Author Topic: Selmer Parijs. Hoeveel waard?  (Read 12327 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline rubenb

• Member
  • *
Selmer Parijs. Hoeveel waard?
« on: 19 May 2011, 16:06:39 »
Hallo,

Ik speel geen saxofoon maar heb laatst op zolder een oude sax van mijn opa gevonden. Het gaat hier om een Selmer. Ik zou graag willen weten in welk jaar hij gebouwd is en hoeveel hij ongeveer waard is. Op de hoorn staat: Henri SELMER Paris, Selmer New-York - Elkhart Londen, Made in France. Verder staat er ook dit op: BREV.SGDG.920655 US PAT.2940640 US PAT.2710558 US.PAT2846917    M 96893. Het gaat om een vrij oud ding en is nodig aan revisie toe. Als het ding echt wat waard is ga ik hem waarschijnlijk ook laten reviseren. Ik heb ook wat foto's gemaakt. Maar kan ze niet uploaden. Als je ze nodig hebt kan ik ze e-mailen.

Alvast bedankt,

Ruben

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Selmer Parijs. Hoeveel waard?
« Reply #1 on: 19 May 2011, 16:11:43 »
Waar woon je?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline rubenb

• Member
  • *
« Reply #2 on: 19 May 2011, 16:16:07 »
Ik woon in Heemstede hoezo?

Offline rubenb

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 May 2011, 16:19:19 »
O ja! van die tijdszone enzo deed heel raar toen ik aan het registeren was. Dus nu zit ik bij de tijd van Moskou ofzo? Maar dat doet er niet toe :P

Offline Jeroen Conn

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 May 2011, 16:39:12 »
Lijkt me een Franse Selmer als er 'Henri Selmer' op staat.
Als het serienummer 96893 is, dan is dit een Mark VI uit 1961 en die zijn erg gewild en dus ook veel waard.
De waarde hangt af van verschillende zaken maar voor een alt kun je denken aan ca. 4000 euro en voor een tenor ca. 5000 a 6000 euro.
Dit zijn dan winkelprijzen voor goed gereviseerde, en goed klinkende exemplaren.

Kun je het serienummer controleren? Dit staat op de achterkant van de body onder de duimsteun.
Alt: Buescher True Tone
Tenor: Buescher Big B; Conn Ladyface

Offline rubenb

• Member
  • *
« Reply #5 on: 19 May 2011, 17:13:16 »
Okee bedankt! Het is een Alt en het Serienummer is dus M 96893 denk ik!

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #6 on: 19 May 2011, 17:21:14 »
Serienummer duidt inderdaad op een VI uit 1961, mazzelpik dat je bent!  :D  :lol:
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #7 on: 19 May 2011, 17:35:09 »
Whow, zolder opruimen en dan dit tegenkomen! Dat gebeurt helaas maar een enkeling.
Ga je er zelf op spelen? Ik zou in ieder geval een poging gaan wagen :idea:
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

KoenD

• Guest
« Reply #8 on: 19 May 2011, 17:37:45 »
Het instrument verdient allesinds om bespeeld te worden.
Zeker reviseren !
Ik ben ook kandidaat koper niet-gereviseerd, maar zo zijn er nog wel meer denk ik :-)

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #9 on: 19 May 2011, 17:48:44 »
Voor €100,- kom ik dat stuk schroot zo bij je ophalen hoor, moet er natuurlijk wel een verse bak koffie tegenover staan... :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 19 May 2011, 19:16:25 »
Nou jongens, wie van jullie heeft laatst nog een MArk VI verkocht? Zo snel gaan die dingen niet hoor. Op het moment ligt de markt voor prof. saxen zwaar onder druk. De vraagprijzen zijn hoog, maar verkopen...ho maar.

