvankelijk uit voor de saxofoon, uit onvrede over de klank van zelfs de allerbeste instrumenten. Hij bedacht dat het min of meer onlogisch is, om de verbinding van het mondstuk van de saxofoon met de rest van het instrument te doen verlopen via kurk. Nota bene net dát materiaal, zegt hij dat je normaal gesproken juist gebruik als je geluid níet wilt doorgeven! Kurk is ideaal om een mondstuk goed te doen passen, maar dempt een groot deel van het geluid dat via datzelfde mondstuk aan het instrument zou moeten worden doorgegeven. De lefreQue heft dat nadeel op.

Niet alléén voor saxofoon
Nadat zijn vinding bleek te werken voor alle types saxofoon, besloot Kuijt het ook toe te passen op zijn fluiten. Daar is geen sprake van demping door kurk, maar tóch wordt het geluid door toepassing van de lefreQue wel degelijk beter doorgegeven van het ene naar het andere deel van het instrument. En ook dat is eigenlijk weer heel logisch: als je een instrument zo maakt dat het uit een aantal in elkaar te schuiven delen bestaat, is elke verbinding per slot van rekening tegelijkertijd ook een klankbreuk. En die breuk herstel je dus met de lefreQue.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: lefreQue
« Reply #1 on: 13 April 2011, 10:07:47 »
Zou het dan niet handiger zijn om een ander materiaal uit te vinden als vervanger van de nekkurk?

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 13 April 2011, 10:22:32 »
Op de SaxofoonDag van SaxUs Barneveld (nov.2009 ) werd de LeFreq gedemonstreerd, en het "deed het zo goed" dat het hele saxofoonorkest SaxUs er mee uit werd gerust ( www.saxus.nl)

Op de folder van destijds staat oa:
-Je sax niet alleen uit de beker projecteert maar ook rondom straalt. Je kunt het vergelijken met het verschil tussen de straling van een zaklamp ( een bundel licht ) en een gloeilamp die rondom verlicht
- Het starten van de toon is sneller
-Je beter legato en staccato kan spelen

het gebruikte materiaal is zelfs van invloed
-rood koper, warm, rond en wollig
-goud rond, maar helder

ik kon het op de site  niet terug vinden maar
http://http://www.tonkooiman.com/  heeft ( samen met anderen ) al een aantal zaken uitgevonden voor de saxofoon en dus ook  Le Freq...      ( Aha, ff zoeken....  de saxofonist / fluittist in het artikel is / was destijds bij SaxUs betrokken, dirigent en solist....  )

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 13 April 2011, 10:40:02 »
Quote from: "the martin"
Zou het dan niet handiger zijn om een ander materiaal uit te vinden als vervanger van de nekkurk?

Ik zie wel dat teflon-band wordt gebruikt, werkt prima als afdichting en is ook een stuk "harder" van samenstelling dan kurk.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

javaou

• Guest
« Reply #4 on: 13 April 2011, 10:42:06 »
In het artikel van het AD wordt Hans Kuijt genoemd als de uitvinder.
De prijs van de lefreQue is te overzien: 39,90 (koper) of 89,90 (zilver).
Hij geeft dinsdag 19e april 20.00 uur in muziekhandel Theo Steenbeek in Nijkerk een demo, dus muziekjes spelen mét en zonder de lefreQue.
Maar totnutoe de re., overlezend nog niemand van dit forum heeft er ervaringen mee? Ik kijk vanaaf nog ff of er nog anderen gereageerd hebben.
Groetsssssssz Jan

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 13 April 2011, 11:01:07 »
Quote from: "javaou"
In het artikel van het AD wordt Hans Kuijt genoemd als de uitvinder.  

van vandaag?

Quote from: "javaou"
Hij geeft dinsdag 19e april 20.00 uur in muziekhandel Theo Steenbeek in Nijkerk een demo, dus muziekjes spelen mét en zonder de lefreQue.

dat soort demo's hadden ze toen ook en (?) inderdaad zelfs als ze met de rug naar je toe staan te spelen hoor je het mét LeFreq beter.....

http://http://www.lefreque.nl/home

KoenD

• Guest
« Reply #6 on: 13 April 2011, 19:32:23 »
Ik heb ooit de LeFreq (zo werd het toen nog genoemd) in prototype gekregen van de uitvinder (Ton Kooiman) en dat was toen een volledig andere uitvoering. Maar het principe was hetzelfde. Alleen moest je het kurk van je hals  een stuk uitsnijden en daar ging dan je mondstuk over. Ik heb het gedaan met een goedkope sax waarvan ik achteraf het kurk heb laten vervangen.  Ik heb er echter niet lang genoeg mee gespeeld om echt een oordeel te kunnen vellen, omdat ik geen plezier had in het musiceren op dat instrument.

het zag er toen zo uit:

Gezien dat waarschijnlijk niemand bereid is z'n kurk op te geven om het uit te testen was dit commercieel gezien geen goed product.  Ik ben wel benieuwd naar de vernieuwde uitvoering.

Offline Lonja

• Member
  • *
« Reply #7 on: 13 April 2011, 21:25:19 »
Op de site zie je bovenin de zwarte balk foto's, daar lijkt het niet op alsof je een stuk van je kurk weg moet snijden. Het lijkt een metalen plaatje wat van je mondstuk naar je hals loopt en vastzit met plastic bandjes of zoiets. Mij zou het niet zoveel uitmaken want de kurk van mijn sax moet toch vervangen worden, maar ik ga nu geen geld uitgeven aan dit soort dingetjes omdat ik spaar voor een revisie van mijn sax, maar ik ben toch wel benieuwd naar ervaringen.

Offline allwood

• Member
  • *
« Reply #8 on: 13 April 2011, 21:38:19 »
Dag allemaal, even voorstellen, Tom, fluitist, vriend van de enige echte uitvinder van lefreQue: Hans Kuijt. Ik heb alles vanaf het begin meegemaakt en kan jullie er van verzekeren dat Ton Kooiman hier helemaal niets mee van doen heeft. Het is en blijft Hans zijn uitvinding en het werkt fantastisch op alle blaasinstrumenten.
Wij zijn afgelopen week op de Messe in Frankfurt geweest, hebben zeer veel aanloop gehad en mensen gesproken die het ter plekke hebben geprobeerd en volledig verrast waren door de resultaten.
De profi's die langskwamen hoorden en voelden het verschil na 1 toon, de solo tubaist van het WDR Sinfonieorkest, Hans Nickel, viel bijna letterlijk van zijn stoel en ook ik heb ze natuurlijk op mijn instrument. Zojuist heeft het Koninklijk Concertgebouworkest voor Beatrix en consorten in Berlijn gespeeld met Emily Beynon als solofluitiste in het 4e deel van de 4e simfonie van Brahms. Zij speelt er al vier maanden mee en heeft al verklaard nooit meer zonder te gaan.
Nogmaals: wat anderen ook zouden mogen beweren: Ton Kooiman heeft hier geen enkele wezenlijke en constructieve bijdrage geleverd, het is een beste man maar dit is niet zijn zaak.

javaou

• Guest
« Reply #9 on: 13 April 2011, 23:27:50 »
Ik hoop van harte, beste forum-lezers, dat ik geen bommetje heb geplaatst tussen kooiman en of kuijt aanhangers....!
Kwas gewoon nieuwsgierig naar ervaringen van gebruikers.........
Groetsszzz Jan

Offline allwood

• Member
  • *
« Reply #10 on: 14 April 2011, 00:06:50 »
Nee hoor Jan, maar het is zo'n belangrijke vernieuwing dat het buitengewoon schadelijk en onwenselijk zou zijn als een ander met de eer van de ontdekking aan de haal zou gaan.  De eerste batch van 500 stuks is nu in de verkoop, over ongeveer een maand kun je 'm ook in zilver bestellen.  Vooral op zilveren instrumenten werkt dat nog veel beter. Via de site www.lefreque.com is een bestelformulier beschikbaar. De avond bij Theo Steenbeek is de echte officiele introductie van lefreQue met idd diverse korte optredens met be-frequete trompet, trombone en fluit.
Informatie kun je inwinnen via de site en de volgende emailadressen zijn ook in bedrijf: [email protected]

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #11 on: 14 April 2011, 00:56:29 »
Stiekem ben ik nu best benieuwd.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline allwood

• Member
  • *
« Reply #12 on: 14 April 2011, 12:54:23 »
Ha Thijs, ik zou zeggen: kom 19 april naar Nijkerk, muziekhandel Theo Steenbeek, 20 uur, gr Tom

Zoot

• Guest
« Reply #13 on: 14 April 2011, 16:19:32 »
Quote from: "allwood"
  Ik heb alles vanaf het begin meegemaakt en kan jullie er van verzekeren dat Ton Kooiman hier helemaal niets mee van doen heeft. Het is en blijft Hans zijn uitvinding ........

zonder LeFreq geen LeFreQue lijkt me maar.....

Quote from: "Lonja"
Op de site zie je bovenin de zwarte balk foto's, daar lijkt het niet op alsof je een stuk van je kurk weg moet snijden.   >>>     Dat was bij de LeFreq inderdaad....   <<<<       Het lijkt een metalen plaatje wat van je mondstuk naar je hals loopt en vastzit met plastic bandjes of zoiets.

.....LeFreQue komt op een saxofoon tussen het mondstuk en de sax  :?:  :?:   met iets wat lijkt op tie-rips, kan het wel op de sax blijven zitten of gaat het eraf elke keer als je het mondstuk eraf haalt......  :?:  :?:
en nee, ik kan 19 April niet maar ik ben wel nieuws eh eh....  :lol:  benieuwd....  :lol:

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #14 on: 14 April 2011, 17:50:41 »
Quote from: "Zoot"
.....LeFreQue komt op een saxofoon tussen het mondstuk en de sax  :?:  :?:   met iets wat lijkt op tie-rips, kan het wel op de sax blijven zitten of gaat het eraf elke keer als je het mondstuk eraf haalt......  :?:  :?:

Dat was wat ik me ook afvroeg. Lijkt me niet erg practisch zoals ik het me voorstel
Even bijstemmen (mondstuk wat verder in/uit de sax) en daar valt de LeFreQue op de grond, of zit niet meer helemaal goed. Na een paar keer zou ik het dingetje wss in een hoek gooien (onafhankelijk of het bij mijn "kwaliteiten"  :?  de klank zou verbeteren...).
Ben benieuwd of ik nu een volledig verkeerde voorstelling heb. Of dat deze  "ongemakken" op de e.o.a.  manier opgelost zijn/worden.

Groeten,
Roger