Author Topic: Alt Saxofoon goed of slecht?  (Read 2792 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline xSuusx

• Member
  • *
Alt Saxofoon goed of slecht?
« on: 05 June 2011, 22:07:26 »
Hallo iedereen,
ik ben nieuw op dit forum dus ik stel me meteen ook even voor!
Ik ben Suzan, ik ben 16 jaar en ik ga beginnen met alt Saxofoon spelen!
Ik speel ook al Trompet zo'n 4 jaar maar de saxofoon bleef aan me trekken dus nu zwicht ik. (Zou dat voordelen hebben dat ik al trompet speel?)

Nu is mijn vraag, ik moet een saxofoon hebben! Ik heb op marktplaats gezocht en wat research gedaan op internet maar het blijft moeilijk.
Ik ben verschillende merken tegen gekomen, van Selmer tot Yamaha en de prijzen varieren van 290 tot 4200!  
Ik heb me laten vertellen dat Yamaha een goed beginners merk is. Maar ik heb een advertentie gezien voor een Conn N 69238. (http://link.marktplaats.nl/448545974)
Deze meneer vraagt 350,- voor de saxofoon. ik ben vandaag naar deze meneer toe geweest en heb de sax met eigen ogen gezien. hij ziet er prima uit, met de nodige gebruikersporen maar het geluid klonk (in mijn oren) prima. ik heb er zelf ook even op (geprobeerd) te spelen en ik kreeg er zowaar geluid uit :P  
ik heb gezegd dat ik er nog op terug zou komen maar ik zou heel graag wat advies van jullie krijgen.

Heb ik hier een goede saxofoon aan? Qua prijs en Qualiteit?
zo nee, nog aanraders wat ik WEL zou moeten kopen?

Heel erg bedankt!!
Suzan

*ik heb wel op de standaard dingen gelet zoals dat de kleppen goed sluiten, dat zag er prima uit, de sax had net een beurt gehad.

Zoot

• Guest
Re: Saxofoon goed of slecht?
« Reply #1 on: 05 June 2011, 22:13:43 »
Waarom heb je 'm nog niet gekocht?

lees ook  http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=44&t=6273

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline xSuusx

• Member
  • *
Re: Alt Saxofoon goed of slecht?
« Reply #2 on: 05 June 2011, 22:17:07 »
Om even na te denken of dit een goede koop is ja of nee aangezien ik niet zoveel van saxofoons afweet.
Even kijken wat het forum ervan vind,
nou, is het wat?

Zoot

• Guest
« Reply #3 on: 05 June 2011, 22:24:35 »
als je het moet leren vind ik (bijna) belangrijker dat de kleppen goed sluiten, of de bediening soepel loopt of "het een beetje voelt of die sax gemaakt is voor je" ( dat tie goed in de hand ligt, of de pinkplateau's goed bereikbaar zijn....... laters,....... als je kan spelen kun je altijd nog kijken naar een ander geluid, etc etc  volgens mij kun je ( mits de sax goed is ) voor dat geld niet een betere krijgen

Heb je al een leraar of ken je iemand die al langer sax speelt, vraag hem / haar mee.....

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 06 June 2011, 07:20:33 »
Die Conn zal wel een shooting star zijn..
Niet echt super instrumenten maar zeker ook niet slecht.
het belangrijkste is inderdaad dat die op alle kleppen goed sluit en zuiver afgesteld is.
Is dat niet het geval en heeft die een revisie nodig dan ben je zo 5-600 euro verder, en dat is die niet waard

Sluit die goed, en is die zuiver (zo zuiver als een sax zal kunnen zijn, Yamaha studie instrumenten hebben hiervoor een goede naam) dan is het een mooie prijs waarvoor je hem later ook wel weer kwijt raakt

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 06 June 2011, 21:38:53 »
Tja goed of slecht is niet te zeggen zonder het instrument.
Het is een Conn met letter N,  dus volgens de lijsten uit 1970
In die tijd had Conn een fabriek in Mexico en een in Elkhardt (gesloten eind 1970).
De saxofoons uit de laatste fabriek worden als beter gezien.
350 voor een mexicaanse Conn is een normale prijs.
Het is een goed ontwerp met veel verschillende klankleuren.
Je moet wel even oefenen om alle klankkleuren eruit te kunnen halen.
Soms liggen ze heel dicht bij elkaar.
Daarvoor kan je het best beginnen met een niet al te zwaar mondstuk.

Het beste is natuurlijk een leraar om de sax te kunnen beoordelen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 07 June 2011, 10:09:10 »
Goed of slecht moet je hier opvatten als wat is goed of slecht voor een beginnende leerling en dan is een Amerikaan niet wenselijk en ben ik het met the MArtin eens. Belangrijk voor een beginner is een makkelijk spelend instrument wat makkelijk intoneert, klank is minder van belang. Yamaha dus.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Gerald

• Guest
« Reply #7 on: 07 July 2011, 20:54:17 »
Op een Amerikaanse sax heb je meer lucht nodig.
Zeker voor een beginner is dat lastiger.

Je hebt wel weer het voordeel, dat je al trompet speelt.
Btw, welke ?

Ik heb een Getzen Capri.
Welkom overigens!!
Ook bij de trompet spelende saxforumleden. :wink:

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #8 on: 08 July 2011, 08:22:13 »
Waarom zou je op een Amerikaanse sax meer lucht nodig hebben?
Dat ligt er helemaal aan hoe je sax is afgesteld en in welke staat hij is.
Zo heb ik op Amerikanen gespeeld die bij wijze van spreke al geluid maakte als je ze met de kop in de wind hield en op Selmers waar ik me rot op zat te blazen.

Ze zijn vaak wat lastiger in de zuiverheid en de klankkleur is anders dan de Franse en Japanse saxen.
Maar dat is een keuze die de speler maakt en kan nog veel beïnvloed worden door de rest van je setup.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

javaou

• Guest
« Reply #9 on: 13 July 2011, 10:06:36 »
De advertentie op Marktplaats is weg, dus misschien heeft Suus em al gekocht?
Nou jah, dan maar alsnog: toen ik per sé een sax wilde ben ik als een blok gevallen voor een Conn Chu Berry (tenor, dus) ik heb em meermalen geprobeert,
maar Harry Bakker bleef erbij te beginnen met de Yamaha YTS275...ook na paar maanden Yamaha weer terug geweest om weer de Conn te proberen  :? , maarja
de Yamaha hing makkelijker om m'n nek (lichter in gewicht) de knoppen zijn makkelijker te bedienen, en ook bij een bietje inblazen al een geluid!

Als beginneling zijn dat volgens mij dé opstekers waarvan je het moet hebben.
Ik vind en vond de Conn machtig mooi, maar zwwwwwwwaar werken.
Aldus de Yamaha gehuurd, de Conn was overigens ook te huur, en tijdje geleden (zie mijn andere topics) m'n Mauriat aangeschaft!