Samenspelen met Trompet; welke sax?

Started by TessS, 08 July 2011, 19:58:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TessS

Mijn dochter speelt sinds een jaar trompet. En ze heeft talent, dus gaat snel vooruit. Ik kan een beetje piano spelen, maar ze gaat zo snel vooruit dat ik haar binnenkort niet meer kan bijbenen. Nou ben ik door haar enthousiasme aangestoken en heb besloten om ook weer les te gaan nemen. Maar geen piano, dat is nooit mijn echte liefde geweest (was meer een idee van mijn ouders die het wel leuk vonden als dat instrument, dat toch al in huis stond, ook gebruikt werd). Toen ik 16 was heb ik een keer een band zien spelen met daarin een sopraansaxofoniste; ik was meteen verliefd (op het instrument dan). Sindsdien heb ik de wens gehad om ooit sopraansaxofoon te gaan spelen. En nu wil ik iets met die wens gaan doen. Ik heb niet de illusie dat ik hetzelfde talent heb als mijn dochter, maar dat mag de pret niet drukken  :) .

Nu heb ik begrepen dat sopraansaxofoon moeilijk is om mee te beginnen. Dat alt of tenor makkelijker is. En dat het later (als je het een beetje onder de knie hebt) altijd mogelijk is om dan over te stappen op een sopraan.

Nu wil ik natuurlijk graag samenspelen met mijn dochter, en ik vroeg me af of dat nog invloed kan hebben op mijn keuze tussen alt of tenor (ik heb nl nog niet echt een voorkeur). De trompet is een Bb instrument, en de tenor ook; de alt is een Eb instrument. Is het daarom slim om voor een tenor te kiezen? Of kan je met een alt net zo makkelijk met de trompet samenspelen.
De sopraansax is ook een Bb instrument. Is het eenvoudiger om van een tenor over te stappen op een sopraan? Of is dat net zo moeilijk/makkelijk als van een alt?

Zoot

met de Tenor zou je dezelfde  :)  muziek als je dochter kunnen spelen........ met alt moet je de bladmuziek aanpassen  :?  ( transponeren ) over de overstap van tenor / alt naar sopraan ,..........    daar zijn ( zoals je al op  :roll:  :roll: het forum hebt gelezen....    )   de meningen over  :twisted:  verdeeld.

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)
 8) veeel speelplezier 8)

TessS

Quote from: "Zoot"over de overstap van tenor / alt naar sopraan ,..........    daar zijn ( zoals je al op  :roll:  :roll: het forum hebt gelezen....    )   de meningen over  :twisted:  verdeeld.

Bedoel je daarmee:
Dat overstappen is niet zo makkelijk als ze zeggen...
Of:
Begin gewoon direct met sopraan...
Of:
Kies voor alt of tenor en stap nooit over op sopraan....

Alle drie de meningen ben ik al tegengekomen op internet, en dat maakt het kiezen er niet eenvoudiger op  :?

Gerald

Sopraansax is wat lastiger om mee te beginnen, is wel een bes instrument.
Maar als je perse sopraan wil spelen moet je ervoor gaan natuurlijk.

Tenorsax is ook een bes instrument, net als trompet, en gemakkelijker als de sopraan.

Alt sax is een es instrument, je moet, als Zoot al eerder postte, dan transponeren wil je samenspelen met trompet.
Dat transponeren gaat mij in ieder geval nog niet zo gemakkelijk af.

Btw : je zou ook nog Bugel kunnen gaan spelen, wat klank betreft zit Bugel tussen sax en trompet in.
Is erg leuk, doe ik ook!

Overstappen van alt naar tenor of bariton sax is qua grepen hetzelfde.

TessS

Transponeren heb ik wel eens geprobeerd om samen Sinterklaasliedjes te kunnen spelen (trompet en piano). Dat was een hoop geklooi, en heb ik helemaal op gehoor gedaan, met veel 'trial and error'. Kostte veel tijd. Ik zie de trompet leraar het soms doen voor het samenspelen, en die doet het heel snel uit z'n hoofd. Dus er zit vast een soort logica in. Maar die heb ik nog niet onder de knie in ieder geval. En om dat straks voor ieder stukje opnieuw te moeten uitpuzzelen... Daarom dacht ik in eerste instantie aan een tenor. Als ik niet toch voor de sopraan ga...
Ik heb me inmiddels opgegeven voor een proefles bij de muziekschool. Zal wel na de zomervakantie worden. En ik weet niet welke saxen ik daar dan kan uitproberen.

Amanda

Ga voor de sax waar je hart ligt, want je krijgt er later toch spijt van als je dat niet doet en het blijft trekken.
Tenminste, zo ging het bij mij.
Om niet te hoeven transponeren kun je het beste kiezen voor sopraan of tenor.
Waarbij sopraan in hetzelfde register zit, dus zeker met duetten klinkt dat toch fijner.

Sopraan sax is lastiger dan alt of tenor, dus je zal er misschien harder voor moeten werken.
Maar als de motivatie er is moet dat geen probleem zijn denk ik  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

JR

Als je een altsax kiest moet je ervoor zorgen dat je ook de bladmuziek in Es hebt, dan heb je geen probleem.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Em

Dat is bij mij dus het handige dat ik van althoorn naar altsax over ben gegaan, geen geklooi met transpireren  :wink: . Heb sinds kort een hoorniste naast mij zitten die op waldhoorn speelt en die moet alles ook transponeren, en dat doet ze dan ook gewoon even uit het hoofd. Ik doe het niet na.

Thijs Leuven

Quote from: "Amanda"Waarbij sopraan in hetzelfde register zit, dus zeker met duetten klinkt dat toch fijner.

Er gaat niks boven trompet samen met de warmte van tenor, of al helemaal geweldig: bariton.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Maaarten

Ik denk ook aan een tenor ofzo.
Gaat erg goed samen.
[youtube:38r8zu94]9ZCz--kHbTs[/youtube:38r8zu94]

hehe kon t ff niet laten
Hier de studio opname die wel origineel gespeeld is: (af en toe ook een altsax)
[youtube:38r8zu94]DEC8nqT6Rrk[/youtube:38r8zu94]

Persoonlijk vind ik het fraai als de trompettist ook af toe de bugel erbij pakt. (ik wil zelf nog een x een bugel hebben/spelen)

Maaarten

Quote from: "Em"Dat is bij mij dus het handige dat ik van althoorn naar altsax over ben gegaan, geen geklooi met transpireren

moet je daarvan zo zweten ja? o nee, ik zie nu die knipoog :wink: