Author Topic: Helemaal nieuw  (Read 2982 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Helemaal nieuw
« Reply #15 on: 11 July 2011, 14:59:44 »
Inderdaad, aan tenorsaxen binnen een harmonie heb je niet snel te veel. Bij mijn vereniging zitten we nu met drie tenoren en je moet weliswaar met zijn drieën niet te hard blazen, maar over the top is het zeker niet. Overigens ga ik na de zomervakantie wel alt spelen bij de vereniging omdat daar er nu maar één zit en de verhouding zo wat scheef is.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline TessS

  • Member
  • *
  • Posts: 7
Re: Helemaal nieuw
« Reply #16 on: 11 July 2011, 16:03:40 »
Zag nu pas dat degene van de harmonie waar ik contact mee had zelf (bas) klarinet speelt... Niet helemaal onpartijdig advies dus! Maar ik zag ook dat de lessen klarinet en saxofoon door dezelfde personen gegeven worden. Zowel bij de harmonie als de muziekschool. Ik heb me aangemeld voor een proefles saxofoon bij de muziekschool, en ga vragen of ik een proefles klarinet bij de harmonie kan doen (na de zomer). Ik hoop dat ik dan alle verschillende instrumenten kan uitproberen. En dan zal ik bij beide advies vragen (aan de leraar zelf, en niet aan de persoon die toevallig mijn email beantwoordt en zelf ook nog klarinet speelt  :wink: ).

Zelf denk ik nu om met tenor sax te gaan beginnen en dan later over te stappen op de sopraan. Maar ik moet toegeven dat ik me stiekem toch wat in de klarinet verdiept heb en dat toch ook wel een heel mooi instrument vind. Ik ben alleen bang dat met klarinet de mogelijkheden wat beperkter zijn.

Ik had gehoopt dat het internet me zou kunnen helpen met het maken van een keuze. Maar zoveel mensen, zoveel meningen! De een zegt dat klarinet moeilijker is dan sax, volgens de ander is het precies andersom. De een zegt begin met tenor en stap dan over op sopraan, de ander zegt ga meteen voor sopraan. De een zegt overstappen van klarinet naar sax is makkelijk, de ander zegt van niet, en weer een ander zegt dat je juist makkelijker van sax naar klarinet kunt overstappen. Enzovoort, enzovoort!

Dus tot de proeflessen hou ik alle opties open.

O ja, en wat ook nog meespeelt; bij de harmonie is er een wachtlijst voor saxofoon, en met klarinet kan ik meteen beginnen. Bij de muziekschool is geen wachtlijst. Maar bij de muziekschool moet ik zelf voor een instrument zorgen (klarinet dan wel sax), bij de harmonie kan ik een klarinet in bruikleen krijgen (saxen zijn op.). En tenslotte; als ik bij de harmonie les neem kan ik tzt (als ik hafabra A heb gehaald) meespelen in het orkest (hoef ik niet extra voor te betalen). Bij de muziekschool kan ook van alles qua samenspelen, maar dan moet ik er extra voor betalen...
En tja, je kan een wens hebben, maar er is ook nog zoiets als de praktijk; de kosten spelen ook een rol!

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Helemaal nieuw
« Reply #17 on: 11 July 2011, 16:56:39 »
Zoals Amanda al aangaf, bij een harmonie doe je niet zoveel met een sopraansax. Dat komt maar af en toe voor, sopraansax naast die klainetten is ook geen gehoor. Wil je echt sopraan spelen dan moet je daar je hoofdinstument van maken ( of genoegen nemen met heel wat minder kwaliteit ) en kun je beter bij een fanfare terecht.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Helemaal nieuw
« Reply #18 on: 11 July 2011, 16:58:35 »
Je moet primair niet een instrument uit gaan zoeken op wat het makkelijkst is, elk instrument heeft zijn uitdagingen weer op andere vlakken liggen. Een instrument gaan spelen waar je niet voor de 100% achter staat is dan ook alleen maar zonde op de lange termijn. Ga dus gewoon spelen wat jou het mooist lijkt. Biedt de plaatselijke harmonie jouw niet de optie om sax te gaan blazen, is er wellicht elders in de stad, of een dorp verderop, wel een andere vereniging die wel plaats heeft.

Sopraan in de harmonie kom je inderdaad zelden tegen, hooguit als solopartij ofzo.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Helemaal nieuw
« Reply #19 on: 11 July 2011, 17:29:56 »
Helemaal eens met Pieter en Invisible.

Verder gaat er, -ik begrijp de kostenproblematiek, heb het zelf ook zovaak gehad- niks boven een eigen instrument.
Niet alle verenigingen onderhouden hun instrumenten even goed. Lekkende klepjes moeten overwinnen tijdens het spelen is verdane moeite.
Ik heb jaren geleden lange tijd gespeeld op een sax waarmee lager dan de lage C gewoon niet te spelen was, veel andere noten gingen zeer moeilijk. Waarom ontdekte ik toen een winkelier voor het eerst een leklamp erin hing. :shock:
Het hoeft echter niet altijd even dramatisch te zijn. Laat wel een leeninstrument even checken bij een deskundige.(niet bij een willekeurige medespeler, eerder een docent of reparateur)

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Helemaal nieuw
« Reply #20 on: 11 July 2011, 19:14:08 »
Ja, een muziekvereniging is doorgaans niet de plaats waar je de beste info omtrend je instrument krijgt. Bij ons is het een beetje van; Als de dirigent het goed vind, is het ook goed. Dus heb ik nu een sax die 2 jaar geleden door de vereniging voor onderhoud is weggebracht....Er zijn wat kurjes en viltjes vervangen.....Nu het mijn sax is gaat hij weer weg voor onderhoud, kost ongeveer 800 euro...maar dan heb ik ook een sax die het in alle opzichten weer goed doet, en als je niet begrijpt dat dat je spel ten goede komt, tsja..dan val je voor mij door de mand.
Ik heb ook ooit iemand horen zeggen dat onze dirigent best kon horen of een sax een goede sax was of niet, dus een saxofonist mee om een bariton aan te schaffen is dan niet nodig....Ik word daar een beetje moe van.

Kwaliteit begint met je apparatuur..
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: Helemaal nieuw
« Reply #21 on: 11 July 2011, 22:13:34 »
Dat verschilt wel per vereniging.
Bij die van ons regel ik de reparaties van een saxofoon. En als ik zeg dat een revisie nodig is, dan gebeurt dat.
Al is het tot nu toe niet nodig geweest, omdat de saxofoons goed onderhouden zijn.
De goede instrumenten dan (Selmers in dit geval).
De studie instrumenten gaan we in de vakantie bekijken en daar zullen er ook een aantal van weg gaan, die gewoon kansloos zijn.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Helemaal nieuw
« Reply #22 on: 12 July 2011, 10:03:23 »
Maar is dat eigenlijk niet precies hetzelfde? Jij bent vast meer begaan met een instrument dan vele anderen, maar dan nog?
Meer dan aangeven dat een instrument onderhoud nodig heeft of dat het wenselijk is dat er eens naar gekeken wordt kun je eigenlijk niet. Het is een vak apart wat maar door weinig mensen beheerst wordt.
Bij ons zijn alle saxen Mark VI-en, die zijn oud en landurig door een paar personen bespeeld, die zijn er zo aan gewend dat zij "nergens last van hebben". Ik hoef maar naar de polsters te kijken om te weten dat daar een complete revisie op zijn plaats is. 8 x een bedrag van zo'n 6 a 800 euri's op tafel leggen voor een klein deel van het orkest is best een aanslag op het budget. Daar wordt niet snel voor gekozen. Bovendien zijn deze saxen indertijd nieuw aangeschaft en heeft nu niemand meer een idee van wat we eigenlijk in huis hebben. Er wordt gekozen voor regelmatig klain onderhoud, maar in het kiezen van dat onderhoud gaat het vaak mis. Ten eerste worden verenigingsinstrumenten vaak bij 1 winkel gebracht, pfeiffer of music all in of zoiets en dan wordt er een standaardprocedure op losgelaten, en ja als hij dan terugkomt doet die toeter het beter als voorheen en dus wordt de reparateur als "goed"gekwalificeerd, maar in zijn geheel gaat die toeter toch flink achteruit door de jaren heen. En dan is maar de vraag Wie beoordeelt wie, wat en wanneer? Als vereniging behoor je niet afhankelijk te zijn van de kennis van de leden, dat is te wisselvallig. Ook bij ons wordt vaak aan leden gevraagd om de instrumenten die nog in de kast liggen te beoordelen en zoals bij amateurs vaak het geval is, lopen zij over van overschatting van hun eigen kunnen en kunde. Voor je het weet heb je een prima instrumentenarsenaal verkloot op deze manier.
Houd als vereniging gewoon contact met de beroepsgroep, voor elk instrument en zoek specifieke reparateurs en begeef je neit op het vlak van "alle instrumenten bij dezelfde tegen een flinke korting"
Er kan nog zoveel veranderen in dat verenigingsgebeuren......
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Amanda

