Stephje,...
mijn advies is het volgende .. zet een grote staande spiegel bij je thuis in een ruime kamer en ga er voor staan
neem vervolgens een ontspannen houding aan voor de spiegel waarbij je op twee benen staat
laat vooral je armen ontspannen langs je lichaam hangen, schouders naar beneden
ook los en ontspannen laten aanvoelen, neem er de eerste keer ruim de tijd voor
het volgende is belangrijk, doe voor de spiegel alleen je onderarmen omhoog,neem ongeveer de houding aan van het sax spelen(ook hierbij bv vingers en polsen zoveel mogelijk losjes houden) let erop dat je schouders ontspannen blijven daarbij, zorg dat je dit gevoel/proces onthoud/blijft aanvoelen. Doe dit alles nog zonder sax of zelfs het harnas, koordje, strapp, whatever..... :!: kijk vooral in de spiegel naar je houding draai in verschillende posities, zet eventueel een andere spiegel als dat mogelijk is er tegenover en observeer jezelf...... vraag evt iemand om mee te kijken. (Ook hierbij neem de tijd doe niet gelijk hierna je sax om, maar doe het gerust meerdere malen en neem vooral de eerste keer bv. een uur de tijd voor)
Vervolgens doe je dit met je harnas o.i.d. en je sax je gaat wederom ontspannen, nu met je instrument voor de spiegel staan (hals niet nodig) kijk wederom goed in de spiegel(s) en zoek naar die houding die je bij de vorige stap geoefend en gevoeld zou moeten hebben ....ontspanning..... het aantal kilo's aan gewicht sax aan je, heb je hierbij naar je eigen balans tussen handen armen en je harnas o.i.d. ook wederom observeer jezelf of je niet ergens Stiekum/ongemerkt/onbewust je houding aanpast. :? (10-15 min)
Nu met nek en mondstuk.... ook daar is het van belang dat je niets veranderd aan je houding van stap een, het gaat nu belangrijk zijn dat je je harnas o.i.d. zo hebt ingesteld/kunt instellen dat je alleen je instrument met de beweging van je onderarmen in je mond aan je boventanden krijgt zonder je hoofd te kantelen/reiken/rekken of wat je maar kunt bedenken of vooral kunt voelen wat jou ontspannen houding zou kunnen onderbreken of verstoren... dit kun je alles voor de spiegel ontwaren als je daar een 3 tot 4 tal wkn aandacht aan besteed, daarna zou ontspannen spelen een automatisme moeten zijn
Je kunt dit ook alles zittend doen voor de spiegel :mrgreen:
nog een kleine ander tip let vooral op buik ademhaling ... kijk ook eens naar het aanzetten van noten voor een spiegel ..... ook daar kun je bv zien of je borstkas omhoogkomt voor lange noten of lange passages waar veel lucht voor nodig is dit zou niet moeten en veroorzaakt vaak bij zittend spelen voor problemen aan nek en schouders
ook een houdingscheck bij je fysio zou mogelijk moeten zijn ( ik heb het zelf laten doen bij mijn revalidatie proces in het ziekenhuis, met mijn bariton en tenor :roll: )
succes ermee ... eigenlijk zou iedereen het eens moeten proberen ](*,)