Author Topic: onderlip  (Read 5911 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline SaxyCindy

• Member
  • *
onderlip
« on: 09 September 2011, 10:16:07 »
Ik vroeg me af of er mensen zijn die sax spelen zonder hun onderlip over hun tanden te leggen... Is het ook mogelijk om fatsoenlijk
te spelen  zonder je onderlip tussen je tanden en het riet? Dus echt met je tanden op het riet?
Ik krijg namelijk na lang spelen een geirriteerde onderlip, waardoor ik een paar dagen niet kan spelen...
Of kan deze irritatie ook van een houten riet komen, zou het dan beter moeten gaan met een kunststof riet??
Instrumenten
Tenorsaxofoon: System \'54 Sup. Class Powerbell, Selmer C**, Vandoren 2 1/2
Xaphoon/Pocket sax met Vandoren 2 1/2 riet
Mondharmonica Koch
Dwarsfluit Jupiter

Offline Amanda

• Member
  • *
Re: onderlip
« Reply #1 on: 09 September 2011, 11:03:31 »
Hoe lang speel je voordat je last krijgt? Hoeveel speel je sowieso per dag/week?
Tips voor die irritatie:
- neem een vloeitje (ja, die van de sjag), vouw dat een aantal keer dubbel, maak het nat en vouw het om je ondertanden heen als een soort papiermaché.
- minder spanning zetten op je tanden/onderlip/riet.
- minder lang spelen. Beter een aantal keer kort, dan 1x lang.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 09 September 2011, 12:23:39 »
je moet niet op je lip bijten. Lip over de tanden leggen vind ik een verkeerde methode.
De embouchure moet uit je onderlip komen. Je moet niet de lip tegen het riet duwen met je tanden.
Zo ontspannen mogelijk met een constante lichte spanning spelen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #3 on: 09 September 2011, 12:41:53 »
Quote from: "Maaarten"
je moet niet op je lip bijten. Lip over de tanden leggen vind ik een verkeerde methode.
De embouchure moet uit je onderlip komen. Je moet niet de lip tegen het riet duwen met je tanden.
Zo ontspannen mogelijk met een constante lichte spanning spelen.

Dat kan heel goed zolang je maar geen klassieke muziek speelt of op een klassieke wijze wilt spelen.

dit is klassieke embouchure versus lichte muziek embouchure. Niet tegelijk aanleren want dan verkrijg je geen embouchure.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline SaxyCindy

• Member
  • *
« Reply #4 on: 09 September 2011, 15:00:16 »
@ Amanda: Speel ongeveer een half uurtje per dag...
 Maar het gaat niet om de binnenkant van m'n onderlip, maar de buitenkant! Zelfs onder m'n lippen
raakt het op ten duur geirriteerd... Waarschijnlijk door het vochtige riet?!
Instrumenten
Tenorsaxofoon: System \'54 Sup. Class Powerbell, Selmer C**, Vandoren 2 1/2
Xaphoon/Pocket sax met Vandoren 2 1/2 riet
Mondharmonica Koch
Dwarsfluit Jupiter

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #5 on: 09 September 2011, 16:49:31 »
Ooooh, in dat geval zou ik zeker eens een kunststofriet proberen.
Grote kans dat je een lichte allergie hebt, of het rietje te ruw is.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 09 September 2011, 20:42:43 »
@Pieter. Ik ging even een beetje erg van mijn eigen speelwijze uit.

Ik heb t aan de buitenkant van mijn lippen ook gehad weleens. Soms heb ik er hele perioden geen last van met hetzelfde merk rieten etc.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #7 on: 09 September 2011, 21:25:17 »
Allemaal erg herkenbaar: heb ooit les gehad van van Merwijk (Aurelia) die mij aanleerde om mijn onderlip over mijn tanden te leggen.
Verscheidene jaren later merkte ik dat ik bij kunststof rieten een uitslag kreeg op een kwetsbaar deel van mijn onderlip: op de grens van "harder deel" versus "zachter deel" van mijn lip. Kostte mij al snel een week spelen :evil:
Mede op basis van alle info hier op de site toch maar es begonnen met een ander manier van embouchure.

Resultaat: meer mogelijkheden om met de lip mijn klank te beinvloeden. Moet nu nog wel es een kunststof rietje gaan her-proberen.....
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 10 September 2011, 08:46:38 »
Je mag helemal geen afdruk zien van je riet aan de buitenkant, dan heb je je lip teveel naar binnen.
regel dat nu eens goed af met je docent!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Junean

• Member
  • *
« Reply #9 on: 10 September 2011, 10:11:31 »
Ik heb geen afdruk van mijn riet, maar wel een afdruk van mijn tanden aan de binnenkant van mijn onderlip. Dit wordt bij mij echter pas vervelend na een uur en is de volgende dag eigenlijk wel weg.
Minder hard bijten lijkt me inderdaad een oplossing. En je lip minder weg over je tanden plaatsen zou ook kunnen helpen zoals als gezegd is  :D
Conn 6M Artist 1965

Offline Diny

• Member
  • *
« Reply #10 on: 10 September 2011, 10:25:38 »
Een kennis van mij heeft een allergie voor de "houten" rietjes. Waardoor ze erg veel irritatie aan haar lippen kreeg. Dit zou dus bij jou ook het geval kunnen zijn.
Voor haar was de oplossing om rietjes te gebruiken die een kunststof coating hebben. Weet jammer genoeg niet welke dat zijn, maar dat is wel uit te vinden bij rieten.nl of bij een goede saxofoonwinkel.

Als bij jou allergie een rol speelt zouden de volledig kunststof rietjes een mogelijkheid kunnen zijn of die rietjes met een kunststof laagje erover.

Offline Sylvia

• Member
  • *
« Reply #11 on: 10 September 2011, 21:43:52 »
Ik heb inmiddels eelt onder mijn onderlip! Even een tijdje 'doorbijten', haha. Nu heb ik er alleen nog last van wanneer ik na een vakantie weer ga spelen.
Groetjes,
Sylvia

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #12 on: 12 September 2011, 10:26:42 »
Ik heb sinds gisteren een soort puistje op de hard/zacht grens van m'n onderlip (heel misschien ook wel een kleine koortslip, ben er niet zeker van) Heb wel eens vaker hier zo'n klein puisje gehad en vermoed dat het wel eens van het riet zou kunnen zijn. Dat net zo'n vezeltje in m'n lip heeft zitten prikken en daardoor die irritatie geeft. Ik speel op Fibracell rieten (achterkant kunstof, kant waar je lip tegen aankomt lijkt op gewoon riet :?: ) .
Ik heb ook een tijdje op Legère gespeeld en had hier toen geen last van.

Heb wel zaterdag een optreden!  :evil:  :evil:  :evil:
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Zoot

• Guest
« Reply #13 on: 12 September 2011, 11:04:05 »
Quote from: "yanamayo"
Heb wel eens vaker hier zo'n klein puisje gehad

:oops: oh,......     wat een S C H A A M T E ,.............. :oops:

:?

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #14 on: 12 September 2011, 11:10:56 »
Hahaha :lol: , dat zal mij een worst zijn, die tijd ben ik voorbij! :wink:  Vind het veel erger dat het lastig is met het spelen!!!
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo