Mijn Malerne tenorsaxofoon heeft een nieuwe halskurk nodig. Waarschijnlijk heeft de vorige het ongeveer 60 jaar uitgehouden.
De leeftijd van de saxofoon is niet precies bekend. Er is geen Malerne serienummer tabel bekend.
Zelf heb ik de Malerne als eerste sax gekocht in 1976 bij Gebroeders Muller. Op de beker staat alleen "artiste" Pas een paar jaar geleden kwam ik erachter dat het een Malerne was door goed naar de constructie van verschillende onderdelen te kijken. Kenmerkend voor de Malerne is de constructie van de pink tafel, de extreem lange as voor de kleppen van de linkerhand, de technische eenvoud van de constructie en de vorm van de hals. Eigenlijk was het voor zijn tijd een modern instrument. Nadat Malerne overleed zijn zijn produktiemachines naar Couesnon gegaan zodat die kennis niet verloren is gegaan.
Als eerste saxofoon heel geschikt, makkelijk in de toonvorming, je kan er heel snel een mooie toon uithalen, redelijke stemming en applicatuur en de afstellingen blijven jarenlang goed. Je kan er ook fantastisch het bovenregister op leren spelen omdat de Malerne extreem goed overblaast. Mijn saxofoonleraar uit die tijd wou hem nog overnemen.
Maar goed, ik dwaal iets af. Mijn Malerne heeft een nieuwe halskurk nodig.
Kruk dempt de overdracht van kontakttrilling van het mondstuk naar body. Dus wat doet een alternatief materiaal dat minder demping geeft :?:
Als test heb ik krimpkous uitgeprobeerd. Aangezien je met een meter 20 saxofoons kan behandelen is dit geen duur materiaal.
Het aanbrengen was makkelijk. Kan met een aansteker, maar een fohn is makkelijker. Het mondstuk past er goed op, maar op de punt van de hals mag de kous een fractie dikker zijn. Bij de volgende versie de punt iets aandikken met een shimmy. :^o
Morgen het geluid van de Malerne testen. :smt067
Voor mensen die een zwakke kurk op hun saxofoons hebben kan het nu al geen kwaad om een stukje krimpkous in de koffer te doen als noodset bij optredens.