Author Topic: een dagje Adams  (Read 54460 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: een dagje Adams
« Reply #15 on: 30 June 2011, 19:42:21 »
Dat is niet helemaal recht. Wel zoals het bedoeld is maar ik vind het niet fijn. Het is net alsof het plateau een klein beetje is samengevouwen. Ik moet mijn pink er overheen tillen om hem op het plateau te leggen. Bij mij andere alten is het gewoon helemaal vlak.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #16 on: 10 August 2011, 15:37:43 »
EINDELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Het In Reparatie is vandaag verandert in Gereed

Vrijdag ga ik mijn schatjes halen....6,5 week zonder toeters.....

Mijn muziek ligt klaar, ik ben het hele weekend niet te bereiken!!! Wat zal ik een pijn in mijn gezicht hebben... :-D  :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #17 on: 10 August 2011, 19:23:15 »
6,5 week...... hoe heb je het volgehouden?????????!!!!!!!!!!!!

Veel speelplezier weer met je onder handen genomen "schatjes"! :wink:  =D>
Enne... sterkte met je gezicht! :-D
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #18 on: 10 August 2011, 19:35:44 »
Quote from: "yanamayo"
6,5 week...... hoe heb je het volgehouden?????????!!!!!!!!!!!!

Veel speelplezier weer met je onder handen genomen "schatjes"! :wink:  =D>
Enne... sterkte met je gezicht! :-D

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #19 on: 10 August 2011, 20:31:21 »
Conclusie: klusjes worden uitgesteld tot de volgende revisie!? :?  :-D
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #20 on: 11 August 2011, 07:23:31 »
En nou maar hopen dat die helemaal naar je smaak is afgesteld
Have fun

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #21 on: 11 August 2011, 09:15:14 »
Quote from: "yanamayo"
Conclusie: klusjes worden uitgesteld tot de volgende revisie!? :?  :-D

Ja, over een jaartje of 20, 30.... :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #22 on: 11 August 2011, 09:32:52 »
Quote from: "the martin"
En nou maar hopen dat die helemaal naar je smaak is afgesteld
Have fun

Bedankt!

Om even op het fenomeen afstelling te reageren;
Afstelling is niet zo bijzonder. Belangrijk is de afstand van de kleppen tot het toongat ivm de stemming, maar dat zijn zaken die je ook zelf kunt regelen. En wanneer je sax uit standaard onderdelen bestaat zal de variatie in kleppen die zwaar of licht gaan ook wel meevallen. Het wordt pas anders wanneer je specifieke wensen hebt zoals Bart mij een keer vertelde bij een klant van hem die graag wilde dat de kleppen heel zwaar gingen. Hij moest daar extra zware veren voor gebruiken die weer zo dik waren dat de gaten waar deze doorheen liepen, extra uitgeboord moesten worden. Ondanks Bart zijn tegen werpingen ( iets wat weg is, kan niet meer aangeplakt worden) wilde deze persoon dat toch gedaan hebben. Heel veel werk en dan moet je maar afwachten wat het wordt.
Zo ook wat betreft polsters; ik wil op mijn sop kangeroo polsters vanwege het feit dat deze niet plakken. Ze veranderen echter de klank van je instrument en dat maakt dat ik er nog even over nadenk, ook vanwege de prijs trouwens.

Dus wat afstelling betreft, ik maak me geen zorgen. Er komen gewone Selmer polsters in en verder is er niets bijzonders aan deze sax. Als er iets is wat me niet bevalt kan dat met het klein beetje verdraaien van een schroefje of een keer een schuurpapiertje over een kurkje halen opgelost worden. Mijn docent gaat weer mee, want hoewel deze euvels simpel te verhelpen zijn moet je ook wel weer precies weten of de wijzigingen die je aanbrengt gevolgen kunnen hebben voor de stemming en klank op anderen plaatsen. Maar wanneer je zelf aan de slag gaat met je schroevedraaiertje en je doet dat met beleid, dan kun je zelf veel verhelpen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #23 on: 11 August 2011, 20:44:40 »
nog ongeveer 12 uur............. :D/  :smt038  :smt110

Zoot

• Guest
« Reply #24 on: 11 August 2011, 21:12:31 »
ja,  :shock: ik weet het, ik  :shock: weet het..........    spannende dag, maar je moet nu toch echt gaan slapen anders ben je morgen té moe :!:  en kun je niet eens gaan....     toe, wees een flinke jongen, kruip onder de dekens..... lange reis blablayekkedieyekkedie
trusse..,............. :twisted:  enne eh pas opstaan als de wekker gaat hé!!!!                  :)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #25 on: 11 August 2011, 21:51:54 »
Jaja...ik laat pas weer van me horen als ik uitgespeeld ben..... :-D

Zoot

• Guest
« Reply #26 on: 12 August 2011, 08:46:36 »
en?,.....  :shock:  E N?????   :P      eerste reaktie??????    :?:

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #27 on: 12 August 2011, 16:38:22 »
Zoooo...we zijn weer thuis! Het wordt weer een heel verhaal.

Om 11 uur waren we aanwezig en na een snelle bak koffie gelijk de cabine ingedoken. Toeter ziet er fantastisch uit. ( ik probeer nog wel eens foto's te maken en hier te plaatsen).
Effe spelen...klinkt goed en vertrouwd. Het spelen gaat mij niet zo gemakkelijk af na bijna 7 weken helemaal niet toeteren. Vorige keer had ik 2 nieuwe mondstukken gekocht en die nu stuk voor stuk erop gezet. Rietjes heb ik nu niet echt ingespeeld dus nieuwe rietjes geprobeerd. Dat is niet heel gelukkig natuurlijk allemaal, maar gelukkig heeft mijn docent overal een antwoord op. :-D. Het is nog steeds een Mark VI.
We geven ons over aan het uitproberen van nieuwe sopraanmondstukken. Ik heb een mooi D mondstuk maar wil meer karakter. De E die ze hebben klinken vlak en de (enige) F klinkt ook vlak. Het enige voordeel is dat de hoge noten wat mooier klinken, maar het mist karakter. Mijn sop heeft alleen een kleine beurt gehad en daar is verder ook niets mis mee....We zijn eigenlijk klaar....aaaahhh, niet wanneer je met mijn docent op stap bent...Zegt hij..."als ik jou was zou ik nu eens gaan rondkijken voor een andere hals, een hals die deze sax iets meer open maakt...."
GVD, GVD, GVD!
Deze Mark is een mooie sax, maar ik weet ook wel dat er mooiere zijn...en dat deze sax echt niet perse mijn laatste moet zijn maar,...laat me nu even met rust!...
Ach zegt hij we pakken even een verzilverde sax die hier staat...ff kijken...kijk, deze serie III, zetten de hals op jouw toeter en we kijken even wat dat doet.

En ja...het klinkt wel wat beter...

Nou zegt hij, ik ga even vragen of ze toevallig niet een Mark VI hals hebben....en wat denk je......jawel, maar dat is weer een hele lelijke met deuken enzo. We zetten hem op mijn toeter en blazen. Ik hoor het bij de eerste 2 noten.....het leeft!

Eind van het liedje....ik laat deze hals opnieuw opknappen en neem nog even mijn eigen hals mee. Wanneer de nieuwe hals klaar is sturen ze hem op en kan ik vergelijken en dan houd ik die hele mooi en stuur de originele terug.

Jongens, dan heb ik voor een prikkie een hele mooie sax, de verzekeringswaarde is meer dan het dubbele wat ik er voor uitgegeven heb hoewel me dat allemaal niet zo interresseert. Nu moet hij nog van mij worden.

Alle kinderen komen eten vanavond.....maar verder zit ik het hele weekend in mijn cabine.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #28 on: 13 August 2011, 00:45:16 »
:twisted:
 =D>

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
« Reply #29 on: 13 August 2011, 13:30:30 »
Boeeeeiend verhaal.

Ik dacht even: kennen ze eigenlijk geen leen-saxen bij Adams?

Alhoewel als je een suzuki alto meekrijgt als je altijd mercedes rijdt, dan weet ik niet of je dat wilt  :-D
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;