Author Topic: Piepen  (Read 6095 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Piepen
« on: 21 May 2011, 22:03:10 »
Na tijden heb ik weer eens mijn tenorsax gepakt, een yamaha yts62s met een metalen mondstuk Otto link 5* en riet Vandoren V16 3,5.
Speelt prima, maar ik heb in het hoge octaaf, vanaf de G af en toe last van piepen als ik te hard aanzet.
Nou heeft een docent me vroeger wel eens verteld dat ik gewoon niet zo hard aan moet zetten, maar ik weet gewoon dat dat er soms bij inschiet en dan ---piep.. daar is ie weer.

Weet iemand of het ook nog om andere manieren bestreden kan worden?
Is mijn mondstuk of tipopening of riet een medeveroorzaker?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

javaou

• Guest
Re: Piepen
« Reply #1 on: 21 May 2011, 23:35:53 »
Ik als nieuwkomer...heb dit vrnl alleen met de G (dan gaat er een extra octaafklepje open) dus ik moest van riet 2,5 naar riet 3.
Zo nu en dan nog steeds piepen, m'n lerares merkte op dat ik op voorhand al gespannen begon te spelen als ik in het muziekschrift de G opmerkte, dat klopt want als ik de G zag staan dacht ik "ow, dat gaat em dus niet worden". Ook zag zij dat ik (dus) op voorhand m'n onderlip anders neer ging zetten.
Haar tip was, opnieuw terug naar lichter riet, opnieuw oefenen met stand lip/tong/ademhaling en vandaaruit weer "zelfvertrouwen" opbouwen.
Als dat allemaal weer oké is, opnieuw terug naar de oude setting.
By de weg, mijn riet is Vandoren traditionel nr 3 (nu dus even 2,5) en het mondstuk is een Selmer Soloïst**
MIsschien helpt deze re., eigenlijk moet het dus weer tussen de oren goed komen........
Groetjes, jan

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #2 on: 22 May 2011, 00:27:55 »
Heb je het met verschillende rietjes? Misschien zit je dan niet op de voor jou goede sterkte.

Ik heb eens op een ander merk gespeeld, en wat lichter dan ik eigenlijk gewend was. Maar veel gepiep en dat type rietje bleek gewoon niet geschikt voor mij, ik blies ze om een of andere reden ook heel snel stuk.

Ik heb het ook als ik op de Yamaha sax speel en geen tijd gehad heb om even te wennen na 2,5 week vakantie (zoals nu) of na een rondje baritonsax (groter mondstuk)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline SaxieRob

• Member
  • *
« Reply #3 on: 22 May 2011, 09:30:40 »
Soms past het mondstuk gewoon niet bij de sax, wellicht moet je met je sax eens naar een goede sax shop gaan om wat verschillende mondstukken te testen om te bepalen of dit je probleem is... (of op de sax meeting was mondstukjes van anderen proberen)...

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #4 on: 22 May 2011, 10:52:04 »
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Klopt het dat het een typisch tenor en een typisch G probleem is?

Ik vraag me af hoe het komt.
Die  2e octaaf klep zou er iets mee te maken kunnen hebben. Maar die zit op een alt toch ook.
Wat me opvalt is dat als je dit 2e octaafklep dicht duwt bij de G de toon verstemt.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 22 May 2011, 11:14:46 »
Quote from: "johanj"

Die  2e octaaf klep zou er iets mee te maken kunnen hebben. Maar die zit op een alt toch ook.
Wat me opvalt is dat als je dit 2e octaafklep dicht duwt bij de G de toon verstemt.

Het afstellen van de openingshoogte van de 2 octaafkleppen heeft een kleine invloed op de toon en toonhoogte, wat weer afhankelijk is van de diameter van het gat van de toongaten. Het kan ook een beetje verschil geven in ruis en de snelheid waar iets mee gaat piepen. Bij mijn Malerne heb ik jaren geleden toon en piepen verbeterd door de tweede octaafklep minimaal open te zetten. ;-)

Er bestaat wel een verhaal over het piepen bij het wisselen van oktaafklep twee naar een.
Als de eerste oktaafklep te laat open gaat kan er een piep ontstaan.
Omdat het mechanisme van een tenor groter en zwaarder is dan dat van een alt kan het wat trager zijn, vooral met wat verkeerd afgestelde veren.

Lijkt mij een mogelijk verhaal.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 23 May 2011, 07:37:18 »
Piepen kan ook komen door een te zwaar riet...
Je zou eens een sterkte 3 kunnen proberen?

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #7 on: 23 May 2011, 08:21:51 »
Kijk ook vooral eens kritisch naar de plaatsing van het riet en de binder op het mondstuk, zit het riet bijvoorbeeld niet helemaal in het midden, heb je je binder niet ver genoeg op het mondstuk, zit het riet te hoog of te laag op het mondstuk, allemaal zaken die mee spelen in hoe het riet aanblaast. Ook de hoek waarmee je in je mondstuk blaast kan invloed hebben. Heb je je koortje te lang staan bijvoorbeeld, blaas je een beetje van boven af op het riet in plaats van er langs waardoor je het riet meer op zijn donder geeft en sneller gaat piepen. Een goede speelhouding is hier ook belangrijk bij (maar door veel mensen verkeerd gedaan word), veel speelproblemen kunnen namelijk met een goede ademsteun opgelost worden.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 23 May 2011, 08:52:43 »
Quote from: "johanj"

Heeft niets met octaafkleppen te maken. Het is een combinatie van te weinig druk op je riet en een te laag staand strottehoofd. Vooral op alt en tenor!
Wat helpt is dus iets meer druk zetten op je riet bij een hoge G en overblaasoefeningen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #9 on: 23 May 2011, 09:57:35 »
WAT???
Je embouchure aanpassen ???

tssssss...  :twisted:

Die moet toch volgens de regels altijd het zelfde zijn  :wink:

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 23 May 2011, 11:20:22 »
Quote from: "the martin"
WAT???
Je embouchure aanpassen ???

tssssss...  :twisted:

Die moet toch volgens de regels altijd het zelfde zijn  :wink:

Klopt! maar je moet er wel voor zorgen dat je lipspanning gelijk blijft en hier laat je hem dan onbewust los. Mij overkomt nu hetzelfde. Sinds kort speel ik weer op een andere sax ( Mark VI) en dan blijkt maar weer dat er heel veel tussen je oren gebeurt waardoor je op bepaalde momenten gekke dingen gaat doen. Je hoort het wel, maar dan denk je...die sax is niet goed....en dan staat daar zo'n docent naast je en die zegt je dan dat hij het simpelweg kan zien, dat je je spanning loslaat. Dat heb je dan zelf niet in de gaten....Dan ga je er op letten en wat blijkt...Hij heeft gelijk. Het leren houdt nooit op!
Op mijn Reference heb ik er geen last van. Het heeft altijd te maken met de combinatie speler/sax/setup.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #11 on: 23 May 2011, 11:28:29 »
Overigens is dat niet het probleem bij Johanj. Hij heeft last van piepen vanaf hoge G en dat is meer een kwestie van een in de hoogte (nog niet ) goed functionerend strottehoofd. Het is lastig om in de hoogte een direct aansprekende toon te spelen dus dan ga je extra kracht zetten. Bovendien staat je strottehoofd dan zo gepannen als een veer en dat zorgt er ook voor dat de tonen eruit schieten. Dan hebben we het nog niet over de klankkwaliteit want die zal  ook nog wel ver te zoeken zijn, maar dat hoort er allemaal bij.

Blijf je bewust van je aanzetten en gewoon heel veel spelen, na een aantal jaar gaat het echt beter en dan duurt eht nog heel veel speeluren voor ze ook mooier gaan klinken, maar dat is niks bijzonders hoor. Er zijn niet veel amateurs die mooie hoge noten kunnen produceren. Maar alles wat je eraan werkt, helpt!

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #12 on: 23 May 2011, 22:30:53 »
@Iedereen, bedankt voor het meedenken.

Het kan wel iets met mijn strottehoofd te maken hebben. Maar ik heb er als ik normaal speel geen last van, alleen als ik een stukje speel waarbij ik behoorlijk fel aanzet.
Ik heb het trouwens alleen bij mijn otto link mondstuk. Bij een ander klassiek mondstuk heb ik geen last.
Het kan ook met rieten te maken hebben, maar ik heb tijden met 2.5 gespeeld toen had ik het ook.
Ik heb ook tijden mijn tenor niet gebruikt. Vooral veel sopraan gespeeld. Zou dat slecht voor mijn embroezjuur zijn?

Wat regels betreft. Ik heb mijn saxofoonbewijs nog niet gehaald. Gezakt op theorie. ;-)....
Dikke kans dat ik niet speel zoals het hoort (varierende embr. en lipspanning) . Oorzaken...te laat begonnen...mezelf te veel slechte dingen aangeleerd (geen tijd voor lessen)..geen talent.

Nou ja, ik weet ik ieder geval in welke richtingen ik het allemaal zoeken kan. Ik kan nog maar eens nauwkeurig onderzoeken of het verschil maakt:
- met verschillenden rieten
- met anders aanblazen
- mooie noten maken

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #13 on: 24 May 2011, 07:20:54 »
En veel lange toon oefening, tuner er bij, en zorgen voor een mooie klank
Op die manier train je ook je lijf automatisch te compenseren

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #14 on: 25 May 2011, 12:43:27 »
Ik heb nog even geoefend in bewust laten piepen. Dat valt nog niet mee.

Maar uiteindelijk lukt het wel ... en ehm.. ik ben er denk ik achter wat de oorzaak is TIMING!

Als het blazen en de handen niet helemaal synchroon lopen, dat zet ik soms al aan voordat ik kleppen in de juist stand heb staan... piepen is het gevolg.
Ik kan keihard en fel blazen zonder piepen met steeds dezelfde toon.
Ik wist het wel, mijn handen lopen soms achter bij de muziek die in mijn kop zit.
Het wordt misschien tijd vooooooooooor eeeeeeen aaaandeeeer iiiiiiicooooon: