Author Topic: Vocht/speeksel in mondstuk  (Read 3302 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Junean

• Member
  • *
Vocht/speeksel in mondstuk
« on: 02 August 2011, 22:27:50 »
Als ik een tijdje gespeeld heb, begint het geluid van mijn sax te "knetteren" of borrelen. Dit komt volgens mij door speeksel in het mondstuk. Door een keer goed te zuigen, gaat het weg maar na een tijdje is het er weer. Volgens mij is dit normaal bij saxofoon spelen maar ik vind het best hinderlijk. Zijn er manieren om dit te verminderen?

off topic; ik wist niet goed in welke rubriek ik dit moest plaatsen, deze leek me de juiste.
Conn 6M Artist 1965

Offline yanamayo

• Member
  • *
Re: Vocht/speeksel in mondstuk
« Reply #1 on: 03 August 2011, 10:56:37 »
Hallo Junean,
Leuk, ik wilde vandaag dezelfde vraag gaan stellen!
Ik heb dit ook met m'n sopraan, niet met m'n alt (zelfde rieten, Fibracell). Bij mij knettert of borrelt het niet zo heel erg maar ik hoor het wel aan m'n toon, gaat ten koste van de zuiverheid en wordt doffer en lelijker dus. Ik heb het idee dat het aan vocht op m'n riet ligt. Als ik het heb weggezogen, is het echter snel weer terug. Meestal haal ik m'n riet er even af en veeg 'm droog. Dit helpt beter dan wegzuigen.
Nadeel is natuurlijk dat het omlachtiger is. Kan ook alleen maar als je alleen aan het repeteren bent en niet met meerderen. :wink:
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Junean

• Member
  • *
« Reply #2 on: 03 August 2011, 13:17:16 »
Bij een fibracell riet lijkt het me inderdaad nog vervelender aangezien het riet zelf geen vocht opneemt, toch?
Conn 6M Artist 1965

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #3 on: 03 August 2011, 15:42:53 »
Klopt, maar ik heb er op m'n alt nog nooit last van gehad, terwijl m'n buurvrouw in onze Stageband er regelmatig last van heeft met een normaal riet. Verder trouwens heel tevreden met m'n Fibracell. Weet ook niet of het hier nu aan ligt. Anders maar eens een normaal riet weer proberen. Kijken of dan het probleem op m'n sop opgelost is.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

javaou

• Guest
« Reply #4 on: 05 August 2011, 20:29:18 »
Jah ik heb (soms) hetzelfde probleem, wegzuigen, ook al is het m'n eigen speeksel, vind ik niet zo fris.
Ik blaas meestal hard tegen de zijkant van het mondstuk - riet, waarschijnlijk is dat dan weer niet zo fris voor de omstanders, maarja je moet wat hé?!
Jan

Stephje

• Guest
« Reply #5 on: 05 August 2011, 21:37:13 »
Ik had hier vroeger ook last van, maar heb een of andere manier gevonden waardoor ik het speeksel achter op mijn tong kan houden waardoor het dus niet in het mondstuk komt.

Is een beetje moeilijk uit te leggen, maar gewoon proberen om je speeksel onder controle te houden =D

Offline Junean

• Member
  • *
« Reply #6 on: 06 August 2011, 00:05:08 »
Quote from: "Stephje"
Ik had hier vroeger ook last van, maar heb een of andere manier gevonden waardoor ik het speeksel achter op mijn tong kan houden waardoor het dus niet in het mondstuk komt.

Vraag me inderdaad af hoe je dat doet  :D Want het meeste speeksel wordt voorin je mond geloost. Slik je het dan door? Of hoe moet ik het me voorstellen?
Conn 6M Artist 1965

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 06 August 2011, 14:11:56 »
Ook ik heb er wel eens last van.
Het is me opgevallen dat als ik dan van riet wissel het probleem is opgelost.
Bij het Fibracelriet dat ik gebruik op de Yani heb ik overigens nooit last van reutelen.
Dat kan ook komen omdat ik deze sax niet zoveel gebruik.
Ik zoek de oorzaak van her reutelen bij het riet.
penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Stephje

• Guest
« Reply #8 on: 06 August 2011, 14:41:12 »
Quote from: "Junean"
Quote from: "Stephje"

Vraag me inderdaad af hoe je dat doet  :D Want het meeste speeksel wordt voorin je mond geloost. Slik je het dan door? Of hoe moet ik het me voorstellen?

Neen ik slik het niet door, ik houd het gewoon achter op mijn tong, iets dat ik mezelf 2 jaar geleden op de een of andere manier heb aangeleerd om dat te voorkomen :P

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 07 August 2011, 00:21:45 »
Kennelijk passen we onbewust onze slikreflex aan.
Best ingewikkeld slikken.
Je brengt het speeksel eerst naar de zijkant van je mond.
Dan gaat het speeksel door beweging van de tong via het midden van de tong naar je keelgat.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810