Main Menu

nieuw forumbezoeker

Started by jankindt2, 14 September 2011, 17:25:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jankindt2

Hallo iedereen,

Ik ben Jan, ik woon in Zeeland en ik speel ruim zeven jaar saxofoon.
Ik speel alt en tenorsax, in mijn vrije tijd ben ik te vinden bij een saxofoonensemble, fanfare, harmonie en een jongerenorkest.
Ik zal aan het eind van dit jaar mijn D-examen doen.
Qua opleiding ben ik nu bezig met een VWO-opleiding met een NG/NT profiel.

Mochten er nog vragen zijn, laat je horen!

Met vriendelijke groet,
Jan
Alt: Yamaha YAS-62CS met een Yamaha 4C mondstuk (lach me niet uit, dit bevalt uitermate goed)
Tenor: Selmer Reference 36 met een Berglarsen eboniet en metalen mondstuk

Invisible

Welkom Jan,

Niet dat ik je wil uitlachen, maar Yamaha 4C mondstuk? (zie onderschrift) :lol:  :lol:

Ik blaas zelf ook een YAS-62 alt (één van de eerste modellen, de zogenaamde purple labels die eigenlijk nog gebouwd zijn als een YAS-61) en vind dat juist een sax die heerlijk blaast met een zwaarder mondstuk (in mijn geval Selmer SD-20), dus ben wel benieuwd naar je keuze voor een Yamaha 4C (een mondstuk wat nog lichter is dan een Selmer C*). Heb je daar nou niet mee dat je daar niet lekker luid om kan blazen?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat "CS" inhoudt achter de YAS-62.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

Quote from: "jankindt2"Ik zal aan het eind van dit jaar mijn D-examen doen.

wow  =D> ,.........       welke stukken ga je spelen?

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

jankindt2

Zoot:
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ga spelen, ik denk dat ik in ieder geval met de plaatselijke harmonie Concerto for Alto Sax van Ronald Binge ga spelen en daar zullen nog wat jazzy-nummers bijkomen denk ik...

Invisible:

C heeft iets te maken met de curve van de hals en de S staat voor het feit dat de mijne een zilveren sax is.

Ja, een Yamaha 4C, het blaast heel gemakkelijk aan, al geef ik natuurlijk toe dat ik wel op het punt sta om een ander mondstuk te kiezen, want effecten of altissimo blazen met dit mondstuk zit er natuurlijk niet in, wat er wel in zit bij mijn Berglarsen, dus het moet iets anders worden. Maar ondanks dat, een Yamaha 4-C klinkt in combinatie met mijn Yamaha YAS62CS echt heel vet, ik heb regelmatig vragen gehad van, welk mondstuk heb jij, want dat klinkt wel leuk. Ik blijf erbij dat de keuze van een mondstuk persoonlijk is en dat ieder op een bepaald mondstuk zijn goede geluid krijgt, en ik ben tot op heden echt tevreden met mijn Yamaha 4C mondstuk.
Alt: Yamaha YAS-62CS met een Yamaha 4C mondstuk (lach me niet uit, dit bevalt uitermate goed)
Tenor: Selmer Reference 36 met een Berglarsen eboniet en metalen mondstuk

Invisible

Quote from: "jankindt2"Zoot:
Ik heb eigenlijk nog geen idee wat ik ga spelen, ik denk dat ik in ieder geval met de plaatselijke harmonie Concerto for Alto Sax van Ronald Binge ga spelen en daar zullen nog wat jazzy-nummers bijkomen denk ik...

Invisible:

C heeft iets te maken met de curve van de hals en de S staat voor het feit dat de mijne een zilveren sax is.

Ja, een Yamaha 4C, het blaast heel gemakkelijk aan, al geef ik natuurlijk toe dat ik wel op het punt sta om een ander mondstuk te kiezen, want effecten of altissimo blazen met dit mondstuk zit er natuurlijk niet in, wat er wel in zit bij mijn Berglarsen, dus het moet iets anders worden. Maar ondanks dat, een Yamaha 4-C klinkt in combinatie met mijn Yamaha YAS62CS echt heel vet, ik heb regelmatig vragen gehad van, welk mondstuk heb jij, want dat klinkt wel leuk. Ik blijf erbij dat de keuze van een mondstuk persoonlijk is en dat ieder op een bepaald mondstuk zijn goede geluid krijgt, en ik ben tot op heden echt tevreden met mijn Yamaha 4C mondstuk.
Je hebt gelijk, een mondstuk is een heel persoonlijke keus. Je moet dus ook nooit blind een mondstuk kopen maar altijd eerst uitgebreid testen bij een winkel of thuis. Ik heb zelf een aantal jaren op tenor geblazen met een 4C mondstuk en daar kreeg ik ook wel een fatsoenlijk geluid mee (je leert met z'n licht mondstuk wel goed te doseren) en kreeg ook wel eens complimenten op mijn geluid daarmee. Maar toen ik in een kwartet begon te spelen, liep ik er al vrij snel tegenaan dat een 4C gewoon niet genoeg lucht doorlaat om met een mooi vol geluid op volume te spelen (dat is in een orkest minder snel een probleem) en ben toen overgestapt op een Selmer S80 C*, en na een jaar vond ik die ook nog te "krap" en ben toen overgestapt naar een Selmer Soloist C* en nog een jaartje later naar Selmer SD-20 (wordt wel een beetje dure hobby zo :lol:). Later weer eens voor de grap de 4C geprobeerd en dan kom je er pas echt achter wat voor beperkt mondstuk het eigenlijk is. Ook op mijn alt blaas ik nu SD-20 en dat geeft mij (maar dus weer erg persoonlijk :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Ricco

Welkom Jan, veel succes met je komende examen
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

javaou

Dag jan, welkom in de sax-forum-familie, veel lees- en speel plezier, en natuurlijk zet em op met je examen!
Jan

Sebo

Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal