Author Topic: Mondtukken en hun verschillen.  (Read 1999 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Christiaan

• Member
  • *
Mondtukken en hun verschillen.
« on: 03 October 2011, 13:09:53 »
Oi,

Ik ben vandaag in de muziekwinkel wat mondstukken gaan uittesten. Heb er een aantal geprobeerd en het is mij opgevallen dat de verschillen redelijk miniem zijn tussen de verschillende merken. Toch zeker voor de prijs verschillen. Ik ben dus maar bij mijn Selmer E gebleven. Ik wou veranderen omdat ik vindt dat mijn Selmer wat bitsig is in de lage tonen.

Hebben jullie enkele tips waarop ik best let, want voorlopig vinnek het allemaal de centen niet waard...

Greets,
Christiaan uit Bxl.
Conn Shooting Star Alt
King Cleveland 615 Tenor

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Mondtukken en hun verschillen.
« Reply #1 on: 03 October 2011, 14:08:23 »
Wat voor sound zoek je en wat voor muzieksoort wil je er mee maken?

Selmer mondstukken zijn over het algemeen mondstukken bedoeld voor de klassieke muziek en als je er op een gegeven moment wat een meer jazzy sound uit wil halen kunnen ze wel wat beperkend zijn, maar dat is ook erg afhankelijk van de manier waarop je blaast.

Wat voor mondstukken heb je overigens geprobeerd?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Christiaan

• Member
  • *
« Reply #2 on: 03 October 2011, 14:32:21 »
Ik zoek iets breed, iets waarmee ik zowel power (geen probleem met de Selmer) als Smooth (daar wringt het schoentje wat) kan spelen. Ik had inderdaad de indruk dat mijn Selmer wat knorrig deed bij toonbending wel altijd makkelijk staccato kunnen spelen (was wat lastiger bij die Otto's).

Otto -link Eboniet 6 ster en 7 ster
Meyer Eboniet 7 en 8
Otto - link Metaal 6 ster en 7 ster

Je zegt de manier waarop ik speel veel uitmaakt? Is het dan allemaal zo persoonlijk? (Maakt het alleen maar leuk natuurlijk :-))
Conn Shooting Star Alt
King Cleveland 615 Tenor

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #3 on: 03 October 2011, 14:46:07 »
Quote from: "Christiaan"
Ik zoek iets breed, iets waarmee ik zowel power (geen probleem met de Selmer) als Smooth (daar wringt het schoentje wat) kan spelen. Ik had inderdaad de indruk dat mijn Selmer wat knorrig deed bij toonbending wel altijd makkelijk staccato kunnen spelen (was wat lastiger bij die Otto's).

Otto -link Eboniet 6 ster en 7 ster
Meyer Eboniet 7 en 8
Otto - link Metaal 6 ster en 7 ster

Je zegt de manier waarop ik speel veel uitmaakt? Is het dan allemaal zo persoonlijk? (Maakt het alleen maar leuk natuurlijk :-), heeft te maken met hoeveel ademsteun je speelt, met hoeveel lipspanning, je manier van aanzetten, je sterrenbeeld.....met veel dingen dus :lol:

Bedenk overigens ook bij het proberen van diverse mondstukken dat diverse mondstukken ook andere rieten vragen. Een mondstuk dat uit zich zelf zwaarder is dan je gewend bent ( grotere tipopening bijvoorbeeld) zal een lichter riet nodig hebben om even zwaar te blazen. Het verschil tussen Otto Link en Selmer is overigens ook vrij groot, dus verwacht daarbij ook niet dat je deze meteen goed kan benutten na jaren Selmer gespeeld te hebben.

Offline Christiaan

• Member
  • *
« Reply #4 on: 03 October 2011, 15:57:12 »
Klinkt allemaal heel logisch, ik zal nog wel eens terug gaan dan :-D

Christiaan,
Conn Shooting Star Alt
King Cleveland 615 Tenor

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 03 October 2011, 15:59:34 »
Quote from: "Christiaan"
Klinkt allemaal heel logisch, ik zal nog wel eens terug gaan dan :-D

Christiaan,
Ja, daar zal het linksom of rechtsom toch wel op neer komen uiteindelijk. Je kan beredeneren tot je ons weegt welk mondstuk beter is voor je, maar uiteindelijk moet je gewoon de tijd nemen en het één en ander uit gaan proberen.