Author Topic: Paar vraagjes  (Read 6993 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Hades

• Member
  • *
Paar vraagjes
« on: 05 June 2011, 21:48:46 »
Ik ben net begonnen met het bespelen van de sax en heb nog wat vragen.

1. Is het aan te raden om opname apparatuur aan te schaffen zodat je, jezelf goed terug kunt horen. Kan behoorlijk leerzaam zijn lijkt me.
Of is dat voor een beginner totaal niet relevant?

2. Ik wil eerst een half jaar spelen op mijn huursax en daarna over gaan tot koop. Nu lees ik de ene
keer dat je dan geen 'goede' sax (oude amerikaan bijv) moet kopen, maar de eerste jaren op een
studiesax moet spelen. De andere keer zegt men dat het geen verschil maakt. Nu zat ik even op saxcraft
te kijken, maar ik zie daar toeters van 1300/1400 euro die hier aardig wat positieve reacties hebben
gekregen. Lijkt me dat die ook best waarde vast zijn, bijvoorbeeld deze: http://www.saxcraft.nl/instruments/111/.
Als ik mijn studiesax koop ben ik bijna 1000 euro kwijt. Dus ik vind die paar honderd euro totaal geen punt als
ik daarmee veel meer kwaliteit krijg. Wat zouden jullie doen?

Zoot

• Guest
Re: Paar vraagjes
« Reply #1 on: 05 June 2011, 22:07:03 »
Quote from: "Hades"

1. Is het aan te raden om opname apparatuur aan te schaffen zodat je, jezelf goed terug kunt horen. Kan behoorlijk leerzaam zijn lijkt me.  Als jou dat lijkt, doen......   je hoort jezelf sowieso minder goed als je zelf staat te spelen dus als je dat terug kunt horen is altijd zinvol........    :lol:  wel kritisch zijn  :lol:

2. Ik wil eerst een half jaar spelen op mijn huursax en daarna over gaan tot koop. Nu lees ik de ene
keer dat je dan geen 'goede' sax (oude amerikaan bijv) moet kopen, maar de eerste jaren op een
studiesax moet spelen. De andere keer zegt men dat het geen verschil maakt. Wat maakt een studiesax een studiesax.....    goedkoper materiaal, maar wel goed, soepele en gemakkelijk bereikbare "bediening", redelijke intonatie......Om het goed te leren is dat wel raadzaam. Als je naast Sax leren spelen óók nog moet denken aan die noot moet iets hoger, die iets lager.... als je veel moeite moet doen om de pinkplateau te bedienen en het allemaal veel moeite kost hou je het snel voor gezien...     Nu zat ik even op saxcraft
te kijken, maar ik zie daar toeters van 1300/1400 euro die hier aardig wat positieve reacties hebben
gekregen. Lijkt me dat die ook best waarde vast zijn, bijvoorbeeld deze: http://www.saxcraft.nl/instruments/111/.
Als ik mijn studiesax koop ben ik bijna 1000 euro kwijt. Dus ik vind die paar honderd euro totaal geen punt als
ik daarmee veel meer kwaliteit krijg. Het is niet direct meer kwaliteit, het is het geluid ( """beter geluid""" :?:  :?:  :?:  het gevoel.... :roll:  :roll: Wat zouden jullie doen? Ik zou dat halve jaar benutten om sax te leren spelen, kritisch te zijn op het geluid.. misschien een ander mondstuk / rietje en oefenenen, oefenenenenen....   dan als je toch naar de saxwinkel gaat, verschillende toeters uit proberen met dát mondstuk en riet.... dan wordt dit verhaal ineens een stuk duidelijker  

:-D

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 05 June 2011, 22:33:07 »

1. Is het aan te raden om opname apparatuur aan te schaffen zodat je, jezelf goed terug kunt horen. Kan behoorlijk leerzaam zijn lijkt me.
Nee, zou ik niet direct al geld in gaan investeren, als je je zelf beter wilt horen kan je ook voor een spiegel gaan staan, dan wordt er ook meer geluid teruggekaatst. Opnameapparatuur kan wel erg handig zijn als je met een groep aan het spelen bent en zo eens terug kunnen gaan horen hoe het geheel klinkt. Maar mocht je ooit wel zoiets willen kopen, zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld een Zoom H2.

studiesax moet spelen. De andere keer zegt men dat het geen verschil maakt. Nu zat ik even op saxcraft
ik daarmee veel meer kwaliteit krijg. Wat zouden jullie doen?
Het voordeel van een studiesax is dat deze zoals Zoot al schreef, relatief goedkoop is, relatief goed blaast, maar niet perse de meest fantastische sound. Belangrijk voor een beginner is dat je een sax hebt die technisch goed op orde is, dus goed sluitende kleppen zodat alle noten er makkelijk uitkomen, uit zich zelf zuiver genoeg is voor een ongetraind gehoor om relatief zuiver te spelen en makkelijk blaast. Een technisch slechte sax kan erg demotiverend werken omdat je als beginner gewoon niet weet of een noot die er niet goed uit wil komen niet wil door de sax, of door de blazer zelf. Een goede keuze voor beginners zijn altijd wel de Yamaha saxen (YAS-25 of YAS-275 bijvoorbeeld), deze zijn ook tweede hands veel te vinden en je kan er later ook nog een goede prijs voor krijgen als je na een paar jaar naar een niet-studiesax wilt gaan (en dan ook de kennis en ervaring hebt om de geschikte sax voor jou te vinden) en je studiesax wilt verkopen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #3 on: 05 June 2011, 22:36:18 »
Thanks voor de snelle reactie!

Ik denk dat ik inderdaad even een simpele microfoon aanschaf zodat ik ook opnames kan maken. Ik merk dat het lastig
is om inderdaad kritisch naar je klank te luisteren, zeker wanneer je met de cd mee aan het spelen bent. Even kijken
of ik een microfoon voor 100-150 kan vinden. Dan kan ik in ieder geval rustig mijn toon terug luisteren.

Tja, dat is inderdaad wel een goed punt. Ik denk dat ik eerst drie maanden bij mijn huidige mondstuk blijf, maar ik bestel
wel wat verschillende rieten. Na die drie maanden zal ik eens voor een ander mondstuk gaan kijken. Speel net 2,5 week ofzo
dus moet ook niet te snel willen gaan :) Wat betreft oefenen komt het wel goed. Probeer elke dag 1,5 a 2 uur te spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #4 on: 05 June 2011, 22:42:26 »
Thanks voor de snelle reactie!

Ik denk dat ik inderdaad even een simpele microfoon aanschaf zodat ik ook opnames kan maken. Ik merk dat het lastig
is om inderdaad kritisch naar je klank te luisteren, zeker wanneer je met de cd mee aan het spelen bent. Even kijken
of ik een microfoon voor 100-150 kan vinden. Dan kan ik in ieder geval rustig mijn toon terug luisteren.
Bedenk dat je naast een microfoon ook een apparaat nodig hebt om mee op te nemen. Op een standaard geluidskaart van een pc kan je niet zonder meer een muziekmicrofoon aansluiten namelijk.

Tja, dat is inderdaad wel een goed punt. Ik denk dat ik eerst drie maanden bij mijn huidige mondstuk blijf, maar ik bestel
wel wat verschillende rieten. Na die drie maanden zal ik eens voor een ander mondstuk gaan kijken. Speel net 2,5 week ofzo
dus moet ook niet te snel willen gaan :) Wat betreft oefenen komt het wel goed. Probeer elke dag 1,5 a 2 uur te spelen.
Toch kan ik je wel aanraden om meteen op een fatsoenlijk mondstuk te beginnen, vaak zitten bij saxen namelijk standaard vrij beroerde mondstukken (ook bij merken als Yamaha en Yanagisawa) waar je je ook een verkeerde techniek mee kan aanleren. Z'n beetje hét standaard beginnersmondstuk is een Selmer S80 C*, wat heb je er nu overigens bij?

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #5 on: 05 June 2011, 23:38:29 »
Ga niet te veel experimenteren in het begin, je moet namelijk je instrument enigszins beheersen voordat dat zin heeft. :wink:

Zorg gewoon dat je een goed mondstuk en rieten hebt (zoals hierboven aangegeven) en leer eerst maar eens saxofoon spelen voordat je je druk gaat maken over je sound en je spullen! Klankkwaliteit ontwikkelen duurt gewoon een tijd, net als het vermogen om verschillen tussen mondstukken en saxofoons écht naar voren te halen. Als je twee weken speelt, klink je op een goede MKVI niet veel beter dan op de allergoedkoopste studiesaxofoon. Wat natuurlijk wel een voorwaarde is, is dat je materiaal gewoon goed functioneert. :)

Dit bedoel ik trouwens allemaal niet negatief, mocht je het verkeerd opvatten. Zorg gewoon dat je je spulletjes netjes op orde hebt (leuke studiesax en een degelijk mondstuk) en ga dan lekker spelen. De rest komt later. 8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #6 on: 06 June 2011, 18:49:42 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Ga niet te veel experimenteren in het begin, je moet namelijk je instrument enigszins beheersen voordat dat zin heeft. :wink:

Zorg gewoon dat je een goed mondstuk en rieten hebt (zoals hierboven aangegeven) en leer eerst maar eens saxofoon spelen voordat je je druk gaat maken over je sound en je spullen! Klankkwaliteit ontwikkelen duurt gewoon een tijd, net als het vermogen om verschillen tussen mondstukken en saxofoons écht naar voren te halen. Als je twee weken speelt, klink je op een goede MKVI niet veel beter dan op de allergoedkoopste studiesaxofoon. Wat natuurlijk wel een voorwaarde is, is dat je materiaal gewoon goed functioneert. :)

Dit bedoel ik trouwens allemaal niet negatief, mocht je het verkeerd opvatten. Zorg gewoon dat je je spulletjes netjes op orde hebt (leuke studiesax en een degelijk mondstuk) en ga dan lekker spelen. De rest komt later. 8)

@Invisible
Daar was ik mee bekend. Door vrienden weet ik het een en ander van de benodigdheden
om op te nemen. Ik heb trouwens een jupiter 700 en op het mondstuk staat 4C. Dat zal
vast geen al te best mondstuk zijn.

