Main Menu

Martin Typewriter

Started by Tony, 30 March 2004, 21:36:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tony

Hey,

Om even het onderwerp Bariton leven in te blazen :)

'k Heb een Martin Typewriter uit 1930 op proef. Speelt best rielekst... maar is wel even wennen met de palmkeys (zijn parelknoppen).

Ik speel 'm nu met een ebonieten Berg Larsen 150 en LaVoz (medium hard).
Wel een te gek geluid overigens. Ook opvallend hoe licht zo'n toeter speelt.

'k Duik zo nog ff m'n oefenhok in om 'm verder uit te proberen :D

Tony

De Typewriter is het niet geworden.
Ondanks het lekker spelen en het mooie geluid stemde hij niet helemaal goed en tot nu toe hebben ze het ook niet veel beter gekregen. Hij had nog een afwijking van ongeveer een kwart noot. Met verschillende mondstukken geprobeerd trouwens.

Duzzzzz... even geen Bariton.

Sonja

ik speel op een yanagisawa! echt een supertoeter Met lage A  :lol:
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

the martin

Yep...
Ik mocht een tijdje geleden voor de muziekvereniging een Bari uitzoeken.
De keuze ging tussen een Selmer SA80 series 2 en een Yanigasawa B900.
Beide met lage A.

Qua toon vond ik niet dat er een echt uitsprong maar de Yani was veel beter qua ergonomie...... En 3000 ouderwetse guldens goedkoper (als ik het me goed herinner)

Pracht toeter die errug makkelijk aansprak zelfs t/m PP lage A.

Ik speel er nu niet meer dus dat ligt achter me, maar als ik het geld had ..........

Sonja

hij heeft echt een geweldig mooi laag warm geluid vind ik. maar ook bij wat ruiger werk gaat ie lekker uit zn dak :mrgreen: en idd, die lage A speelt zelfs bij pp geweldig. als je m hard speelt voel je m in je buik :P das onwijs kick  :P
Muller sopraan :D
SML tenor :s
Yanagisawa Bari \":D\" Otto Link, Lavoz

the martin

Ik geloof dat ik de enige baritonsaxofonist ben die een vermelding heeft gehaald in een juryrapport tijden een concours.....

Ik moest meer als een baritonsax klinken  :shock:
Tsja, ik hoe niet zo van dat "klassieke" knorrende biggetjes geluid wat je vaak bij saxofoonkwartetten hoort.......... Ik heb mijn eigen sound  8)
Maar ze hebben me wel gehoord  :twisted:

Daan

Quote from: "the martin"Qua toon vond ik niet dat er een echt uitsprong maar de Yani was veel beter qua ergonomie......

Wat is ergonomie, ik heb geen woordenboek bij de hand.

Quote from: "the martin"Ik moest meer als een baritonsax klinken :shock:
Tsja, ik hoe niet zo van dat "klassieke" knorrende biggetjes geluid wat je vaak bij saxofoonkwartetten hoort.......... Ik heb mijn eigen sound 8)
Maar ze hebben me wel gehoord :twisted:

:lol: Als je in ieder geval zelf over je geluid te vreden bent ;) .knorrende biggetjes  :lol: tja ieder zo zijn eigen voorkeur  :lol:
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

the martin

Ergonomie ...
Bedieningsgemak, zit alles op een plek waar je zonder problemen bij kan.

Bij de Yani was vooral de lage-A vele malen makkelijker te bedienen dan bij de Selmer. Bij de Yani druk je met de klep mee, bij Selmer tegen de klep in. Beetje cripties maar als je ze eenmaal in de hand hebt gehad weet je wat ik bedoel.

Ook de andere kleppen gaven me een beter gevoel.
En qua geluid vond ik het verschil nihil (te verwaarlozen  :twisted: )
En dan te bedenken dat die Yani ook nog eens 3000 gulden goedkoper was.

Saxioni

Jep jep, een topper, die Yanagisawa 800. Ik heb een vriend die vele malen beter speelt dan ik en op een Selmer Mark VI bari toetert. Hij vindt die van mij toch prettiger en qua klank is er nauwelijks verschil. Volgens hem speelt de Yana lichter en sneller en uiteraard ben ik het daar mee eens...
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Tony

Interessant. Wil ook nog een bari (in de toekomst) maar ga na het lezen van dit ook eens naar de Yanis kijken.

Saxioni

Misschien is er wel een York bari..
Keep things as simple as possible, but not any simpler!

Tony

Geen idee.. ik had tot vorige week ook nog nooit van een York tenor gehoord...

Daan

Niet geschoten is altijd mis.

Maar ligt het niet aan het spannen van de veren (het spansterkte), dat kan je natuurlijk ook wat losser doen zodat je sneller kan spelen toch?

Tony

Weet ik niet... want dat zou betekenen dat je (als je hard speelt) de kleppen ook weer open blaast omdat de veertjes te slap zijn.

Daan

Quote from: "Anthony"Weet ik niet... want dat zou betekenen dat je (als je hard speelt) de kleppen ook weer open blaast omdat de veertjes te slap zijn.

Zo heb ik er niet over nagedacht. Maar je kan het natuurlijk wel af laten stellen op jouw manier van spelen ;)[/quote]