Main Menu

Waarom sopraan??

Started by Amanda, 10 November 2005, 13:31:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Amanda

Dat vraag ik me wel eens af.
Waarom gaan mensen nou sopraansax spelen?
Ikzelf omdat ik de partijen in het orkest leuker vind en de klank gewoon speciaal vind.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Pieter

Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Daan

Vind ik ook  :roll: ,

Het klinkt gewoon mooier dan een ander saxofoon (in een orkest, klassieke muziek)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Oliver

De sopraansax heeft werkelijk een schitterende klank.
Mijns inziens past het instument in klassieke muziek fraai bij de klarinet en de bassoon.
Waarbij de sopraan een (vind ik) zuiverder klank heeft.
Ik ben er ook van overtuigd, dat als Adolph Sax voor Mozart geboren was,
erg veel werk niet voor klarinet maar voor sopraansax geschreven zou zijn.
Groeten Oliver  :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

Daan

Het leuke is dat ik met muziek wou beginnen dat ik klarinet wou spelen, leek me gewoon leuk om iets in de muziek te proberen.
Bij de fanfare kijken, daar waar geen klarinetisten zijn en ook niet worden aangeboden voor les enz. (nu denk ik er 'gelukkig' over, want niets is gewoon beters dan de sax :) ) en daar zag ik 2 mensen op sopraan spelen. En nu speel ik achter ze op de alt saxofoon in dat fanfare  :lol: .

Je kan moeilijk een instrument kiezen, het kiest namelijk eerder jouw denk ik. Je vind het mooi of niet. Tenzij je erop moet van je ouders enz. maar dat snap ik niet...

Vandaar die mooie toon van de sopraan had dus zoveel indruk op me gemaakt dat ik naar geen ander instrument uitkeek om te proberen. Later wou ik ook de altsaxofoon proberen en zo is dat er ook bij gekomen, nu speel ik dus eigenlijk altijd alt saxofoon. Op les enz.
Maar voor klassiek vind ik de sopraan nog steeds mooier. (het mooist)

prodigy

Quote from: "Daan"En nu speel ik achter ze op de alt saxofoon in dat fanfare

welke fanfare speel je als ik vragen mag???

Is een sopraan ook een "echt" harmonie instrument of misgebruiken die daar de klarinetten voor??

voor mij is sopraan synoniem voor Kenny G en Kenny G is synoniem voor restaurantmuziek, maar dat is mijn tekortkoming hoor! Zou me er meer in moeten verdepen!
yours Truly.
Prodigy

[size=84]NYS Serie I tenor  Otto Link STM 7*  Vandoren JaZZ 3[/size]

Amanda

Er bestaat meer dan Kenny G :D
Heb hier nog een cd van Antoine Trommelen liggen.
Helemaal met sopraan. Geweldig!

Sopraan gebruiken ze niet in een harmonie. Hooguit als solo-instrument.
Fanfare daarentegen heeft wel een sopraan zitten.
Vaak speel ik de partijen die in een harmonie door de piccolo en hobo gespeeld worden.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Smelly Jelly

Quote from: "prodigy"
Quote from: "Daan"En nu speel ik achter ze op de alt saxofoon in dat fanfare

welke fanfare speel je als ik vragen mag???

Is een sopraan ook een "echt" harmonie instrument of misgebruiken die daar de klarinetten voor??

voor mij is sopraan synoniem voor Kenny G en Kenny G is synoniem voor restaurantmuziek, maar dat is mijn tekortkoming hoor! Zou me er meer in moeten verdepen!

Eén naam: Branford Marsalis (denk bijv. aan Englishman in NY van Sting)!
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Daan

Ik vind David Liebman geweldig spelen op de sopraan, wie ik beter vind dan hij, geen idee... Doet me een beetje denken aan Michael Brecker op de sopraan :) , hij schijnt ook sopraan te spelen maar ik weet nog steeds geen nummertje ervan...

ff zijn filmpje zoeken

The Sun King
So What

Ellis11

Ik speel zelf al een jaar of 16 met veel genoegen op een sopraansax. Ik heb voor dit instrument gekozen omdat ik zeer onder de indruk was en ben van de klankkleur van het instrument. Echter, de andere saxen, u allen wel bekend, klinken, naar mijn bescheiden mening, ook fantastisch in welke bezetting dan ook. Ieder instrument heeft zo z'n eigen karakteristiek, wat een sopraan teweeg brengt kun je niet met een bariton maar omgekeerd ook niet. Ik denk dat men in het algemeen kiest voor het instrument dat het beste bij je past maar welke onderliggende reden{en} daar aan te pas komen is mij ook een raadsel.

Oliver

Amanda
Ik heb een brutale vraag. :oops:
Kan ik een kopietje van die CD (tijdelijk) krijgen?
Mp3 192kb/s mag ook.
Ik ben al tijden op zoek naar wat ik mooi vind.
Al diverse CD's gekocht en weer weggeven (aan mijn saxleraar en die vindt dat natuurlijk wel leuk)
Als het wat is, koop ik 'm zelf ook.
Groeten Oliver :smt039
[size=75]Selmer Soprane Series III (modif), Vandoren Optimum SL4, Rico GrandClassic Select 2,5, BG Classic[/size]

sopraan!

ik ben ook begonnen met de alt, mij werd gevraagd of ik sopraan wilde spelen omdat ze die nodig hadden en het leek me wel wat. de partijen vind ik over het algemeen leuker om te spelen. de klank is niet altijd even mooi (de hoge noten) op mijn instrument zijn die ook heel vals een hoge d is bij mij namelijk een dis

Jetty

Ik speel zelf al 11 jaar sopraan en ik vind het nog steeds super om te spelen. Niet alleen in fanfare's maar ook alleen of samen met piano of orgel. Ik speel ook af en toe eens alt, omdat ik die ook erg mooi vind klinken. Lekker warm. Sopraan en alt zijn de mooiste saxen :wink:
Living my life
--------------------------------------------------------------------
A: Selmer SA II 80 (in bruikleen) T: Conn 16M (jaren \'60)

Surion

daarom sopraan!!! :p

het was de enige die ik nog toen tekort kwam die voor mij betaal baar was (bariton is er als laatste bijgekomen en is voor 95% gesponsord)
als je de minder voorkomende modellen zoals sopranino soprille bas,... whatever niet meetelt natuurlijk

ik wouw er gewoon een, zomaar, ik speel er nergens mee in een groep ofzo, enkel thuis, staat altijd naast mijn bureau op statiefje, zeer praktisch om tussen het studeren door nu en dan eens een kwartiertje te blazen
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action