Author Topic: mondstuk printen?  (Read 4800 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
mondstuk printen?
« on: 27 September 2011, 00:48:52 »
Hallo Allemaal,

ik studeer werktuigbouwkunde aan fontys hogescholen, Ik kreeg aan het begin van de maand een opdracht om een 3d print te maken met een technische achtergrond.. Dit leek mij een buitenkans om eens een mondstuk te printen.

Het voordeel van 3d printen (met kunststof) is dat je elke vorm kunt maken die je maar kunt bedenken, dit heeft bij mijzelf al wat interessante ideeën opgeleverd, maar om te weten hoe een mondstuk gemaakt moet worden en wat de effecten van bepaalde vormen zijn is niet iets wat je in een maand kan leren.

Dus nu is mijn vraag aan jullie; welke vormen of alternatieve vormen variaties op vormen zou u graag zien of willen proberen in een mondstuk. Dan heb ik het over elk onderdeel van het mondstuk.

Een paar ideëën die ik had zijn:
•   In plaats van een grote kamer een deels grote kamer, dmv kuiltjes in de kamerwand die buiten de diameter van de schacht vallen.
o   Kuiltjes kunnen ook vierkanten ovalen 3 hoeken etc. zijn.
•   De binnenwand (onder de side rails) niet rond niet recht maar een driehoekig verloop naar de baffle.
•   Een hol buisje midden in de schacht, wat ook nog conisch zou kunnen lopen, vierkant, vierkant consich etc.
•   Gegolfde kamer of baffle.

en weet iemand misschien wat de invloeden van bovengenoemde opties zullen zijn op de klank of speelbaarheid van een mondstuk.

gr`s Koen
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: mondstuk printen?
« Reply #1 on: 27 September 2011, 14:06:14 »