Hoe kan je nou zulke sound krijgen :), Mondstuk ? ligature?

Started by JaSax, 04 May 2011, 13:15:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drietenor

Quote from: "JaSax"Maar dan is natuurlijk uiteindelijk de vraag welke moet je hebben, omdat deze mondstukken in principe op een andere manier worden benaderd inplaats van C*, C**, D,E etc is het met cijfers.

Kijk eens op http://www.theowanne.com/mouthpieces101 ... Charts.php
voor een vergelijkende tabel.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

JaSax

Music is important in life... Keeping it on the jazz way...
Alto Sax: Le Monde Global lacquer finish Mouthpiece: Selmer Soloist E Reed: Vandoren V12 3

JaSax

Maar wat zou een goed merk wezen gezien voor metaal mondstuk :p
Alto Sax: Le Monde Global lacquer finish Mouthpiece: Selmer Soloist E Reed: Vandoren V12 3

Koen88

Quote from: "JaSax"Maar wat zou een goed merk wezen gezien voor metaal mondstuk :p

-Lebayle
-Otto Link
-Peter Ponzol
-Berg Larssen

om maar een begin te maken
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

drietenor

Denk bij metalen mondstukken ook aan Dukoff :smt067
De nachtmerrie van alle dirigenten.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Koen88

Quote from: "drietenor"Denk bij metalen mondstukken ook aan Dukoff :smt067 )

maar dit is alleen voor in de boerenkapel ik denk dat de dirigente me idd kapot kan schieten als ik dat tijdens een repetitie doe  :lol:

Maaarten

die dukoffs worden toch niet meer gemaakt?

Verkijk je trouwens niet op het materiaal. De bouw is belangrijker. Kijk op de site van theowanne maar eens naar die soundclips. Voor een popgeluid zijn die mondstukken met meer baffle geschikter, zoals die Durga. Een metalen otto link lijkt er in de verste verte niet op.
Verder zal het altijd werken blijven voordat je je gewenste klank hebt. Veel fijne jaren oefening kan dat worden.

Ik vind btw die Gaia persoonlijk erg mooi. Die clip van jeff rupert(kende ik niet) klinkt zwaar ok voor mij.
Erg leuk om naar te kijken, hoe verschillend die saxofonisten klinken op die mondstukken, en wat voor uiteenlopende combi's ze hebben, ook met rietsterkte enzo.

the martin

Quote from: "Maaarten"Een metalen otto link lijkt er in de verste verte niet op.....

En toch zijn er ook weer spelers die WEL een rocksound uit een OL kunnen krijgen....
Techniek, techniek, techniek (en de bouw van iemand)

JaSax

JaSax

Maar goed.
Heb nu de Ottolink alt metaal tipopening: 6* besteld.
Hopelijk morgen binnen :). Kan ik hem meteen even uittesten :p

Koen88

ja de 6* is een fijne tipopening om mee te beginnen met metalen mondstukken, ik ben op een OL kopie 6* begonnen heel wat uurtjes plezier van gehad, thuis en op de buhne (en op tafels stoelen en de bar... :lol: )

JaSax

ja de 6* is een fijne tipopening om mee te beginnen met metalen mondstukken, ik ben op een OL kopie 6* begonnen heel wat uurtjes plezier van gehad, thuis en op de buhne (en op tafels stoelen en de bar...  )

Lekker dan :) :p. Dat waren dan wel wat swing momenten :p

Hoor dit eens :O

http://www.youtube.com/watch?v=0uBOrMD8 ... re=related

Dacht echt van whut :p.

Koen88

Quote from: "JaSax"ja de 6* is een fijne tipopening om mee te beginnen met metalen mondstukken, ik ben op een OL kopie 6* begonnen heel wat uurtjes plezier van gehad, thuis en op de buhne (en op tafels stoelen en de bar...  )

Lekker dan :) :p. Dat waren dan wel wat swing momenten :p

Hoor dit eens :O

http://www.youtube.com/watch?v=0uBOrMD8 ... re=related

Dacht echt van whut :p.

wow  :shock:  `t is niet helemaal mijn stijl maar dit is echt wel goed zeker voor zo`n klein menneke!

JaSax

Ik ben al met me opstelling van nu bezig geweest (A)
Krijg de sound er aardig uit,
Ik hoop het nog wat te verbeteren met OL :)

http://www.youtube.com/watch?v=5LoRtxU3vcI

Thijs Leuven

Een forse baffle is heel vaak de oplossing in dit gevallen, naast je eigen techniek natuurlijk.

Snap trouwens niet waarom je ooit zo zou willen klinken, maar dat geheel terzijde...
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...