Author Topic: Ik GRRRRRR me suf, maar géén GROWL  (Read 3941 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

javaou

• Guest
Ik GRRRRRR me suf, maar géén GROWL
« on: 17 July 2011, 15:58:24 »
Dag, dag:
Na 20 lesweken keurig de noten (én kruizen en mollen, haha) geoefend wil ik nu proberen
te growlen. Ik ben vanaf oktober aan het spelen -beginneling dus nog-
Ik heb op dit forum gelezen en de volgende tips ben ik tegengekomen, met dank aan de voorgaande schrijvers:

1. Mee neuriën/zingen tijdens het spelen.
2. GRRRRRR tijdens het spelen zeggen.
3. Speel een B en neurie een G. Daar kun je nog in wisselen door een andere toon te neuriën.

Nou ik moet zeggen geen van de 3 tips willen erg lukken.

Hebben jullie nog een GOUDEN tip, of is het gewoon blijven oefenen? Ik heb ook op youtube gekeken
naar instructie filmpjes, en het ziet er zo simpel uit......... :?:  :?:  :?:

Thx! Jan

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Ik GRRRRRR me suf, maar géén GROWL
« Reply #1 on: 17 July 2011, 16:25:54 »
In welke register probeer je het :?:
Het komt namelijk het best tot zijn recht in het midden en hoge register
Gewoon mee zingen (althans keel open en geluid maken) tijdens het spelen zou prima moeten werken..

Maar ik moet zeggen, je bent wel erg vlot als je nog geen jaar speelt =D>

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 17 July 2011, 16:44:57 »
Bij mij hielp het als ik geluid maak terwijl ik fluit. Zo voelde ik wat de bedoeling was. Ik doe het bijna nooit, dus ik hou het maar heel kort vol. Ik vind het retemoeilijk.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #3 on: 17 July 2011, 16:45:42 »
het komt inderdaad op het principe neer van neuriën, maar B en G daar heb ik me nooit mee bezig gehouden het enige belangrijke is dat je niet dezelfde noot neuriet die je speelt.
probeer anders maar `s op een kazoo te spelen deze werkt met hetzelfde principe.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #4 on: 17 July 2011, 22:40:06 »
Het oefenen van growlen is makkelijker met een slap riet.
Pas op je keel. :-&
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

javaou

• Guest
« Reply #5 on: 17 July 2011, 23:41:06 »
Thx allen, ik ga de tips ter harte nemen!!
- The Martin, totnutoe heb ik het in alle tonen geprobeert, maar ik zal me nu beperken tot (dus) de midden- hoog!! Vroeg beginnen: jah ik ben m'n leven met alles te laat, dus ik dacht nou ik ga het anders doen en niet afwachten :D
- Koen88 (heejjjj Koen, van de Lefrque...benjeemalkwijt?) de Kazoo ken ik van Paolo Conte, ik snap de bedoeling, vroeger deed ik het met een kammetje+vloeitje. Ik ga er m'n voordeel mee doen!  :P
- Pieter: jah dat meeneuriën én meezingen tegelijk idd een mijl op zeven.... :roll:
- Slap riet Drietenor, ik heb een favoRIETEN (leuk idee, aanrader) doosje in huis met verschillende rieten en diktes ik ga een en ander uitproberen.
Iemand vergeten, solly, ik ga meteen aan de slag met de tips, thx allen voor de snelle re., én de slimme tips!  :-)

Jan

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #6 on: 18 July 2011, 07:44:58 »
Fluiten en tegelijkertijd meezingen/neuriën heeft bij mij ook het gevoel gegeven hoe het moest.
Alleen op die toeter kwam het er nooit uit.
Ik heb het een keer geforceert. Keihard een A'' (hoge A) geblazen en keihard meegeschreeuwd tijdens blazen.
Hou je niet lang vol, maar het werkte wel voor het gevoel.
Inmiddels lukt het ook op een iets minder hard volume  :-D
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 18 July 2011, 09:22:05 »
De truc is dat je neuriet. dat doe je door het klepje tussen neus en keelholte te openen (ontspannen).
Met saxspelen train je juist om dat klepje dicht te houden.

Je kan het voelen als je door je neus inademt en dan gaat blazen zoals je op je sax blaast (houdt je mond dicht!)
dan voel je dat klepje sluiten.

Om je bewuster te maken (en te trainen) kan je proberen te blazen door je neus (hoeft niet hard) en dan het klepje te sluiten en te openen, dan onderbreek je de luchtstroom.

Eigenlijk moet je iets afleren van wat je bij saxofoon spelen hebt aangeleerd

Begin met oefenen van growlen rond de lage G, die gingen in het begin bij mij het makkelijkst.

Succes
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #8 on: 18 July 2011, 17:02:27 »
Jan, gelijk heb je, ben ook overal te laat mee :-D . Waarschijnlijk dan een kwestie van oefenen met openen en dichtdoen van het neusschotje zeker.

Succes verder met het growlen.

Groetjes,
Marjolijn
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo