Author Topic: lefreQue  (Read 44290 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JazZeus

• Member
  • *
Re: lefreQue
« Reply #90 on: 16 June 2011, 19:24:24 »
OK

Maar dat verandert helemaal niets aan de rest van het verhaal.
Selmer Serie III
Meyer 6
Rico La Voz Medium Hard

javaou

• Guest
« Reply #91 on: 16 June 2011, 23:36:34 »
Hoi JazZeus, jah daar heb je dan wel weer gelijk in! Mijn mondstuk (Selmer) heeft ook een opstaand randje aan het eind en daar past nét nét het rubbertje op om de plaatjes mee vast te zetten.
Maar dan ook maar net, misschien is dat wel het geklooi dat ik er mee had bij het opzetten.
En zoals ik hierboven al schreef, "gewoon" iets uitproberen is natuurlijk altijd erg leuk, net als de zoektocht naar mondstuk/riet etc.! Nu mag Koen88 het stokje (kopertje) overnemen, ben benieuwd wat hij er van vind! Zettummop Koen!!
Jan

Gerald

• Guest
« Reply #92 on: 17 June 2011, 13:30:58 »
Waar ik me echt over verbaas : het zijn 2 plaatjes, die op elkaar aan de bovenkant van het instrument zitten.
Bevestigd met elastische bandjes.

Ik zou het logischer gevonden hebben, als het tenminste aan 2 kanten of nog beter, helemaal rondom vast zat.
En dan steviger vast als nu.

Sorry, maar ik geloof er nog steeds niet in.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #93 on: 17 June 2011, 13:41:12 »
Quote from: "javaou"
Hoi JazZeus, jah daar heb je dan wel weer gelijk in! Mijn mondstuk (Selmer) heeft ook een opstaand randje aan het eind en daar past nét nét het rubbertje op om de plaatjes mee vast te zetten.
Maar dan ook maar net, misschien is dat wel het geklooi dat ik er mee had bij het opzetten.
En zoals ik hierboven al schreef, "gewoon" iets uitproberen is natuurlijk altijd erg leuk, net als de zoektocht naar mondstuk/riet etc.! Nu mag Koen88 het stokje (kopertje) overnemen, ben benieuwd wat hij er van vind! Zettummop Koen!!
Jan

ik ben nog aan het wachten op de Meelman :-D
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Gerald

• Guest
« Reply #94 on: 28 June 2011, 22:07:05 »
En toen was het stil over de Lefreque?????

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #95 on: 28 June 2011, 22:42:59 »
ja ik heb `m inmiddels binnen, maar ik heb het nog te druk met school om me er mee bezig te houden, misschien heb ik van het weekend tijd.

de eerste indruk is wel dat de overtonen makkelijker te spelen zijn, verder heb ik nog niks geprobeerd..

javaou

• Guest
« Reply #96 on: 28 June 2011, 23:22:56 »
Koen: het heeeeeeeeeeeeeeeeele forum wacht met spanning.......gassurop!
 :-)
Jan

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #97 on: 29 June 2011, 17:22:22 »
Hup KOEN!! =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  =D>  :-D
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Gerald

• Guest
« Reply #98 on: 29 June 2011, 17:32:10 »
Koen, heb je al met Lefreque gespeeld???????????????

:?:  :?:  :?:  :?:  :?:  :?:  :?:  :?:  :?:  :?:
 :smt026  :smt026 :smt026

We zijn erg nieuwsgierig, doe nou ...!!!!!!!!!  :mrgreen:

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #99 on: 29 June 2011, 18:37:46 »
Nee hoor, ik wacht helemaal niet hoor...
Ik heb geduld (en nog zat andere dingen te doen, blazen bijvoorbeeld  :lol: )

Gerald

• Guest
« Reply #100 on: 30 June 2011, 18:25:43 »
HetblijfttochwelergstiloverhetsupergeweldigedingLefreque... :|

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #101 on: 30 June 2011, 19:00:14 »
Bij deze mijn eerste reply in dit topic.
Ik sluit me aan bij The Martin :-D (ik wacht ook niet, ben veel drukker met mijn embouchure goed houden, sax lekvrij houden etc)

Die connectie zonder kurk vond ik wel fraai, maar toen dat gerommel met die plaatjes begon was ik een beetje teleurgesteld. Die eerste constructie was veel interessanter!
Bovendien werkt kurk juist perfect. Mondstuk zit er stevig op, geen zuchtje lucht door te krijgen.

Waarom zou kurk dempen? Zo ja, waarom los je dat dan op met een plaatje aan de buitenkant? En dan ook nog ontevreden zijn over -de klank nog wel- van je allerbeste instrumenten. Daar had Pieter wat mij betreft helemaal gelijk.
 Soldeer een otto link stm ofzo dan vast aan de hals ofzo.(nieuw idee, kant en klare mondstuk+hals in 1 verkopen)

De sound wordt naar mijn mening hoofdzakelijk gemaakt door het ontwerp van het inwendige van je mondstuk en je saxofoon en al die andere factoren(jezelf en het rietje). Ik zoek de klankverschillen in elk geval niet zo aan de buitenkant.(lak, ontlakt, verzilverd, full-rib, het materiaal waarvan t gemaakt is

maargoed, have fun
en nog een tip van een sotw lid:
Play the music, not the instrument.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #102 on: 30 June 2011, 20:50:23 »
Quote from: "Maaarten"
Bij deze mijn eerste reply in dit topic.
Ik sluit me aan bij The Martin :-D  

en idd, lak of ontlakt, nikkel of materiaal maakt allemaal geen fluit uit het gaat puur om het binnenwerk.. (geldt ook voor mondstukken)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #103 on: 30 June 2011, 21:01:38 »
k ben zeer zeer sceptisch begonnen met testen van de lefreque ik geloofde er geen drol van. Maar ik heb m`n woorden  toch een klein beetje in moeten slikken: het maakt toch verschil.

Het gaat niet alleen om het overbrengen van trillingen van mondstuk naar hals, trillingen gaan niet een kant uit. (denk aan een steen in het water). trillingen gaan alle kanten uit dus je maakt een tweeweg verbinding tussen mondstuk en hals.  Ik denk dat je als het ware een de trillingen van de hals en het mondstuk dichter bij elkaar brengt. De lucht die bij het mondstuk in beweging wordt gebracht heeft een  hogere frequentie dan de trillende lucht in de hals. dus het mondstuk en de hals zullen ook iets verschillend trillen de metalen plaatjes zouden dan kunnen zorgen voor een balans tussen deze 2. (dit is puur speculatie maar het lijkt mij vrij waarschijnlijk). volgens deze theorie zou een enkel plaatje ook volstaan..

nu de echte test

eerste test: Selmer SA80II met C* mondstuk en v16 3.5 riet
 de sax lijkt iets meer open als het ware en ik kan hem ook iets meer pushen. ook overtones spelen gaat iets makkelijker. qua klank is het niet veel anders warmer of donkerder alleen meer open.
staccato nauwelijks verschil.
algemeen aanspreken geen verschil.

tweede test: Selmer SA80II met Lebayle metal Jazz 8* mondstuk en v16 3.5 Riet
 de klank is ook hier iets meer open, ik voel geen verschil wanneer ik flink uithaal. overtones minder verschil in met of zonder dan bij de C*.
staccato gaat bij de lage noten (Bes B C ) toch wel wat makkelijker dan zonder.
over het algemeen spreekt hij een tikkeltje beter aan.

derde test: Amati Toneking met Lelandais superjazz 4 mondstuk en JAVA (red) 4 Riet
deze sax lekt nogal van onderen dus over de laagte en het aanpsreken in de laagte doe ik geen uitspraken.
verder is de klank hier is helderder, iets wat ik niet zo op prijs stel trouwens want hij klinkt net zo lekker rokerig..
staccato geen verschil.
aanspreken ook geen verschil.

conclusie:
het maakt een miniscuul verschil, ik denk niet dat een toeschouwer (aanhoorder?) dit verschil zal merken, ikzelf moest ook heel goed luisteren en proberen voordat ik zeker wist wat ik nou merkte.
ik vind het ook geen ultieme verbetering van de speelervaring. Kortom ik zou de €39,35 in je zak houden om er rieten van de kopen of een flinke pot bier van te gaan drinken.

kleine kanttekening: dit zijn persoonlijke opvattingen, meningen en ervaringen anderen zouden dit misschien anders ervaren maar er is ook kans op een placebo effect.

en als iemand anders `m wil proberen voor 25 euro mag je `m hebben.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #104 on: 30 June 2011, 21:36:44 »
Nondeju!! :D

Wat een pracht conclusie!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"