Author Topic: Naar beneden octaverende tonen  (Read 2051 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

• Member
  • *
Naar beneden octaverende tonen
« on: 16 August 2011, 13:03:48 »
Sinds een tijdje heb ik op m'n alt soms last van naar beneden octaverende tonen. Het gaat hier dan voornamelijk om de a, b en c met octaafklep die bijv. in een dalend loopje naar beneden octaveren. De tonen die in dit dalende loopje dan verder zitten zijn dan wel weer goed.
Ik kan het wel een beetje voorkomen als ik mijn linkerhand bijna vertikaal houd, zodat ik de octaafklep vol raak en stevig kan indrukken. Dit speelt echter niet lekker en m'n ringvinger wil dan ook nog wel eens door deze stand op slot schieten. Het lijkt net of ik te weinig indrukruimte heb.

Is dit op de één of andere manier op te lossen of moet ik gewoon even langs de reparateur?

Dan nog een probleempje. Gisteren in onze Stageband in een nummer kwam er van het één op andere moment een paar noten lang helemaal geen geluid uit. Net alsof er na het mondstuk een schotje zat wat de boel blokkeerde. Ademsteun en aanblazen waren volgens mij gewoon in orde. Rara?? Heb ik thuis trouwens nooit last van. Onder de repetities gebeurt dit dus soms.
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
Re: Naar beneden octaverende tonen
« Reply #1 on: 16 August 2011, 13:55:38 »
M.b.t. probleem 1 is waarschijnlijk je octaafklep mechanisme, dat is de lange gebogen stang welke over de hals loopt. Deze kan je eventueel iets meer open buigen.

Probleemje 2 lijkt mij een spanningsissue met je lippen. Door de spanning/adrenaline van het optreden zet je waarschijnlijk meer spanning op je lippen dan als je thuis doet tijdens het oefenen waardoor het riet dichtgedrukt word tijdens het spelen.
Dit kan kan overigens ook gebeuren doordat het riet door en door vochtig is (en dus slapper wordt) doordat je langere tijd achter elkaar speelt of een riet gebruikt dat in zijn laatste levensfase zit.
Je kunt eens proberen of je inmiddels toe bent aan een 0,5 punt sterker riet.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 16 August 2011, 14:35:43 »
Ik denk ook aan spanning... daaruit blijkt dat je dat stukje je dus nog teveel moeite kost. Het helpt wel om wat in te houden, dus niet te hard willen spelen, beter een wat zachtere klank dan geen klank. En verder vooral dat stukje thuis nog 100.000 keer spelen.

En ik zou het kleine octaafgaatje eens doorblazen cq schoonmaken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 16 August 2011, 15:19:12 »
Probleem 1: Octaafklep iets verbuigen zodat die eerder opengaat of inderdaad gaatje schoonmaken
Probleem 2: te licht riet waardoor je hem dicht blaast op volle sterkte????

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 18 August 2011, 21:43:21 »
Bedankt voor jullie tips!
Ik heb inmiddels het octaafgaatje schoongemaakt. Dit gaat trouwens goed met zo'n piepklein tandenborsteltje (voor tussen je tanden).
Even ombuigen en je kan er precies bij. En ik heb dat palletje dat boven de body uitsteekt heel zachtjes een beetje naar buiten gedrukt. En het werkt weer! Ik weet alleen nu niet waar het hem in lag :? .

Zou kunnen dat ik het riet dicht druk. Heb ook het idee dat ik meer weerstand nodig heb. Maar dan eigenlijk meer van een ander mondstuk dan van een zwaarder  riet. Heb een zwaarder riet al zo vaak geprobeerd, maar juist dan ga ik heel erg knijpen en wordt de toon en het spelen er absoluut niet mooier en beter van. Blijft vooralsnog een nog uit te zoeken hoofdstuk. Misschien dat ik volgende week weer eens op zoektocht naar een mondstuk ga. Was al eerder de bedoeling, maar ja wat tijdgebrek :wink: .

En oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Ik weet het :-D .
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo