samenspelen met blokfluit - welk riet/mondstuk

Started by johanj, 30 August 2011, 23:43:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johanj

Binnenkort moet ik eens met een paar blokfluitisten samenspelen.
Ik denk dat ik het maar bij sopraansax houdt, maar sommigen vinden dat nog te hard.
Als mondstuk heb ik nu een ebonieten Otto Link Tone Edge 5 en ik gebruik een rico royal riet 3.

Nou denk ik wel eens over aanschaf van een ander mondstuk.
Wat is voor een zacht volume een goede combinatie?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Invisible

Ik zou voor een klassiek mondstuk kiezen met een niet al te grote tipopening, dus bijvoorbeeld een Selmer S80 met tipopening D of E (afhankelijk van wat je zelf het prettigst vind) en een riet waar in het geluid geen randje zit, dus bijvoorbeeld een standaard Vandoren rietje. Een Otto Link is dan wel een beetje het tegenovergestelde van wat je nodig hebt :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Maaarten

Een tone edge 5 valt nog wel mee denk ik(is iets kleiner dan een selmer E). Die nieuwe duurdere slant sig(alleen voor tenor geloof ik) heeft een randje, maar een gewone tone edge heeft volgens mij in mindere mate een randje. Ik denk dat de speelwijze ook veel doet.

Ik denk dat alleen het riet veranderen naar vandoren classic genoeg kan zijn. Misschien eerst dat uitproberen icm aanpassen speelwijze. En als dat niet voldoet pas naar een ander mondstuk kijken. C* enzo zijn op sopraan ook bij klassieke spelers nietzoveel gebruikt trouwens.

Ik heb trouwens niet op een tone edge gespeeld, noch op sopraan, dus ik laat alleen maar wat theorie los icm kennis van lezen en horen. :-D

Pieter

Ik zou zeker niet met een sopraan meespelen, dat geluid is over het hele bereik van het instrument veel te penetrant en vangt alle aandacht. Dit heeft niet zo zeer iets met het volume te maken, maar meer met hoe het geluid zich gedraagt.

Het is zowiezo een ongelukkige combinatie, blokfluit en sax, maar als het echt moet zou ik eerder kiezen voor laag en dan moet je letten op een aantal zaken;

In welk register ga je spelen, op welke sax?
Kies voor iets wat beduidend lager ligt dan de blokfluitstemmen, als je dat niet doet dan kunnen de blokfluiten wel naar huis want die hoor je niet.
Hoe laag kun je heel zacht op welke sax spelen? De laagste noten op alt zijn heel erg moeilijk om pianisimo te spelen, dezelfde tonen liggen op een tenor dan weer hoger( en dus makkelijker te spelen), maar zacht spelen op een tenor is zowiezo moeilijk.

Belangrijk is in ieder geval, zeker niet in hetzelfde register gaan spelen en zeker niet hoger.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Amanda

Ik sluit me bij Pieter aan.
Een sopraan is van zichzelf al indringend van geluid. Dat in combinatie met blokfluiten is gewoon sneu voor de blokfluiters.
Kies voor een tenor, met een klassieke setup en hou het ook laag.
Een tenor is in het gehoor vriendelijker van klank en ligt genoeg qua register ver genoeg bij een blokfluit vandaan.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Maaarten

De tenor heb je al. In dit geval uiteraard wel een ander mondstuk nemen. Een stm 7* is veel te heftig (eigenlijk niet nodig om te zeggen)

johanj

Bedankt voor de goed tips.
Dat is wel waar inderdaad, die registers moet je goed uit elkaar houden.
Omdat mensen nogal schrikken van het volume van de tenor, had ik daar niet aan gedacht.
Ik heb nog wel een selmer s-80 c* mondstuk voor tenor. Dat gebruik ik eigenlijk nooit, dat zou ik eens moeten proberen.
Dat is wel heel anders spelen....

Janneman

Ik ben wel benieuwd naar de reden van dit sax-blokfluit project.
Het geluid van beide instrumenten mengt niet mooi m.i. Is het een experiment of een bewuste keuze om samenspel te brengen?
Wat wel mooi kan zijn is als niet tegelijk wordt gespeeld, maar iedere een deel van de partij kan spelen. Waarbij de een antwoord of herhaalt op de ander.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

johanj

@Jantje,

Het gaat om begeleiding van samenzang in een kerk, taize liederen voor wie dat iets zegt. Normaal combineren ze gitaar blokfluit klarinet en piano. De sax zou dan vervanging van de klarinet zijn. Vandaar dat ik dan direct aan sopraan denk. Ik had zelf wel het principe 'minder is meer' in gedachten.

Maaarten

Een Bb klarinet komt juist aardig met tenorsax overeen (alhoewel een klarinet nog best een stuk hogere noten kan in het eigen register volgens mij).
De overeenkomst met de sopraansax zit meer in het uiterlijk haha.

Dat harde geluid uit de tenor komt meer door de manier van spelen en de setup. Ik kan er na veel oefenen, en ook door goed sluitende kleppen heel zacht mee spelen met mijn selmer E.

johanj

Ik heb het selmer s-80 c* mondstuk maar eens geprobeerd, opvallend wat een verschil met de otto link.
Maar inderdaad dat klinkt wat minder fel, wat beheerster dan otto. Ik zal het de andere muzikanten maar eens laten horen.
Bedankt voor het meedenken =D> !