je bedoelt toch gewoon les blijven volgen eh?
ik denk dat in dat geval een andere leerkracht zeker positief zou zijn... gewoon omdat die persoon andere verwachtingen heeft, op andere dingen nadruk legt... privélessen (die je ook duurder betaalt) zetten je misschien aan om meer resultaat te willen zien?
@ pieter, Niet veralgemenen naar de hele belgische opleiding eh! de jongelingen die ik nog ken die saxofoonles volgen aan de muziekschool kunnen er wel wat van... en ze hebben nu zo wat 4 à 5 jaar achter de rug... die gaan tegen hun eindexamen de pannen van het dak spelen lijkt mij... (de youtube filmpjes zijn ook niet wat in belgie standaard is voor 9 jaar sax (optie instrument)... maar die zijn misschien gewoon niet recent?)
bovendien is de opleiding in België gesplitst in 'optie instrument' en 'optie samenspel'... van die laatsten wordt minder verwacht, omdat ze gewoon minder feeling of minder talent hebben, of te weinig tijd om genoeg te oefenen (of soms zelfs totaal a-muzikaal zijn (en zo ken ik er echt eentje), maar plezier in het spelen hebben), maar toch de mogelijkheid krijgen om les te blijven volgen. in optie instrument geraak je niet in de hogere graad (jr 7-8-9) als je niet deftig muziek kan maken... dan moet je naar optie samenspel ... (waar je uiteraard ook nog wel aan een zekere standaard moet voldoen wil je niet altijd met de hakken over de sloot slagen)
het is wel zo dat in de muziekacademies doorgaans klassieke muziek wordt aangeleerd. gitaar is klassieke gitaar, geen rock of pop... saxofoon heeft het geluk dat er weinig echt klassiek saxofoon repertoire is, dus daar kan men al meer jazz of swing geven... het verkennen van andere dingen moet je dus naast de vooropgestelde materie doen. juist in het vak samenspel kan je in sommige scholen wel kiezen voor jazz/lichte muziek, en dan speel je dus in een groot jazzcombo, waar je ook leert improviseren en zo...
en uiteindelijk hangt alles van je leerkracht af... en misschien ligt daar het probleem in belgië: je 'kiest' je leerkracht niet. je gaat naar de muziekschool in je dorp, of in de buurt, waar men 1 2 of 3 leerkrachten heeft voor dat vak (voor de volledige school, dus alle kleine vestingen in een 20km straal) dus als die ene leerkracht net bij jou in de buurt lesgeeft, wordt je daar aan toegewezen... tenzij je echt niet kan of niet wil, maar dan moet je zelf veel moeite gaan doen om op een andere plaats/tijdstip les te gaan volgen. (en in sommige vestigingen mag je blij zijn als je een leraar hebt die sax speelt en geen klarinettist...)
enfin, doet er allemaal niet zo veel toe... maar tot zover de uitleg 'belgische muziekscholen'