Author Topic: hulp met een Selmer 80C*  (Read 3422 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
hulp met een Selmer 80C*
« on: 16 June 2011, 22:12:41 »
hallo Allemaal,

ik vroeg me wat af. ik speel bij de harmonie alt sax, selmer SA80II, met een selmer C* mondstuk. dit mondstuk is net zo oud als de saxofoon denk ik, ik heb het in ieder geval niet nieuw gekregen en de glans lijkt er nooit op te hebben gezeten  :wink: , dit maakt het mondstuk zo`n 30-35 jaar oud. Door het vele gebruiken, door voorgangers en ikzelf in de eerste jaren ook bij de boerenkapel (http://http://www.doordiekendun.nl). is de bovenkant (de kopse kant) van het mondstuk niet egaal afgesleten.

dus wanneer ik mijn riet echt helemaal op `t randje wil zetten steekt het riet er aan een kant een beetje overheen. Mijn gevoel zegt me dat dit natuurlijk niet optimaal is.
maar ik kan het zo niet beredeneren   :smt017 ..

daarom mijn vraag wie wel?
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: hulp met een Selmer 80C*
« Reply #1 on: 16 June 2011, 22:17:23 »
wat bedoel je? Het dikke stuk van het riet steekt over? Dat is geen ramp dan, bij een metalen mondstuk steekt dat vaak over gewoon omdat meestal metalen mondstukken een stuk kleiner zijn.

Als de tip versleten is ofzo kun je beter een nieuwe kopen.

een s80 mondstuk kan naar mijn weten in het oudste geval 30-31 jaar oud zijn. Je sax is hooguit van 1986 :?

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #2 on: 16 June 2011, 22:30:29 »
ja ik heb nooit `t serienummer vergeleken op internet uit welk jaar de sax mag zijn.maar volgens de voorzitter zijn alle saxofoons eind jaren 70 vervangen,maar hij zal zich wel een paar jaartjes vergissen.

maar terug op het onderwerp: ik heb het idd over de tip rail die niet egaal is afgesleten dus het riet steekt aan de bovenkant rechts iets over terwijl dit links niet het geval is.
en ik kan me best voorstellen dat het niet ideaal is maar ik kan het nog altijd niet beredeneren waarom..

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #3 on: 16 June 2011, 22:44:01 »
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar anderen dus wel.
Zie ook dit lijntje waarin Invisible schrijft
....... ebonieten mondstukken zijn namelijk onderhevig aan slijtage (vooral rond de hoekjes die naar verloop van tijd afgerond raken) waardoor ze minder goed aanspreken.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #4 on: 16 June 2011, 22:45:09 »
kijk nu komen we ergens, maar kan me iemand ook vertellen waarom deze dan minder aanspreekt..

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #5 on: 16 June 2011, 23:01:03 »
Ik kan er wel een redenatie op loslaten. Kunnen anderen erop schieten of bevestigen....zijn we in ieder geval weer een t=stukje verder  ;-)

Het rietblad wordt aan het mondstuk bevestigd door een metalen band. De spanning van het riet wordt geregeld door het aan- of losdraaien van de schroeven. Door in het mondstuk te blazen (het aanblazen van het riet), breng je het riet in trilling.
De lucht in de buis gaat trillen nadat het riet in trilling is gebracht.
Deze trilling wordt voor ons hoorbaar als geluid.
Als de rail nu (scheef) afgesleten is zal het riet vervormt worden aangeblazen en het riet op een andere manier gaan trillen. De ene kant harder als de andere kant en het centrum van de trilling zal hiermee verschuiven.
Dit kan tot gevolg hebben dat de sax minder makkelijk aanspreekt, maar ook een ander geluid produceert. (Per definitie hoeft dat niet slechter te zijn!)
Op de langere termijn kan het riet hierdoor aan de ene kant sneller zijn kracht verliezen en in onbalans raken waardoor het rietverbruik toeneemt.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #6 on: 17 June 2011, 00:21:54 »
Lijkt mij een logische conclusie dat een afwijking aan de tiprail een ander geluid geeft. Die afwijking is niet noodzakelijk slijtage. Het kan ook een deformatie zijn die al bij het maken aanwezig was.

Als off-toppic opmerking: In 1976 heb ik een S80 C* gekocht bij Hakkert in Rotterdam. Heb ik nog steeds liggen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #7 on: 17 June 2011, 07:12:57 »
Quote from: "Jantje"
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar anderen dus wel.
Zie ook dit lijntje waarin Invisible schrijft
....... ebonieten mondstukken zijn namelijk onderhevig aan slijtage (vooral rond de hoekjes die naar verloop van tijd afgerond raken) waardoor ze minder goed aanspreken.
Dat dus :lol:

Heb het in de praktijk nu al een paar keer meegemaakt bij saxofonisten bij mij in de harmonie en in het kwartet dat het vervangen van een afgesleten mondstuk door een nieuwe van het zelfde type een flinke verbetering in het speelgemak opleverde en ook een minder geforceerde toon. Het komt er denk ik op neer dat er tussen het puntje van het riet en de tip van de mondstuk een overdruk opgebouwd moet worden door te blazen en als er geen materiaal meer onder het puntje van het riet zit omdat het mondstuk te ver afgesleten is, is het opbouwen van die druk moeilijker. Het zijn meestal dan ook de hoekjes van het mondstuk die naar verloop van jaren afgerond raken. Zijn de rails ten opzichte van elkaar scheef, heb je waarschijnlijk een mondstuk dat vanaf de fabriek af al scheef was.

Maar afgezien van de theorie, zou je natuurlijk met je sax en oude mondstuk eens langs een saxofoonwinkel kunnen gaan en daar een nieuwe S80 C* proberen ten opzichte van jouw oude. Dan weet je voor je zelf of een nieuw mondstuk zin heeft voor jou. Je zou dan meteen kunnen uit proberen of er geen andere type en merken mondstukken zijn die jouw bevallen, bijvoorbeeld de Selmer Soloist mondstukken of Meyer mondstukken. Daarnaast, kan de muziekvereniging niet wat voor je betekenen door hun een nieuw mondstuk te laten kopen?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #8 on: 17 June 2011, 10:26:38 »
Quote from: "Invisible"
Maar afgezien van de theorie, zou je natuurlijk met je sax en oude mondstuk eens langs een saxofoonwinkel kunnen gaan en daar een nieuwe S80 C* proberen ten opzichte van jouw oude. Dan weet je voor je zelf of een nieuw mondstuk zin heeft voor jou. Je zou dan meteen kunnen uit proberen of er geen andere type en merken mondstukken zijn die jouw bevallen, bijvoorbeeld de Selmer Soloist mondstukken of Meyer mondstukken. Daarnaast, kan de muziekvereniging niet wat voor je betekenen door hun een nieuw mondstuk te laten kopen?

dit is inderdaad een goed plan, ik ga eens langs adams om wat te proberen.

En mocht het zo zijn dat het mondstuk versleten is heb ik tenminste ook een uitleg voor de voorzitter. want wanneer ik m`n riet erop zet zoals ik het graag heb, moet ik erg hard moet blazen en dan krijg ik meestal ook een enigszins doffe toon, of ik moet er een heel licht riet opzetten maar dit doet natuurlijk af aan de toon.

ik had al eerst een nieuwe rietbinder gekocht (Super Revelation) dit maakte al een aardig verschil maar nu ik daar aan gewend ben merk ik dat het daar niet aan lag. En ik ben ook wel eens benieuwd naar een Soloist :-D

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 17 June 2011, 10:35:02 »
Je kan het bij Selmer mondstukken ook snel genoeg zien of het mondstuk slijtage heeft, het riet en het mondstuk moeten ongeveer de zelfde ronding bij de puntjes hebben. Is het mondstuk veel ronder waar het riet veel puntiger is op de twee hoekjes, is het mondstuk aardig versleten.

Maar inderdaad, gewoon proberen, vrijwel alle serieuze winkels bieden deze mogelijkheid, Adams zeker weten wel. Probeer bijvoorbeeld ook eens de Selmer SD-20, some love it, some hate it  :D.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 17 June 2011, 10:36:01 »
bij een beetje regelmatig spelen is een ebonieten mondstuk na een jaar of 2 3 versleten. Dit hoeft echter niet altijd een nadelig effect te geven.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #11 on: 17 June 2011, 11:09:07 »
een beetje onduidelijk maar duidelijk genoeg lijkt me.. zoals je kunt zien steekt de rechterkant iets over.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #12 on: 17 June 2011, 11:24:17 »
Ja die ziet er wel aardig versleten uit, zo hoort hij er uit te zien als hij nieuw is, ziet dat de hoekjes veel puntiger zijn:

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #13 on: 17 June 2011, 11:35:50 »
haha zo heeft ie er bij mij nooit uitgezien, dan ga ik zaterdag maar eens naar Adams denk ik of naar Wil, maar ik denk dat Adams meer mondstukken op voorraad heeft.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #14 on: 17 June 2011, 13:15:54 »
ow, ik dacht dat die 80 voor 1980 stond. Weer wat geleerd :-)

Maar dat mondstuk moet vervangen worden ja.