Author Topic: rieten  (Read 3628 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Marelli

• Member
  • *
rieten
« on: 26 October 2011, 20:20:43 »
Ik heb al eens eerder een berichtje geplaatst, maar krijg nooit antwoord.
Kan iemand mij zeggen hoe ik aan een paar "goede" rieten kom.
Het is een veelvoorkomend probleem, een goed riet is het halve werk.
Ik heb er in ieder geval altijd moeite mee om een goed riet te hebben/krijgen/schuren.
Ik speel ALT sax en gebruik Vandoren 2 1/2.
Speelt er iemand op Rico, is dat een optie?
Ik hoor graag een reactie.
Groet, Marelli.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: rieten
« Reply #1 on: 26 October 2011, 21:27:23 »
Ikzelf ben erg tevreden met de Rico Select, ik speel nu de 3 soft (unfiled), Ze zijn soft/medium/hard in dikte 2,3 en 4. Maar ook deze rieten "behandel" ik altijd, dwz schuine zijde dichtwrijven met de bolle kant van een theelepeltje en de vlakke kant héél licht glad schuren met 600 of 800 schuurpapier. Ik schuur ook de scherpe zijkanten van he afgeschuinde stuk, dat zorgde bij mij voor irritatie.

Van elk doosje dat ik heb gekocht zijn er hooguit 2 iets minder, maar ook die spelen lekker.

Succes ermee
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 26 October 2011, 22:02:17 »
In het voorjaar heb ik een workshop gedaan bij Johan van der Linden,.....  we kregen een video te zien hoe Rieten tegenwoordig worden gemaakt en volgens hem ( en Rico zijn sponsor   :roll:  ) hoeft een riet niet meer geknipt en geschuurd...    :shock: dat was oooit eens, toen Rieten nog op de ouderwetse manier ( voornamelijk met de hand en op het oog ) werden geproduceerd.

De nieuwe Rieten van Rico zitten daarom ook verpakt met een  :idea: Rico Vitalizer om ze van fabriek naar saxofonist zo goed mogelijk in conditie te houden. Dus ook het verhaal van maar twee of drie in een doosje gaat voor hem niet meer op, hij speelt de Rieten wel in ( elke dag een paar minuten langer en niet extreem hoge of lage tonen ) en wrijft de rieten soms even over een vel gewoon type / print papier, dat "schuurt" net genoeg.....      (vlakke kant uiteraard) Dus tja

Ik voor mij,.........        een riet moet bij je mondstuk passen, de sterkte moet bij jouw embouchure en ademsteun passen,  maar zoveel saxofonisten, zoveel rieten, zoveel verhalen........    koop eens tien verschillende en .....       post een mooi verhaal over je zoektocht naar Hét Riet

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 27 October 2011, 10:16:59 »
Heb ik ook gezien, die video.

Maar ja, ik vind 't lekkerder klinken en spelen als ik ze "behandel"

Tikkie eigenwijs misschien
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 27 October 2011, 15:49:11 »
Ik blaas op drie verschillende saxen.
Allen met een ander merk riet.
Het is gewoon van welk riet speelt op welk mondstuk op welke sax het fijns.

Op mijn toeter vind ik het prettigs met My Masterpiece te blazen maar een Hemke riet vind ik ook goed.

Het twee of drie bruikbare rieten uit een doosje stampt echt uit het grijze verleden.
Uiteraard zit er nog wel eens een slecht riet tussen maar dit is echt een zeldzaamheid.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

javaou

• Guest
« Reply #5 on: 28 October 2011, 11:05:16 »
Je kunt, dag Marelli, bij Rieten.nl de "afdeling" favo-rieten een doosje samenstellen met verschillende rieten van verschillende fabrikanten.
Je hoeft dan niet in een keer een heel doosje te kopen van hetzelfde soort/merk.
Ik heb zojuist een doosje versleten (FavoRietSet Basic) en ben erg te spreken over Rico Royale (3), vantevoren speelde ik op Vandoren (2 1/2 - 3)...
Jan

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #6 on: 29 October 2011, 10:54:34 »
Ik ben voor bariton tegenwoordig grotendeels overgestapt op kunststof Forestone rieten. Natuurrieten voor bariton zijn duur en slijten snel, en over Fibracell en Legere ben ik niet erg enthousiast. De Forestone rieten lijken (voor mij) op Vandoren Traditional, alleen met een wat steviger klank. Kunststof klinkt nog steeds anders dan hout, wat dat betreft.

