Hallo mede saxliefhebbers

Started by Berkeborn, 03 July 2011, 12:13:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berkeborn

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jean-Paul Verluyten en ben woonachtig in Born. Ik heb laatst dit forum ontdekt en ben enthousiast om hieraan deel te nemen. Ik ben van huis uit klarinettist maar blaas ook zeer regelmatig saxofoon. Mijn pa is vroeger ook met saxofoon begonnen. Hij heeft einde jaren 50 van zijn pa (mijn opa) toen een Dolnet tenor Royal Jazz gekregen. Later is hij op een Selmer Mk VII verder gegaan en is de Dolnet stoffig geworden. Ik heb hier zelf wel eens met carnaval op geblazen, echter het instrument was er slecht aan toe. Niets sloot meer, de lak was ernstig beschadigd en het instrument + koffer stonk verschrikkelijk. Vorig jaar kwam het instrument weer naar boven en heb ik de stoute schoenen aangetrokken om na te gaan of een total make over mogelijk zou zijn. Uiteindelijk dit gedaan en de sax volledig laten opknappen en opnieuw laten lakken bij Wiebke Schneider in Sibbe (Limburg). Nadat ik hem terugkreeg ben ik er weer flink op gaan blazen. Zo kwam ik in de Big Band van Welten terecht, waar ik lekker met de Dolnet kan swingen. Zoals de meeste Dolnet liefhebbers wel weten is dit instrument niet zozeer bedoeld voor de ronde harmonieklanken, maar meer voor de wat strakkere big band, soul en jazz muziek. Dit doet ie dan ook perfect. Zeker met mijn Otto Link STM 7. Naast een mooie sax zit hier natuurlijk ook wat sentiment aan vast, het blijft immers de eerste sax van mijn pa.

Eind vorig jaar is een broer van mijn Pa overleden, deze bleek nog een Dolnet Bell Air sopraan saxofoon te hebben, met origineel koffer uit eind jaren 50. Het instrument had erge lakschade, was krom en had meerdere deuken. Ook hier mee naar Wiebke gegaan en ook helemal laten opknappen, incl lakken. Ook hier een perfect instrument voor teruggekregen. Ook hier blaas ik regelmatig op met veel plezier. Dit jaar was ik rond pasen op internet aan het zoeken naar evt een alt. Zo kwam ik toevallig een alt tegen bij mij vlak over de grens, een Dolnet Bell Air in redelijke staat. Ook van eerste eigenaar. Deze heb ik kunnen overnemen en ook deze wordt nu door Wiebke volledig gerestaureerd. Zo heb ik een mooie set van naar mijn mening goede maar ondergewaardeerde instrumenten.

Misschien dat ik ooit nog een Dolnet bariton tegen het lijf loop, je weet maar nooit.

Tot schrijfs.

Jean-Paul

Zoot

Quote from: "Berkeborn"Misschien dat ik ooit nog een Dolnet bariton tegen het lijf loop, je weet maar nooit.
:?      neh,.... hier niet....   :?

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

drietenor

Hi Jean-Paul,

Fijn dat je de Dolnet sectie komt versterken en een paar goede instrumenten behoud voor de toekomst. =D>  =D>

Welkom.

Ik heb ooit op een Dolnet bariton saxofoon gespeeld bij het WSKOV in Wageningen, dus ik weet er iets van.
 :mrgreen:  :mrgreen:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Ricco

Ook welkom Jean-Paul en succes met je zoektocht naar een Dolnet Bariton. Dat je deze zoekt bleek uit een eerdere reactie van je.

Gegroet
Ricco
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A