Author Topic: mondstuk printen?  (Read 4800 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
mondstuk printen?
« on: 27 September 2011, 00:48:52 »
Hallo Allemaal,

ik studeer werktuigbouwkunde aan fontys hogescholen, Ik kreeg aan het begin van de maand een opdracht om een 3d print te maken met een technische achtergrond.. Dit leek mij een buitenkans om eens een mondstuk te printen.

Het voordeel van 3d printen (met kunststof) is dat je elke vorm kunt maken die je maar kunt bedenken, dit heeft bij mijzelf al wat interessante ideeën opgeleverd, maar om te weten hoe een mondstuk gemaakt moet worden en wat de effecten van bepaalde vormen zijn is niet iets wat je in een maand kan leren.

Dus nu is mijn vraag aan jullie; welke vormen of alternatieve vormen variaties op vormen zou u graag zien of willen proberen in een mondstuk. Dan heb ik het over elk onderdeel van het mondstuk.

Een paar ideëën die ik had zijn:
•   In plaats van een grote kamer een deels grote kamer, dmv kuiltjes in de kamerwand die buiten de diameter van de schacht vallen.
o   Kuiltjes kunnen ook vierkanten ovalen 3 hoeken etc. zijn.
•   De binnenwand (onder de side rails) niet rond niet recht maar een driehoekig verloop naar de baffle.
•   Een hol buisje midden in de schacht, wat ook nog conisch zou kunnen lopen, vierkant, vierkant consich etc.
•   Gegolfde kamer of baffle.

en weet iemand misschien wat de invloeden van bovengenoemde opties zullen zijn op de klank of speelbaarheid van een mondstuk.

gr`s Koen
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: mondstuk printen?
« Reply #1 on: 27 September 2011, 14:06:14 »
Ik denk dat in grote lijnen het uiteindelijk gaat om hoeveel volume de kamer heeft. Dat er sleufjes in getrokken en dat dan enorme invloed heeft geloof ik niet zo echt in. Zie voorbeeldfotos in deze link:
http://http://www.ebay.com/itm/DUKOFF-FLUTED-CHAMBER-MOUTHPIECE-108-OTTO-LINK-7-/140607280303?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20bcd8d4af#ht_500wt_969

Het gaat in de eerste plaats om hoeveel volume er is. Jouw idee van een toelopende kamer vind ik erg interessant. Voor de rest verwacht ik weinig van vormen etc. Hoe mooi het ook oogt. (probeer anders eens een selmer s80(vierkante kamer) LT (larry teal, rond) en een soloist(hoefijzer), ik heb er zelf weinig ervaring mee trouwens, Het is niet dat ik het weet, maar ik verwacht van vormen gewoon weinig).
Je ziet ook bij metalen otto link dat ze vrij grof zijn afgewerkt in dat gebied. Zie ook maar die prototypes van Saxscape op Ebay, Ze zeggen dat die grove afwerking in de kamer weinig invloed heeft.(mss wel een idee om die foto's te bekijken)
Aan de andere kant vind ik de spectruoso mondstukken met die aparte kamer heel apart spelen! Dus ja, eigenlijk is het toch wel interessant om wat met de kamer te doen. Blijf dus maar proberen wat mij betreft!

Naarmate je dichter bij de tipopening komt wordt het kritischer.
Zo heb je op oude Links nog een rollover baffle, een soort Baffle die in de tipopening is verwerkt ipv op de plek waar bij veel mondstukken de baffle zit.
Op het oog lijken dit mondstukken zonder iets van een opgehoogde baffle. Toch hebben ze een randje.
Het scherpe randje komt dan al vanuit de tip(de bron zeg maar) ipv dat het geluid een cm verder scherper wordt gemaakt.
Dit luistert ook veel nauwer, en maakt een mondstuk weer veel duurder om te maken.
hier meer info over deze baffle:
http://www.theowanne.com/mouthpieces101/baffle.php

Misschien is het wel een uitdaging om een mondstuk zonder overdreven baffle te maken die toch scherp klinkt ofzo.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #2 on: 27 September 2011, 14:41:25 »
via SOTW was ik al aan het denken om de binnenkant van de kamer en evt. ook de schacht te maken zoals een golfbal zodat het binnenopvlak vergroot wordt en je dan in feite een nog grotere kamer krijgt..