  • Member
  • *
  • Posts: 1.845
Re: Helemaal nieuw
« Reply #23 on: 12 July 2011, 10:24:24 »
Hoe zou jij het dan willen zien?

Voorheen gingen bij ons de instrumenten naar een muziekwinkel hier in de buurt. Geen specialist. Nu gaan ze daar wel naartoe.
Ook mensen met eigen instrumenten kiezen voor hem, omdat hij gewoon goed werk levert.

En meer begaan zijn wil niet zeggen dat ik er dan maar geen kijk op heb.
Nee, ik heb er niet voor gestudeerd. Maar heb inmiddels wel een grote dosis ervaring op gedaan.
Ik kan heel goed zien of polsters goed zijn of vervangen moeten worden. Ik merk het wanneer een sax niet goed sluit met spelen.
Waar het lek exact zit kun je alleen zien met een lamp, bij een reparateur. Maar er zijn trucjes om dat te testen met spelen.
Daarnaast heeft een instrument niet elk jaar een revisie nodig. Dus bij 8 instrumenten kan er elk jaar 1 gereviseerd worden.
Wanneer de andere instrumenten gewoon goed worden onderhouden en elk jaar weg gebracht worden voor een beurt is een revisie voor een sax van een vereniging eens in de 10 jaar voldoende.
Mits mensen er zuinig op zijn natuurlijk (denk aan regenbuien, of spelen na het drinken van plakkerige zooi).
Overigens bekijk ik alleen de instrumenten die vanuit de kast of een lid overgaan op een ander lid.
Wanneer iemand op een instrument speelt is dat eigen verantwoordelijkheid om het aan te geven. Alleen de saxen van mijn leerlingen beoordeel ik wel tussentijds, want dat moet gewoon goed zijn en is mijn verantwoordelijkheid.
Wat iemand anders in het orkest doet is niet mijn probleem en moet hij/zij zelf voor zorgen.

Niet elke vereniging leeft nog in de jaren '50, maar denken echt wel aan hun instrumenten.
Ja, het heeft een tijd en veel overtuiging gekost. Maar veel verenigingen zien het belang van hun instrumenten inmiddels echt wel in.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Invisible

  • Member
  • *
  • Posts: 909
  • Gender: Male
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Helemaal nieuw
« Reply #24 on: 12 July 2011, 10:48:09 »
Ha, heel herkenbaar Pieter. Ik ga nu bij de harmonie alt spelen ipv tenor (de verhouding 1x alt met 3x tenor is wat scheef :D), maar de instrumentbeheerder stond al op het punt een standaard Yamaha YAS-475 voor mij te bestellen bij van der Glas (waar nou niet echt veel sax-kennis aanwezig is naar mijn ervaring) en het is dat we geen YAS-275 (leerlinginstrument) meer hadden liggen, anders had hij mij die willen geven. Niet dat de 475 en 275 nu meteen slechte instrumenten zijn, maar voor iemand die al 16 jaar bij de vereniging saxofoon speelt en ook naast het orkest veel speelt en zelf op een semi-pro tenor blaast, is dat wel erg betuttelend en een duidelijk een gemis van saxkennis bij de instrumentbeheerder (wat zelf een klarinettist is). Maar goed, ik zal nu na overleg naar mijn eigen "adresje" toe om daar wat alten uit te proberen en iets uit te zoeken waar ik tevreden over ben (ze hadden daar nog een Yamaha YAS-62 in hele goede staat staan wat zij echt een instrument voor mij vonden, dus ben benieuwd). Het wrange is dan dat we hooguit maar een paar honderd euro duurder uit zullen zijn, maar een veel betere sax zullen hebben waar we over tien jaar ook nog plezier van hebben.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