@Thijs
Ik ben overtuigd hoor :) Hehe, zo snel ben ik niet gepikeerd  dan zou het leven erg moeilijk worden, ben juist blij met je comment.
Denk dat ik in juli even voor een nieuw mondstuk ga shoppen. Wat is eigenlijk het verschil in klank tussen plastic en metaal? Of is dat niet zo eenvoudig te zeggen?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 06 June 2011, 18:57:03 »
4C is waarschijnlijk een Yamaha 4C mondstuk, inderdaad niet het beste mondstuk wat er is. De investering voor bijvoorbeeld een Selmer S80 C* is overigens één waar je wel aardig wat jaartjes mee vooruit kan, ook met een eventuele nieuwe saxofoon.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #8 on: 06 June 2011, 19:38:27 »
Quote from: "Invisible"
4C is waarschijnlijk een Yamaha 4C mondstuk, inderdaad niet het beste mondstuk wat er is. De investering voor bijvoorbeeld een Selmer S80 C* is overigens één waar je wel aardig wat jaartjes mee vooruit kan, ook met een eventuele nieuwe saxofoon.

helemaal mee eens, volgens mij is m`n mondstuk nu zo`n kleine 30 jaar oud. hij kwam bij de sax voor de harmonie (SA80II). en ik speel er nog steeds op.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #9 on: 06 June 2011, 20:02:58 »
Oké dan ga ik die sowieso even uitproberen. Zie net dat het qua kosten op zich nog best meevalt.
Mij valt trouwens wel op dat het mondstuk van mijn huursax wel krassen krijgt van mijn tanden.
Moet je dat mondstuk niet overnemen dan ofzo? Ze kunnen hem nooit meer als nieuw verkopen lijkt me.
Ik heb hem in Deventer gehaald.

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #10 on: 06 June 2011, 21:16:25 »
Er zijn plakkers verkrijgbaar voor op je mondstuk. Dit vind ik zelf ook een stuk fijner spelen.

Voor de rest net als bovenstaande, een goed functionerende sax zoals van yamaha met een C* is een prima setup om te beginnen.
Veel plezier :)
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 06 June 2011, 21:48:23 »
Tsja, het zijn allemaal erg goede vragen en reacties, maar ik denk dat het 't belangrijkste is om muziek te maken en daar plezier in te hebben, 'n  docent te vinden die je verder kan helpen en veel te spelen/oefenen.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #12 on: 06 June 2011, 22:29:13 »
Ah ja ik had al iets van die plakkertjes gelezen. Die zal ik ook eens gaan aanschaffen. Thanks voor de tip.

@JR
Dat plezier is er ook hoor en de docent ook ;). Die is alleen even op vakantie dus nu kan ik mijn vragen nergens kwijt.
Gelukkig bestaat er internet! Ik ben redelijk leergierig en wil als ik ergens aan begin zo ongeveer alles weten haha.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 07 June 2011, 10:06:15 »
Quote from: "Thijs Leuven"

Helemaal mee eens!!

Mondstuk zou ik wel vervangen!

Doe inderdaad maar het beginnersmondstuk Selmer C* of C** (in overleg met je docent )Daar kun je best wel een aantal jaar mee vooruit. Ik meen te weten een vooraanstaande nederlandse saxofonist die toevallig ergens aan de wereldtop bungelt nog steeds op dat mondstuk speelt(C*)...en ik ken er ook nog wat die die top niet halen, maar toch hun hele carriere op dat beginnersmondstukje spelen. Ik wil maar zeggen, vervangen, die C4 en blijf daar voorlopig maar een aantal jaar op spelen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #14 on: 09 June 2011, 21:22:31 »
Ik kon het niet laten dus heb alvast de Selmer S80 C* besteld met drie verschillende rieten, althans verschillende merken,
maar wel dezelfde sterktes. Blaas nu op Alexander Superial 2,5 en aangezien dit mondstuk iets zwaarder schijnt te zijn
dan de 4C leek het me sowieso raadzaam om eerst eens wat 2,5 rieten van andere merken te proberen. Daarbij ook even
wat plakkertjes besteld :)

Ben heel erg benieuwd naar het verschil in klank en blazen. Can't wait!