Voor tenor gebruik ik eigenlijk alleen maar LaVoz, en voor alt (sporadisch) Vandoren Traditional. Voor de tenor heb ik inderdaad bij rieten.nl een probeersetje samengesteld, om te kijken wat het beste beviel.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #7 on: 20 February 2012, 23:31:24 »
LaVoz en Rico blaas ik kapot! Ze splijten zelfs . . . en dat bezeert de lip erg naar.

Vandoren V16 of klassiek Traditional. Met geen ander riet krijg ik de boel egaal.
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 21 February 2012, 13:45:12 »
Hoe kan dat dan weer? :-D
Ik speel sinds 1996 La Voz zonder troubles. Het enige wat ik ermee heb is dat de nerf soms wat grof is en dat de rietjes korter meegaan dan bijv. een vandoren riet. Ik hou echter van de klank.

Kapot blazen komt volgens mij toch echt door de speelwijze. Ik heb ze bespeeld op diverse tipopeningen.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 21 February 2012, 18:36:42 »
Rico maakt verschillende soorten rieten. De select is echt heel anders dan de "gewone" en ook anders dan de royal.

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #10 on: 23 February 2012, 10:37:41 »
Ik speel zelf op Vandoren en Hemke Premium (ook van Rico).
Mijn eravring: als ik een doosje van 10 heb, mag ik blij zijn als er 1 (of bij hoge uitzondering 2) in zit die perfect is.
Daarnaast zijn er vaak een stuk of 4 die wel okee zijn en verbeteren naarmate je er langer op speelt.
En de rest geef/gooi ik vaak weg omdat ik ze niet fijn vind.

Ik bewerk nooit iets aan mijn rieten. Ik krijg het toch nooit zoals ik het hebben wil  :-D
Wel laat ik ze voor ik ze ga inspelen even een half uurtje in het water staan.
Dat scheelt al wel, dan zijn ze een stuk minder stug.

Wat merk betreft: proberen, proberen, proberen.
De FavoRietset van Rieten.nl is wel heel goed om eens verschillende rieten te proberen.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Offline sax251

• Member
  • *
« Reply #11 on: 27 February 2012, 20:31:47 »
Ik speel sinds een jaar of vier op Vandoren java  rieten (daarvoor oa la voz, rico jazz select en francois louis gespeeld). Ik ben op zich tevreden met de java's, hoewel je soms een doosje tegenkomt een aantal slechte rieten.

Ik ben voor school met een kleine online enquete over rieten bezig en hoe meer mensen die invullen, hoe interessanter de resultaten. Dus vul hem in zou ik zeggen :)!

Hier is de link: http://www.thesistools.com/web/?id=248837

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #12 on: 28 February 2012, 18:25:50 »
Quote from: "sax251"
Ik speel sinds een jaar of vier op Vandoren java  rieten (daarvoor oa la voz, rico jazz select en francois louis gespeeld). Ik ben op zich tevreden met de java's, hoewel je soms een doosje tegenkomt een aantal slechte rieten.

Ik ben voor school met een kleine online enquete over rieten bezig en hoe meer mensen die invullen, hoe interessanter de resultaten. Dus vul hem in zou ik zeggen :)!

Hier is de link: http://www.thesistools.com/web/?id=248837
Succes ermee, ik heb hem ingevuld :)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #13 on: 28 February 2012, 20:21:45 »
als je een keertje meerdere soorten rieten wil proberen kun je ze hier ook per stuk bestellen http://http://www.goedkoperieten.nl/html/
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #14 on: 12 January 2013, 21:27:07 »
Wow . . . M'n info - en dus m'n laatste antwoord - is echt dateert: via rieten.nl een doosje Hemke 3 besteld en die klinken super en zijn egaal.

Iets te licht voor op m'n Meyer M6 / Link 6* en dus op m'n Meyer M6 geprobeerd . . . Binnenkort de Badcuyp even door midden splijten.
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]