Nieuw op het forum .... dan ook voorstellen...

Started by ta2peter, 25 April 2011, 21:54:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ta2peter

Hoi saxofonisten,

Zo in m'n sa(k)s met m'n sax...

Ik ben Peter, 48 jaar en woon in Emmen (wel import) fotograaf en ontwerper van beroep en gek op muziek, luisteren en zelf beetje spelen.
Op een gitaar tokkelen en djembee spelen vind ik heerlijk om te doen en in een ver verleden, toen ik 21 was, heb ik een tenorsax gehad, een Yanagisawa.
Die is helaas toen gesneuveld door een paar vechtende honden in huis waarvan een eentje een nieuw soort sax probeerde te bouwen, een hele aparte knik zat er in.

Nu heb ik laatst via marktplaats een altsax aangeboden gekregen van een man die mijn oude camera wilde hebben, eigenlijk zocht ik een klassieke gitaar.
De deal is rond gekomen, hij een oude camera ik een oude sax, een volgens hem, zeldzame Buescher altsaxofoon "low pitsch" geheel gereviseerd, met bon.
Maar ik ben er heel blij mee en vind het een bijna magisch instrument met heel veel klepjes en staafjes en kan er uren naar kijken en vasthouden.
Geluid krijg ik er ook al een beetje uit, maar dat lijkt meer op een vuvuzela dan op een lekkere jazzy saxsound, dus dat zal een hoop oefenen worden!!

Nu als beginner heb ik een aantal vragen .... en hoop daar iets wijzer van te worden.
Op internet kan ik bijna niets vinden over m'n sax, via zoeken ben ik op dit forum gekomen en heb al wat dingen zitten lezen maar veel word ik daar niet wijzer van, wat betekend low pitsch? en wat is zou de leeftijd van het beestje kunnen zijn? er staat wel een serie nummer op.
Ten tweede, ik heb een tongpiercing... heb je daar last van met spelen?
En niet onbelangrijk.... kan je er een beetje zachtjes op spelen, ik woon hier nog maar een paar maanden en de buren worden ook al niet blij van m'n djembee en congo's.
En m'n vooralsnog laatste vraag, er zullen er best nog wel een paar komen, weet iemand of er les gegeven word in de buurt van Emmen? Ook daar kan ik niets op internet over vinden, het dichts in de buurt is Assen en dat is toch weer bijna 50 min. rijden.

Ik hoor graag van jullie.

groetjes Peter

Zoot

Quote from: "ta2peter"Op internet kan ik bijna niets vinden over m'n sax, via zoeken ben ik op dit forum gekomen en heb al wat dingen zitten lezen maar veel word ik daar niet wijzer van, wat betekend low pitsch?  :idea: zoekfunktie, rechtsbovenen :) wat is zou de leeftijd van het beestje kunnen zijn? er staat wel een serie nummer op.   //http://saxofoons.volop.info/serienummers-buescher

//http://www.saxcraft.nl is bij je om de hoek,........  toeter mee nemen en  :lol: veel vrije tijd  :lol:

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Gerald

Welkom op het forum en veel plezier met je Buescher.

Voor les zou je misschien een paar muziekverenigingen in je buurt kunnen vragen of er iemand ook wel priveles geeft?
Ik heb op die manier al eens een trompetleraar gevonden.

En ja, hmm, Saxcraft, daar heb ik een vooroordeel over.  moet ,m niet zo...
Maar niet iedereen op dit forum denkt er zo over.

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

ta2peter

Bedankt voor de reactie Zoot, ik heb het even opgezocht en het is een oud beesje, tussen 1922 en 1923 gemaakt.
Bij Saxcraft ga ik zeker even langs om te kijken of er nog iets aan gedaan moet worden, dat is inderdaad hier vlak om de hoek.... thnx Gerald.

Zoot

Quote from: "ta2peter"Bedankt voor de reactie Zoot, ik heb het even opgezocht en het is een oud beesje, tussen 1922 en 1923 gemaakt.        Mét het juiste mondstuk, riet en Techniek wordt het een Béést  :!:   :lol:  :lol:
Bij Saxcraft ga ik zeker even langs om te kijken of er nog iets aan gedaan moet worden, dat is inderdaad hier vlak om de hoek.... thnx Gerald.
Vlg. mij repareert de man niet zelf (?) maar hij heeft wel vreselijk veel kennis en leuke verhalen...  :lol:  :lol:  :lol:

Sebo

Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

JR

Welkom!

Geweldige toeter die Buescher TT's, een prachtig mooi geluid!

Low Pitch is de stemming die tegenwoordig nog wordt gebruikt, dus samenspelen is geen probleem.

Het mondstuk wil nog wel nauw luisteren, vooral de stemming boven de midden G is gauw te hoog. Het schijnt dat de hals steeds is verbeterd, er zijn 3 soorten halsen(type 1, 2 en 3). Type 3 is het meest zuiver.

Ik heb sinds kort een Selmer Super Session mondstuk die veel zuiverder speelt en een voller geluid geeft in het hoge register.

Veel plezier hier :!:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

drietenor

Welkom Peter, succes met je  Buescher TT, ze zijn mooi gemaakt en na zo'n jaar of 20 krijgen ze een prachtig kleurtje. :-D
Zelf heb ik een Buescher stencil saxofoon uit die tijd en die kan hardstikke zacht spelen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Ralph

Welkom!

In Emmen heb je //http://www.cqcentrumvoordekunsten.nl. Misschien kan je daar terecht :)

Quote from: "Zoot"Vlg. mij repareert de man niet zelf (?) maar hij heeft wel vreselijk veel kennis en leuke verhalen...  :lol:  :lol:  :lol:
Dat doet ie dus wel :-D toen ik er was had ie weer een oude alt binnen om op te knappen.
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Zoot

Quote from: "RalphH"Dat doet ie dus wel :-D vandaar  :oops:

ta2peter

Vanmiddag naar Saxcraft, even een ander mondstuk proberen want daar is misschien wel iets mis mee, na 1 uithaal val je bijna bewusteloos zo hard moet je blazen om er een beetje geluid uit te krijger!! Misschien is tie wel lek zei Pieter van Saxcraft, hij gaat er even naar kijken... spannend

Dus dat zachte spelen lukt nog niet erg... maar.... drietenor we blijven proberen

CQ in Emmen ga ik zeker bellen!! thnx RalphH dat is tenminste  een beetje in de buurt, hopen dat het uitkomt met de tijden van gitaarlessen.
En JR het is en blijft een geweldig mooi speeltje maar dat geluid moet ik nog wel even aan werken

Bedankt voor alle reacties, ik vind het een leuk forum

groetjes Peter

Ben er inmiddels geweest en m'n vermoeden bleek juist..... faut mondstuk, die dichtslaat volgens hem en dan kan je je dus dan bijna bewusteloos staan blazen.
Een paar klepjes sloten net niet helemaal en er kwam heel dun streepje licht uit, niks ernstig voor een paar tientjes te verhelpen en hij moet schoon gemaakt worden.
Een ander mondstuk aangeschaft die wel lekker blaast.... yeah.... toeteren!!
Nou kan ik tenminste zachtjes blazen zonder dat je buurvrouw een aanval krijgt en direct de polisie belt.

Zo nou ga ik het wasmachinehok weer in om te oefenen.... :D

laters allemaal