Author Topic: Rieten  (Read 2720 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Luna

• Member
  • *
Rieten
« on: 04 October 2011, 17:48:22 »
Hoe lang gaat een riet eigenlijk mee?

Zoot

• Guest
Re: Rieten
« Reply #1 on: 04 October 2011, 19:19:24 »
Quote from: "Luna"
Hoe lang gaat een riet eigenlijk mee?

ik heb hier rieten die al 60 jaar oud zijn,........ :lol:  nog in orginele verpakking  :lol:

oh,....  :oops: spelend. Dat verschild nogal, een tijd terug was daar een Topic over ( zoekfunktie )  de conclusie was van enkele weken tot een paar maand. Het ligt er aan hoeveel en hoevaak je speelt ( elke dag 5 minuten dan wordt je riet vaak nat en weer droog ) Het ligt er zelfs aan hoe je je riet inspeelt....  sommige zweren bij de eerste keer een paar minuten, niet te hoog en niet te laag spelen en zo langzamerhand het riet zwaarder belasten........  
Om rieten te :idea:  bewaren, tussen het spelen door is een ReedCase wel een goed ding,..... het houdt ze een beetje in goede conditie zeg maar.          http://http://www.rieten.nl/shop/15/accessoires/rietendoosjes/

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 04 October 2011, 21:54:29 »
Als je een paar rieten tegelijkertijd bespeel, kan je ze een beetje vergelijken en daarmee uitzoeken hoelang rieten bij jou mee gaan.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 05 October 2011, 07:15:15 »
Het is ook maar net de vraag hoe zuinig je op je riet bent. Sommige mensen krijgen het voor elkaar vrij vaak tegen het riet te stoten waardoor er hoekjes uitmissen enzo. Afgezien daarvan, hangt het inderdaad erg af hoe intensief je speelt, maar de gemiddelde blazer zal er één tot twee maanden mee doen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Luna

• Member
  • *
« Reply #4 on: 05 October 2011, 11:11:26 »
Oh ok. Want ik had een rietje (2,5) en dat was na 2 weken al kapot. Er zat al een scheurtje in. :(

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #5 on: 05 October 2011, 11:19:54 »
Oh ok. Want ik had een rietje (2,5) en dat was na 2 weken al kapot. Er zat al een scheurtje in. :(
Dan zou je inderdaad wat voorzichtiger met je rietjes moeten omspringen :-D, bij normaal gebruik zul je alleen na een tijdje merken dat ze niet lekker meer spelen en de fut er wat uit is, maar scheuren komt niet door alleen spelen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

javaou

• Guest
« Reply #6 on: 08 October 2011, 15:43:59 »
Hallo Luna, toen ik vorig jaar begon met spelen versleet ik ook m'n rietjes erg snel, veel "ongelukjes" met in en uit doosje halen, opzetten enzow.
Ik heb toen volgens mij ook bij rieten.nl  een doosje favo-rieten gekocht. Ongeveer zelfde sterktes rieten maar dan van verschillende merken.
Zo kon ik proberen en horen welke het fijnst spelen.
Nu kan ik al wel wat langer met één rietje doen hoor, so keep on trying  :P
Jan

Offline Luna

• Member
  • *
« Reply #7 on: 08 October 2011, 16:43:49 »
Ok, ik heb nu rietjes nr 2 van Vandoren Paris.
In het begin piepen ze wel heel erg hard x)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #8 on: 08 October 2011, 18:12:30 »

Verse rieten zijn in het begin iets stugger, na een uurtje spelen, verliezen ze hun stugheid en blijven ze een paar weken hetzelfde.
Daarna worden ze langzaam slapper en verliezen ze hun mooie toon.  :-({|=
Mischien dat het piepen met de stugheid verdwenen is. :smt006
Er zijn allerlei theorien hoe je een rietje het best kan inwerken voor gebruik.
Anderen gebruiken kunststof rieten.
En er is ook een saxofonist die elke dag een nieuw rietje op zijn alt zet.

Iedereen gaat hier anders mee om.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #9 on: 09 October 2011, 13:30:56 »
precies. Gewoon doen wat je zelf fijn vindt.  Dat geldt ook voor welk merk je kiest etc.

Alleen zijn ze wel een keer echt op! 6 maanden met een riet doen is in de regel niet echt normaal:) (ja ik heb het weleens gehoord van iemand die wekelijks speelde)

Mijn idee is dat vandoren rieten langer meegaan dan bijvoorbeeld la voz.
Alleen is een la voz naar mijn idee wel snel ingespeeld.
Na een tijdje saxofoon spelen voel je wel aan of het tijd is voor een nieuw riet.
Als je een nieuw riet erop zet klinkt het gewoon mooier, voller, zodat je je oude rietje graag vergeet.

Offline s3rg3

• Member
  • *
« Reply #10 on: 11 October 2011, 22:56:26 »
Hoi Luna, ja dat is best wel een goede vraag. Natuurlijk gaat je rietje langer mee als je zuiniger met je materiaal om gaat. Zelf gebruik Vandoren 3 voor alt en sopranino (dat zegt trouwens niets, helemaal afhankelijk van embouchure, mondstuk etc. etc.). Het is niet ongebruikelijk dat de bijvoorbeeld de eerste twee of drie rietjes die ik uit een doosje trek (van het zelfde type) mij -na zeg, een weekje- inspelen, niet bevallen. Daar neem ik dan snel afscheid van. Uiteindelijk loop je altijd tegen dát ene rietje aan die je het liefst nooit meer vervangt, maar goed, ook dié word na verloop slapper. Mijn ervaring is dat ik zo drie of vier maandjes kan doorblazen op zo'n "perfekt" riet ('speel ongeveer uurtje per dag). Wat mij betreft blijft het een gevoelskwestie ...

javaou

• Guest
« Reply #11 on: 15 October 2011, 17:25:07 »
Ok, ik heb nu rietjes nr 2 van Vandoren Paris.

Shit happens, maar als je blijft piepen, even een ander riet met een kleinere dikte (zeg ik dat goed: kleinere dikte?) als dat weer soepel gaat kun je weer terug naar je Vandoren...
Jan