Author Topic: Transponeren HELP !!!!  (Read 8677 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline paul0492

• Member
  • *
Transponeren HELP !!!!
« on: 09 June 2011, 16:09:13 »
:?:
Onlangs werd mij gevraagd om de baspartijen van onze kapel voor mijn rekening te nemen.
Ik speel op een  baritonsax, dus op zich niet zo'n vreemde vraag, dus heb in eerste instantie toegezegd.

Echter al de bladmuziek is geschreven voor een Es bas en  Bes bas en ook nog met een voor mij vreemde  F-sleutel .
Al mijn bladmuziek is geschreven met een G-sleutel.

:?:  Wie kan mij voorzien van handige tips en/of trucs om deze bladmuziek zo te transponeren dat deze in voor mij te lezen zijn,
        namelijk in een G-sleutel.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Transponeren HELP !!!!
« Reply #1 on: 09 June 2011, 17:00:01 »
Voor het transponeren van een G-sleutel (oftewel een vioolsleutel) naar een F-sleutel (oftewel een bassleutel), moet je simpelweg alle noten twee posities lager plus twee octaven hoger zetten, inclusief alle voortekens. Dit gaat op als je wilt omzetten van viool- naar bassleutel binnen het zelfde getransponeerde instrument. Als je van baritonsax naar Eb-bas wil omzetten, moet je alleen wel even opletten of er niet nog een octaaf bij of af moet. Dit is vaak het beste in samenspraak met de bassist te doen omdat die het beste weet in welk bereik hij het beste kan blazen. Wil je van baritonsax naar een Bb-bas transponeren, moet je ook nog van Eb naar Bb transponeren naast de omzetting van viool- naar bassleutel. Bij de sleutel moet er dan sowieso één mol bij komen in het geval de Eb-partij geen kruizen voor de sleutel heeft, staan die er wel, moet er één kruis verwijderd worden. Daarnaast moeten alle noten één reine kwint lager geschreven worden, een D wordt dan bijvoorbeeld een G. Ook bij de Bb-bas kan je het eindresultaat het beste samen met de bassist bekijken of er niet een octaaf bij of af moet.

Je kan het je zelf ook makkelijk maken door een muzieknotatieprogramma te gebruiken die het transponeren automatisch voor je doet.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #2 on: 09 June 2011, 17:42:47 »
Zijn er geen C-bas partijen in F-sleutel?
Dan kun je het jezelf namelijk vrij makkelijk maken: voeg 3 kruizen toe aan de sleutel (of haal 3 mollen weg, afhankelijk van de toonsoort) en verander de F-sleutel in een G-sleutel. En voila, je C partij in F-sleutel is nu een Es partij in G-sleutel :-)
En mochten er geen C-bas partijen zijn, dan idd de tips van invisible...

Groeten,
Roger

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #3 on: 09 June 2011, 18:47:06 »
Verplaatst naar: Spelen ‹ Oefenen / Oefenruimtes

Ik weet dat er bij een fanfare en harmonie de Es-bas partijen vaak ook in G-sleutel te verkrijgen zijn (onze bassist kan ook niet in bassleutel lezen).
Misschien kan jullie bibliothecaris even kijken of anders informeren bij de uitgever.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 09 June 2011, 18:49:29 »
Misschien een gratis muziek notatie programma proberen...
???

Offline Sivas

• Member
  • *
« Reply #5 on: 13 June 2011, 10:51:55 »
van Fa-sleutel naar vioolsleutel deed ik vroeger gewoon door een lijntje bovenaan met typ-ex weg te doen, en een lijntje onderaan bij te tekenen... juist nog octaveren en je bent er :-)
s : Le Monde Universal °2010 - Meyer 6 - Vandoren 3
a : Selmer SA80 °1984 - Selmer S80 C** - Vandoren V16 3

Offline nessie

• Member
  • *
« Reply #6 on: 16 August 2011, 09:32:07 »
Wat misschien ook nog helpt om te 'wennen' aan het transponeren: bijna alle blaasmuziek is te vinden op het internet als mp3. Als je de muziek alleen als youtubefilmpje kan vinden, kun je die eenvoudig omzetten in een .mp3.

Mp3- bestanden (en cd-bestanden) kun je in je eigen tempo afspelen met een freeware programma als BestPractice 1.03. Terwijl je probeert van blad af te transponeren, hoor je dan of je de juiste noten treft.
BestPractice wijst zichzelf, maar als je liever met een soort Nederlandstalige handleiding werkt, zou je deze: http://muziek-en-film.infonu.nl/instrum ... ctice.html kunnen proberen.

Ik speel sopraansax en moet dus alles een hele toon hoger spelen om even hoog als een niet-transponerend instrument te klinken. Het is even wennen, maar het transponeren wordt al snel een automatisme.

Succes!