  • Member
  • *
  • Posts: 1.575
Re: Helemaal nieuw
« Reply #25 on: 12 July 2011, 14:23:18 »
@Amanda, "Meer begaan zijn met"betekent dat je er meer waarde aan hecht dan de gemiddelde speler.
De zaken die je noemt zouden basale kennis moeten zijn voor, in dit geval, elke saxofonist. Toch denk ik dat het ingewikkelder in elkaar zit en dan begint de ellende want vaak komen instrumenten bij reparateurs terecht die enkel en alleen een opdracht uitvoeren en niet verder kijken. En wie beoordeelt dat dan? Vaak heb ik Bart dingen horen vertellen en aanpassingen zien maken waar je zelf echt niet opkomt, maar wel een groot verschil in speelplezier uitmaken. Een mooie sax, zo uit de fabriek een beetje verbouwen omdat ergens een stangetje een heel klein beetje scheef loopt en in de toekomst voor gaat zorgen dat een plster een heel klein beetje scheef gaat afslijten. Dat zijn zulke minieme afwijkingen waar je voorlopig nog niet echt last van hebt, en wanneer je er last van krijgt, heb je het vaak niet in de gaten. Bart hersteld zaken voordat ze je last kunnen bezorgen en dat is precies waar het volgens mij om gaat. Een topinstrument in topconditie houden is iets anders dan een standaardbeurt, groot of klein.

Hoe ik het zou willen? Ik zou willen dat iedere reparateur dezelfde inzet, liefde voor het vak en kennis en kunde heeft. Er is er nog een die de moeite waard is, Nico Bodewes, maar hij blijkt niet erg betrouwbaar in zijn afspraken en dat vind ik ook een heel sterk minpunt.
Daan, zou misschien wel een goede reparateur kunnen worden, maar we zien hem bijna niet meer op het forum.

Verder denk dat verenigingen zich meer bewust moeten zijn van hun onkunde. Onwetendheid is geen schande, je mag van niemand verwachten dat ze overal verstand van hebben, wel dat ze met dat gebrek aan kennis op de juiste manier omgaan. Weet wat voor instrumenten je in je vereniging hebt en zitten er bijzondere exemplaren bij, zorg er dan voor dat die de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Ze vertegenwoordigen vaak een waarde (en niet alleen geldelijk) waar ze geen weet van hebben. Bij ons werden de Mark VI-en meegegeven aan de eerste de beste leerling....Nu zijn we overgegaan op Yamaha studiesaxen.
Laat degene die de instrumenten beheert zich informeren door verschillende beroepsmensen, zorg ervoor dat diegene in ieder geval kwaliteit kan herkennen. Dat behelst meer dan weten wanneer er een klepje niet goed sluit of een onderdeel versleten is.
Maak je leden bewust! Zoals jijzelf al deze dingen hebt opgepikt, maak andere deelgenoot van wat je weet en laat ervaren dat het ook klopt. Maak mensen weer eens nieuwsgierig naar hun eigen instrument. Overigens vind ik dat iedereen in een orkest verantwoordelijk is voorr het geheel en daar hoort ook de kwaliteit van de instumenten onder. Ik vind het ook vervelend wanneer iemand de zaak verpest omdat hij een slecht klinkend instrument heeft.

@Invisible,
Volgens mij kunnen wij wel samen een soort van handboek schrijven over hoe wij vinden dat het zou moeten in zo'n vereniging. Ik weet alleen niet of er veel mensen zijn die dat zouden kunnen waarderen.  :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline JR

  • de familie:
  • Member
  • *
  • Posts: 1.356
  • Gender: Male
Re: Helemaal nieuw
« Reply #26 on: 12 July 2011, 21:53:05 »
Allemaal erg interessant, maar in "Even voorstellen"?

Volgens mij is het tijd voor een nieuw topic. . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"