Author Topic: Wat te doen tegen... pijn?  (Read 2990 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stephje

• Guest
Wat te doen tegen... pijn?
« on: 05 August 2011, 21:33:05 »
Hey, heb nog eens een vraagje...

De laatste tijd als ik op mijn tenor speel krijg ik vaak last aan mijn hals...

Als ik zittend speel heb ik hier geen last van ( maar dan heb ik geen 'krachtige' sound, dus speel liever rechtstaand)

Heb ook al een harnas geprobeerd, maar dan heb ik last van mijn schouder...

Iemand een idee?

Alvast bedankt!! x

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Wat te doen tegen... pijn?
« Reply #1 on: 05 August 2011, 22:08:32 »
Bedoel je Hals of Nek?

javaou

• Guest
« Reply #2 on: 06 August 2011, 10:29:36 »
Wat je kunt proberen (ik als ex-verpleegkundige) is in ieder geval je nek rechthouden, dus niet ongemerkt naar voren of naar achteren buigen.
Nu denk je vaak dat je hoofd mooi rechtop staat, maar dan moet je es je hoofd helemaal naar voren kantelen (kin-op-de-borst) en dan helemaal naar achteren kantelen, en dan opnieuw het midden zoeken tussen helemaal naar voren en helemaal naar achteren, dit allemaal in één soepele beweging. Je zal dan zien dat je hoofd "plots" anders staat dan je gewend bent/was: maar dan nu wel mooi rechtop! Tadaaaa

And of course: stel de hoogte van je sax zo in dat de sax als het ware naar je toekomt. Het mondstuk moet precies in je mond vallen, zonder je hoofd er naartoe te bewegen of naar de achterkant te kantelen.
Als ie teveel op je duim drukt is je koortje te lang. Komt het mondstuk ergens op je bovenlip terecht, dat is het koortje te kort. Het lijkt allemaal niet zo moeilijk, maar je kunt jezelf een hoop pijn in de nek en duimen besparen als je voor het instellen van de juiste lengte van het koordje een keer de tijd neemt.

Ennnnnnnnn er is geen één juiste houding, iedereen speelt op de manier die hij/zij het meest prettig vind....

Ik hoop dat het je gaat lukken, of misschien ff wat minder lang achter elkaar gaan spelen, dus de speel- oefentijd tijdelijk even wat terugschroeven...maar juist dat zal je wel het meest vervelend gaan vinden :?

Jan

Stephje

• Guest
« Reply #3 on: 06 August 2011, 15:36:17 »
Quote from: "the martin"
Bedoel je Hals of Nek?

Hmm heb geen idee, ik denk hals (het stuk vanachter:p)

Ken niet zoveel van de menselijke anatomie

Stephje

• Guest
« Reply #4 on: 06 August 2011, 15:38:06 »
Zodra ik weer genezen ben ga ik het eens uittesten.. /

javaou

• Guest
« Reply #5 on: 06 August 2011, 19:11:07 »
De hals is anatomisch gezien het gedeelte van een lichaam dat zich aan de borstzijde tussen het hoofd (of de kop) en de romp bevindt. Het gedeelte aan de rugzijde wordt nek genoemd.   :smt023

Jan

Stephje

• Guest
« Reply #6 on: 06 August 2011, 21:26:19 »
Hahaa nek dan:P
had het al gegoogled, maar kwam er maar niet aan uit:p

(ben niet de slimste thuis:p)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 07 August 2011, 00:04:29 »
De tenor rust voornamelijk op je nek en om dit goed te dragen is het nodig om je ruggegraat rechtop te houden. :smt006
Basis van een goede houding is het verdelen van het gewicht in gelijke mate over twee voeten.
Klinkt heel eenvoudig, maar je moet er wel op letten. :smt004
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 09 August 2011, 21:51:21 »
Ja, je gewoon recht staan en niet proberen er "cool" uit te zien.

Pijn in je nek?--->Flexibel draagkoord gebruiken, is even wennen maar speelt veel comfortabeler. Die van Neotech werken het beste. Als ik deze niet gebruik lijkt het wel of mijn nek afbreekt!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #9 on: 11 August 2011, 10:04:37 »
Flexibel koordje helpt inderdaad wel, maar ook een koordje met een brede band in de nek zodat de druk meer verdeeld word. Bij het zittend spelen kan je ook nog wat experimenteren met het afsteunen van de sax tegen je bovenbeen en hierbij eventueel de hals van je sax wat te verdraaien zodat je de sax in een houding kan hebben waar je er goed recht in kan blazen en je niet de sax steeds op zijn plek hoeft te drukken met je handen. Drukken met je handen resulteert namelijk vaak ook in trekken aan je nekkoordje en dus aan je nek.

Een alternatief koordje wat in jouw geval denk ik wel aan te raden is, is de BA-sling. Waar een harnas voor tenor vaak niet lekker zit omdat je de tenor (zittend iig) altijd naast je hebt en een harnas gemaakt is voor in het midden te spelen (zo zie ik het in ieder geval), is een ba-sling door zijn ontwerp juist uitermate geschikt voor tenor. Ik gebruik hem zelf voor sta-optredens om mijn nek en rug te ontlasten (zittend heb ik dat niet zo nodig, dus pak dan liever een gewoon koordje) en heb ondertussen ook al een andere tenorsaxofonist in het orkest aan een ba-sling geholpen die vaak last van zijn rug heeft en die wil zowel zittend als staand niets anders meer. Ook gezien de BA-sling niet eens zo heel duur is en je hem altijd terug kan sturen als hij niet bevalt, zou ik aanraden om die eens te proberen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline SFANX

• Member
  • *
« Reply #10 on: 16 August 2011, 12:05:01 »
Stephje,...

mijn advies is het volgende .. zet een grote staande spiegel bij je thuis in een ruime kamer en ga er voor staan
                                             neem vervolgens een ontspannen houding aan voor de spiegel waarbij je op twee benen staat
                                             laat vooral je armen ontspannen langs je lichaam hangen, schouders naar beneden
                                             ook los en ontspannen laten aanvoelen, neem er de eerste keer ruim de tijd voor

het volgende is belangrijk, doe voor de spiegel alleen je onderarmen omhoog,neem ongeveer de houding aan van het sax spelen(ook hierbij bv vingers en polsen zoveel mogelijk losjes houden) let erop dat je schouders ontspannen blijven daarbij, zorg dat je dit gevoel/proces onthoud/blijft aanvoelen. Doe dit alles nog zonder sax of zelfs het harnas, koordje, strapp, whatever..... :!: kijk vooral in de spiegel naar je houding draai in verschillende posities, zet eventueel een andere spiegel als dat mogelijk is er tegenover en observeer jezelf...... vraag evt iemand om mee te kijken. (Ook hierbij neem de tijd doe niet gelijk hierna je sax om,  maar doe het gerust meerdere malen en neem vooral de eerste keer bv. een uur de tijd voor)

Vervolgens doe je dit met je harnas o.i.d. en je sax  je gaat wederom ontspannen, nu met je instrument voor de spiegel staan (hals niet nodig) kijk wederom goed in de spiegel(s) en zoek naar die houding die je bij de vorige stap geoefend en gevoeld zou moeten hebben ....ontspanning..... het aantal kilo's aan gewicht sax aan je, heb je hierbij naar je eigen balans tussen handen armen en je harnas o.i.d. ook wederom observeer jezelf of je niet ergens Stiekum/ongemerkt/onbewust je houding aanpast. :? (10-15 min)

Nu met nek en mondstuk.... ook daar is het van belang dat je niets veranderd aan je houding van stap een, het gaat nu belangrijk zijn dat je je harnas o.i.d. zo hebt ingesteld/kunt instellen dat je alleen je instrument met de beweging van je onderarmen in je mond aan je boventanden krijgt zonder je hoofd te kantelen/reiken/rekken of wat je maar kunt bedenken of vooral kunt voelen wat jou ontspannen houding zou kunnen onderbreken of verstoren... dit kun je alles voor de spiegel ontwaren als je daar een 3 tot 4 tal wkn aandacht aan besteed, daarna zou ontspannen spelen een automatisme moeten zijn  :D

Je kunt dit ook alles zittend doen voor de spiegel :mrgreen:

nog een kleine ander tip let vooral op buik ademhaling ... kijk ook eens naar het aanzetten van noten voor een spiegel ..... ook daar kun je bv zien of je borstkas omhoogkomt voor lange noten of lange passages waar veel lucht voor nodig is dit zou niet moeten en veroorzaakt vaak bij zittend spelen voor problemen aan nek en schouders

ook een houdingscheck bij je fysio zou mogelijk moeten zijn ( ik heb het zelf laten doen bij mijn revalidatie proces in het ziekenhuis,  met mijn bariton en tenor :roll: )

succes ermee ... eigenlijk zou iedereen het eens moeten proberen ](*,)
alt: buescher aristocrat "big B" 1945  tenor: buescher aristocrat"big B"1947  bar: dolnet(50er jaren)