Een mark VI, elke Mark VI kun je voor een goed bedrag kwijt, maar dan moet je wel geduld hebben. En wachten op de gek die de hoofdprijs wil geven voor een naam. Een serieuze kandidaat biedt niet voor hij de toeter gehoord heeft.  en tel er dan nog maar 800 euri's revisiekosten bij op. Ook in de Mark VI serie moet je behoorlijk zoeken wil je een goed exemplaar tegen komen. en dan heb je het risico dat een revisie niet brengt wat je ervan verwacht
De 5-digit exemplaren zijn ook niet per definitie mooier. Ik heb laatst op een aantal VI-en gespeeld allemaal rond 1972 en dat waren juweeltjes!

Ik speel nu ook op zo'n late VI, best mooie klank, natuurlijk met Mark VI reuteltje erin, maar ook deze is hard toe aan een revisie. Als ik hem wil hebben (ik weet het nog niet) dan ga ik er toch echt niet veel voor bieden. Zonder een goeie revisie loop je een risico dat je met een sax komt t ezitten waarvan bv het slecht aanspreken van lage noten niet verholpen kan worden, dat kan door lekkages komen, maar het kan ook in de sax zelf zitten. En zo zijn er nog wel tal van niet te beoordelen manco's.

Overigens gaat het hier om een Selmer die in Frankrijk gefabriceerd is, maar in Amerika door Elkhart in elkaar gezet. Dit werd gedaan om bepaalde belastingen te ontduiken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #11 on: 21 May 2011, 20:21:15 »
Je hebt veel geluk, maar je moet nog een paar jaar wachten tot de mensen weer veel geld willen betalen voor een saxofoon.

Of te koop zetten en wachten.

Breng hem als je 'm reviseert langs bij een echt saxofoonadres dus niet bij een willekeurige 'muziekwinkel'.
Je kunt hier vragen naar goede reparateurs, of zoeken ernaar op dit forum.

Offline rubenb

• Member
  • *
« Reply #12 on: 22 May 2011, 22:59:24 »
Okee heel erg bedankt allemaal! Waar kan ik het beste zo'n oudje laten reviseren? En niet al te duur maar wel goed? Ik heb een limiet van 500 euro.. Is dat te weinig?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 22 May 2011, 23:12:10 »
Zoals ik al eerder zei, als je er zelf niet op gaat spelen, zou ik hem niet reviseren, maar verkopen. Een goede revisie is duur, en wanneer dat niet zo is, dan is de revisie niet goed! Die keuze kun je dan beter aan de koper laten. Of hij moet helemaal niet meer speelbaar zijn, dan zou ik hem alleen oplappen om hem te verkopen. De hoofdprijs krijg je er waarschijnlijk niet voor nu, dus dan moet je wel heel veel geduld hebben voor de markt weer een beetje aantrekt. Wanneer je er wel zelf op wilt spelen, dan zou ik er eerst eens mee naar een docent gaan en hem laten beoordelen of het wel een geschikte sax voor je is, want over het algemeen zijn dit saxen voor mensen die al een en ander beheersen, maar dat ligt aan het exemplaar op zich en daar kun je van afstand niets over zeggen. Maar ik zou hem niet weg doen dan, je kunt dan altijd later nog beslissen of je deze sax wel wilt.

Als je hem wilt houden dan zou ik er een complete revisie overheen laten gaan, die 500 euro opmaken en wellicht volgend jaar derest, mocht dat nodig zijn.

De allerbeste saxofoonreparateur (wat mij betreft ) heeft zijn werkplaats wegens ziekte gesloten, mijn saxen gaan nu naar Adams, Ittersvoort.

Offline rubenb

• Member
  • *
« Reply #14 on: 23 May 2011, 09:31:56 »
Okee, ik wil hem niet houden.. Waarom? Nou omdat ik een gitarist ben.. Hoeveel kan ik er voor krijgen als ik hem niet laat reviseren? Er moeten nieuwe polsters, op er zit en deuk in de onderkant van de hoorn (niet heel groot), er moet een nieuw rietje etc. Iemand die misschien intresse heeft?