Author Topic: Rieten schuren  (Read 1996 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline jeebee50

• Member
  • *
Rieten schuren
« on: 24 June 2011, 13:44:21 »
Ik had de tip gehad (ivm iets te dikke rieten) deze af te schuren met een wetsteentje.
Hierdoor wordt wel de binnenkant van het riet (die dus aan de kant met het mondstuk) spiegelglad. Dit zou tevens een verbetering betekenen voor de luchtstroom.
Maar eigenlijk vind ik het riet hierdoor totaal anders (vies glad) klinken en bevalt het mij niet erg.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of ben ik verkeerd bezig geweest?
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Rieten schuren
« Reply #1 on: 24 June 2011, 14:02:42 »
Quote from: "jeebee50"
Ik had de tip gehad (ivm iets te dikke rieten) deze af te schuren met een wetsteentje.
Hierdoor wordt wel de binnenkant van het riet (die dus aan de kant met het mondstuk) spiegelglad. Dit zou tevens een verbetering betekenen voor de luchtstroom.
Maar eigenlijk vind ik het riet hierdoor totaal anders (vies glad) klinken en bevalt het mij niet erg.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of ben ik verkeerd bezig geweest?
De binnenkant (ik neem aan dat je daar de vlakke onderkant mee bedoeld) kan je inderdaad wel opschuren, maar dit heeft niet direct invloed op de zwaarte van het riet. Daar kan je beter aan de bovenkant van het riet voor gaan bewerken,lees dit maar eens door.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

KoenD

• Guest
« Reply #2 on: 24 June 2011, 20:45:23 »
Wat betreft het glad maken van de vlakke kant:   Gewoon een stuk papier nemen, wit printerpapier, op een vlakke ondergrond.
Het rietje plat erop, goed duwen en 10 cirkels maken met de klok mee, daarna met de klok tegen. Je wrijft de poriën van het hout dicht.
Het resultaat? Het riet gaat langer mee en neemt minder vocht op.  
Ik doe dit al jaren zo. Ik heb het eens meegekregen bij een bezoek aan de Vandoren fabriek.

javaou

• Guest
« Reply #3 on: 26 June 2011, 11:09:53 »
Klopt wat KoenD schrijft, m'n lerares gebruikt ook glad stuk papier, óók als het Riet door bv indrogen/gebruiken/indrogen ietwat krult, daarmee kun je em weer glad maken.
Ze had ook als tip, indien geen papier voorhanden, om de onderkant van het mondstuk hiervoor te gebruiken....
Ze hield het stuk papier wel tegen een raam als ondergrond voor het papier dat dan weer wel.
Groetsz, Jan