Author Topic: Hoe hou je die sax recht?  (Read 4589 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Hoe hou je die sax recht?
« on: 14 July 2011, 09:35:53 »
Beste saxologen,

Het wordt hoog tijd dat ik weer eens les ga nemen. Er zijn zoveel beginnerszaakjes waar ik nog mee stoei.
Hier weer zo iets.

Ik probeer Take five (transcription hier) te spelen op alt. In het tweede deel moet je van hoge C naar hoge es en weer terug. Daarbij moet je dus 2 linker palmkeys pakken. Bij mij krijgt de sax daardoor altijd een tik naar rechts? Hoe voorkom je dat?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Hoe hou je die sax recht?
« Reply #1 on: 14 July 2011, 10:09:56 »
Quote from: "johanj"
Beste saxologen,

Het wordt hoog tijd dat ik weer eens les ga nemen. Er zijn zoveel beginnerszaakjes waar ik nog mee stoei.
Hier weer zo iets.

Ik probeer Take five (transcription hier) te spelen op alt. In het tweede deel moet je van hoge C naar hoge es en weer terug. Daarbij moet je dus 2 linker palmkeys pakken. Bij mij krijgt de sax daardoor altijd een tik naar rechts? Hoe voorkom je dat?
De eerste vraag die bij mij opkomt is hoe soepel willen de palmkeys? Als deze vrij moeizaam gaan zou je inderdaad dit kunnen verwachten. Bij mijn eigen tenor hoef ik bij wijze van spreken alleen maar mijn vinger/palm tegen de key te zetten en de sax een beetje naar links laten hellen. Ook kan je wat spelen met de richting van indrukken, bijvoorbeeld iets meer omhoog of naar beneden zodat de kracht in een richting wordt opgestuurd waar je wel kan afsteunen. Al met al zit het in heel kleine dingetjes en is moeilijk onder woorden te brengen omdat dat puur op gevoel gaat.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #2 on: 14 July 2011, 10:28:14 »
Quote from: "Invisible"
Al met al zit het in heel kleine dingetjes en is moeilijk onder woorden te brengen omdat dat puur op gevoel gaat.

Wat mij betreft prima verwoord. Geen speciale trucen dus.

Ik heb het eens op verschillende saxen geprobeerd. Wat ook veel uitmaakt is of je met nekriem of tuigje of helemaal zonder speelt.
Zonder lukt het me wel op mijn yani sopraan, maar niet met mijn alt.
Bij de alt moet ik de nekriem flink strak houden. Dat speelt ook weer beter dan met een tuigje.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #3 on: 14 July 2011, 10:32:52 »
Ik denk (nu ik er even verder over nagedacht heb), dat het ook wel uitmaakt of je je linkerduim achter de duimsteun haakt bij het bespelen van de palmkeys, dan hou je de sax dus tegen met je duim. Ook met je rechterhand kan je de sax natuurlijk wat tegenhouden. Wat hierbij meespeelt is natuurlijk de grote van je handen en lichaam. Ik ben zelf twee meter lang, dus voor mij is een tenor ongeveer wat een alt voor de wat kleine mensen onder ons is, dat maakt dat ik de tenor vaak beter in bedwang kan houden zeg maar :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 14 July 2011, 11:21:31 »
Je moet de beweging die je maakt zo klein mogelijk houden. let maar eens op mensen die het echt kunnen, je ziet hun handen en vingers bijna niet bewegen. Verder is je algehele houding belangrijk en ja.....neem les! Altijd goed!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 14 July 2011, 13:00:31 »
Ik ben voor de spiegel gaan staan om te kijken hoe ik dit doe.
Op mijn toeter liggen de palmkeys vrij laag en ik beweeg/draai het instrument heftig.
Bij de Yani liggen de keys hoger en ik beweeg hem nauwelijks.
Ik had me er eigenlijk nooit in verdiept in welke houding ik een sax vasthield en welke bewegingen ik maak.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #6 on: 14 July 2011, 13:41:51 »
Is wel interessant hoe verschillend dat bij saxen is.
Ik ben net bezig met de restauratie van een conn new wonder en het lijkt me wel een goed aandachtspunt als ik de palmkeys onderhanden neem om die zo te stellen dat ze zonder heftig bewegen te pakken zijn.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 14 July 2011, 13:46:34 »
Quote from: "johanj"
Is wel interessant hoe verschillend dat bij saxen is.
Ik heb ook
Ik ben net bezig met de restauratie van een conn new wonder en het lijkt me wel een goed aandachtspunt als ik de palmkeys onderhanden neem om die zo te stellen dat ze zonder heftig bewegen te pakken zijn.
Eventueel zijn er ook nog zogenaamde palmkeyrisers te koop. Hierdoor wordt het ten eerste voor kleinere handen makkelijker om bij de keys te komen, maar ook wordt het moment (als in kracht maal arm) groter waardoor de key met minder kracht op zal moeten gaan.

Offline Lonja

• Member
  • *
« Reply #8 on: 14 July 2011, 14:38:18 »
Quote from: "Invisible"
Ik denk (nu ik er even verder over nagedacht heb), dat het ook wel uitmaakt of je je linkerduim achter de duimsteun haakt bij het bespelen van de palmkeys, dan hou je de sax dus tegen met je duim.
Heb je ook saxen met een haakje voor de linkerduim? Ik heb bij mijn rechterduim wel zo'n haakje maar links is het gewoon een rondje waar je je duim op zet. En als je dan links zo'n haakje hebt, hoe kom je dan soepel bij de octaafklep?
Het lijkt me wel heel handig, ik had er voorheen nooit last van, maar sinds mijn pols gebroken is is het eerste waar ik pijn aan krijg mijn spieren en pezen van de duim omdat je daar dus constant tegen de sax duwt om hem recht te kunnen houden.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 14 July 2011, 14:43:59 »
Voor je linkerduim ben ik ze nooit tegengekomen helaas, wat ik bedoelde was dat je je duim een beetje achter dat rondje haakt. Overigens zou je normaal met je linkerduim niet veel kracht hoeven uit te oefenen op je sax om hem recht te houden, dat doe je dan vooral met je rechterhand (en daar zijn er wel legio aangepaste duimsteunen voor te krijgen) en eventueel je bovenbenen als je zitten speelt.

Offline Lonja

• Member
  • *
« Reply #10 on: 14 July 2011, 15:00:06 »
Ah, dan begreep ik je gewoon even verkeerd door het woordje "haken".
Over wat je zegt over het kracht uitoefenen: Is ook helemaal zo, zoals ik al zei voorheen nooit problemen mee gehad. Het is gewoon puur dat ik nog aan het revalideren ben en geopereerd ben waardoor de spieren en pezen van plaats veranderd zijn en daardoor langer of korter zijn geworden, wat ik nu dus opnieuw moet trainen, maar waardoor ik weinig kracht heb in die vingers. Ik ben niet bang dat ik hem niet goed vasthou hoor, en normaal zou zo'n haakje ook overbodig zijn maar als ze er waren geweest dan had ik er nu eentje willen hebben  :)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 14 July 2011, 22:22:40 »
Veel saxofonisten staan meer op hun rechtervoet dan op hun linker.
Vaak staan ze met hun linkervoet met een opgetrokken hiel.
Dan heeft een tikje met je linkerhand tegen de linkerpalmkleppen ook meer invloed op de beweging van de sax.
Als je stevig op je linkervoet staat of zit wordt de beweging van de sax minder.
Kijk maar of het iets verschil maakt.

:smt006
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810