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #3 on: 06 January 2012, 23:46:25 »
zo een paar maanden later heb ik toch resultaat geboekt. volgende ga ik `m laten printen.

helaas zal 'ie er niet zo strak uitzien als op de tekening maar je krijgt wel een aardig idee.

en hier het volume van de binnenkant bekeken.

het idee erachter komt van de golfbal. de kuiltjes creëren een turbulente luchtstroom rond het oppervlak waardoor de laminaire luchtstroom (of minder turbulente luchtstroom) zich sneller kan verplaatsen over deze turbulente luchtstroom.

Dit is allemaal puur theoretisch overigens. in pijpleidingen kom je dit niet tegen, alleen al vanwege de kosten. er zijn wel theoretische modellen gemaakt maar het kostenplaatje tov het uiteindelijke effect zorgen ervoor dat deze methode weinig industriële toepassingen heeft.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 07 January 2012, 01:27:09 »
Nu alleen nog een print materiaal dat tegen slijtage kan
Anders moet je weer doormidden snijden, mal maken, gieten en weer samensmelten.....

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #5 on: 07 January 2012, 10:02:02 »
Quote from: "the martin"
Hoezo; als er teveel slijtage is opgetreden print je toch gewoon een nieuwe? Eventueel met modificaties n.a.v. gebruikservaringen.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #6 on: 07 January 2012, 10:33:59 »
Quote from: "CynthiaM"
Quote from: "the martin"
Hoezo; als er teveel slijtage is opgetreden print je toch gewoon een nieuwe? Eventueel met modificaties n.a.v. gebruikservaringen.

Het print materiaal is al vrij stevig hoor, ik ga deze versie nu in `t kunststof ABS printen, welke al vrij stevig is.
er zijn verschillende materialen beschikbaar: http://http://www.shapeways.com/materials/

en inderdaad, ik heb de 3d file dus ik kan er zoveel printen als ik wil/ kan betalen  :lol:  en met zo'n complexe vormen kun je moeilijk voorspellen wat het akoestisch doet. ik heb dit vanuit een aerodynamisch perspectief bekeken. maar mijn idee qua akoestiek is dat je door de snellere luchtstroom een groter volume krijgt, en je krijgt een grotere kamer waardoor het ook nog voller klinkt, hoop ik.

het is gewoon een heel moeilijk maar heel interresant experiment. en ik heb nog duizend ideeën gekregen onder het tekenen...

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #7 on: 07 January 2012, 12:43:00 »
Interessant allemaal! Ben benieuwd hoe het resultaat gaat zijn.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 07 January 2012, 13:59:32 »
wow hee, veeeeeeeeeeeeeeeeeet, kun je er voor mij ook 1tje printen? 5* is precies mijn maat zoals de Selmer E.  :wink:

Ben heel erg benieuwd hoe de echte eruit gaat zien.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #9 on: 07 January 2012, 15:52:32 »
Quote from: "Maaarten"
wow hee, veeeeeeeeeeeeeeeeeet, kun je er voor mij ook 1tje printen? 5* is precies mijn maat zoals de Selmer E.  :wink:

Ben heel erg benieuwd hoe de echte eruit gaat zien.

ja zo ziet 'ie er wel mooi uit ja, gerenderd, glad spiegelend.
het geprinte mondstuk zal er een stuk grover uitzien, dat is ook een punt waar ik benieuwd naar ben of de oppervlakte kwaliteit goed genoeg is om gelijk op te spelen. zo'n mondstuk wordt in lagen geprint, dus ik krijg evengoed miniscule rimpels op het mondstuk de diameter van een zo`n "rimpel" is ong. 0.2mm wat opzich nog vrij veel is. Maar dat is natuurlijk ook deel van het experiment. Bij de voorgenoemde site zijn ook nauwkeurigere opties. Maar ik krijg nu 1`"freebee" van school, dus het zou zonde zijn zo`n kans niet te benutten.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #10 on: 07 January 2012, 18:16:11 »
Ben zeker nieuwsgierig naar je ervaringen!!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 08 January 2012, 11:19:22 »
Quote from: "Koen88"
het geprinte mondstuk zal er een stuk grover uitzien, dat is ook een punt waar ik benieuwd naar ben of de oppervlakte kwaliteit goed genoeg is om gelijk op te spelen. zo'n mondstuk wordt in lagen geprint, dus ik krijg evengoed miniscule rimpels op het mondstuk de diameter van een zo`n "rimpel" is ong. 0.2mm wat opzich nog vrij veel is. Maar dat is natuurlijk ook deel van het experiment.

Als dropveterverbeteraar met wat kennis van stromingsleer komt er een vraag bij me op, bij voorbaat excuses voor het jargon.

Gladde wanden hebben de eigenschap dat ze bij hogere Reynolds getallen nog een laminair karakter geven aan de stroming.
De gladheid van de afwerking van de kamer van het mondstuk schijnt niet zo belangrijk voor de toon, dus als dit klopt, zitten we hier nog niet in een kritisch gebied.
Dit is zo een beetje de situatie dat profesionele schaatsers voordeel hebben bij een glad pak, terwijl de doorsnee schaatser beter een wollige trui kan aantrekken.
Nu is het Reynolds getal in de punt van het mondstuk hoger dan in de kamer.
Hier zou de gladheid van de afwerking wel kunnen uitmaken.
Mischien wel meer dan de vorm van de eventuele bafle.
Als je toch gaat polijsten dan zou ik bij de punt beginnen en kijken of dat veel uitmaakt.

Mijn vraag is, wat is de afstand vanaf de punt van het mondstuk waar een gladde afwerking geen effect meer heeft op de toon, en wat is de grootte van het Reynolds getal daar :?:

Nul is ook een mogelijke afstand. :roll:

Ben benieuwd naar je proefschrift over dit onderwerp  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 08 January 2012, 11:55:52 »
:?  :shock:  :?  :roll:  :^o  :twisted:  :?  :x
(flabbergested, onder de indruk....)

intressante topic,....... maar vind je het erg dat ik alleen de dingen lees die ik snap?

en inderdaad, ik heb de 3d file dus ik kan er zoveel printen als ik wil/ kan betalen  :lol:  
(((   :-D    )))
een typisch nederlandse vraag komt bij mij op..........     Kost dat

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #13 on: 09 January 2012, 10:29:51 »
Quote from: "drietenor"
het geprinte mondstuk zal er een stuk grover uitzien, dat is ook een punt waar ik benieuwd naar ben of de oppervlakte kwaliteit goed genoeg is om gelijk op te spelen. zo'n mondstuk wordt in lagen geprint, dus ik krijg evengoed miniscule rimpels op het mondstuk de diameter van een zo`n "rimpel" is ong. 0.2mm wat opzich nog vrij veel is. Maar dat is natuurlijk ook deel van het experiment.

Als dropveterverbeteraar met wat kennis van stromingsleer komt er een vraag bij me op, bij voorbaat excuses voor het jargon.

Gladde wanden hebben de eigenschap dat ze bij hogere Reynolds getallen nog een laminair karakter geven aan de stroming.
De gladheid van de afwerking van de kamer van het mondstuk schijnt niet zo belangrijk voor de toon, dus als dit klopt, zitten we hier nog niet in een kritisch gebied.
Dit is zo een beetje de situatie dat profesionele schaatsers voordeel hebben bij een glad pak, terwijl de doorsnee schaatser beter een wollige trui kan aantrekken.
Nu is het Reynolds getal in de punt van het mondstuk hoger dan in de kamer.
Hier zou de gladheid van de afwerking wel kunnen uitmaken.
Mischien wel meer dan de vorm van de eventuele bafle.
Als je toch gaat polijsten dan zou ik bij de punt beginnen en kijken of dat veel uitmaakt.

Mijn vraag is, wat is de afstand vanaf de punt van het mondstuk waar een gladde afwerking geen effect meer heeft op de toon, en wat is de grootte van het Reynolds getal daar :?:

Nul is ook een mogelijke afstand. :roll:

Ben benieuwd naar je proefschrift over dit onderwerp  8)

ik denk dat de de complexe vorm hier wel een rol een speelt, maar het gelijktijdig ook zeer moeilijk maakt om het te berekenen. Wanneer ik het geprint heb, ga ik eerst wat gegevens verzamelen over luchtinstroom / uitstroom dmv een flowmeter, zodat ik ook wat berekeningen/simulaties kan maken.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #14 on: 09 January 2012, 10:30:19 »
Quote from: "Zoot"
:?  :shock:  :?  :roll:  :^o  :twisted:  :?  :x
(flabbergested, onder de indruk....)

intressante topic,....... maar vind je het erg dat ik alleen de dingen lees die ik snap?

en inderdaad, ik heb de 3d file dus ik kan er zoveel printen als ik wil/ kan betalen  :lol:  
(((   :-D    )))
een typisch nederlandse vraag komt bij mij op..........     Kost dat

de kosten vallen mee, kijk maar eens op shapeways.com