Author Topic: Mondstuk verkleurt, ondanks goede behandeling  (Read 31335 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: Mondstuk verkleurt, ondanks goede behandeling
« Reply #15 on: 04 November 2011, 10:08:29 »
Ik wreef mijn oude groenige mondstuk op met zilverpoets, werd weer helemaal zwart (polijst wel een beetje . . ).

Goed naspoelen en klaar.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #16 on: 04 November 2011, 10:42:50 »
Dat zijn allemaal goede tips, maar ik was echt op zoek naar tips om het verkleuren te VOORKOMEN, maar die zijn er dus niet echt (behalve dus niet in zonlicht bewaren en geregeld schoonmaken).

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #17 on: 04 November 2011, 14:04:47 »
Quote from: "ikjaap"
Dat zijn allemaal goede tips, maar ik was echt op zoek naar tips om het verkleuren te VOORKOMEN, maar die zijn er dus niet echt (behalve dus niet in zonlicht bewaren en geregeld schoonmaken).

Nee, die zijn er niet. Alle verzamelaars van antieke ebonieten voorwerpen (scheergerei, vulpennen, radio's, ... ) kampen met hetzelfde probleem; verkleuring en op de lange duur verbrossing.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #18 on: 06 November 2011, 14:27:55 »
Misschien is dit een wat raar idee, maar kan je een mondstuk niet overspuiten? Gewoon voorkomen dat de verf aan de binnenkant kan komen, dan zou het misschien kunnen werken toch? Niet dat ik het van plan ben, maar ik bedacht het net.

javaou

• Guest
« Reply #19 on: 06 November 2011, 14:50:11 »
Misschien is dit een wat raar idee, maar kan je een mondstuk niet overspuiten? Gewoon voorkomen dat de verf aan de binnenkant kan komen, dan zou het misschien kunnen werken toch? Niet dat ik het van plan ben, maar ik bedacht het net.

Nou ik heb es een badkamer gezien waarvan de tegels geverfd waren (met de juiste verf etc.) nou nou de schilfers en de bladders vlogen als in de herfst om je oren...
Jan

Zoot

• Guest
« Reply #20 on: 06 November 2011, 15:01:45 »
Quote from: "javaou"
Nou ik heb es een badkamer gezien waarvan de tegels geverfd waren (met de juiste verf etc.) nou nou de schilfers en de bladders vlogen als in de herfst om je oren...

met de goede primer, liefst een twee componenten is het zelfs géén probleem om tegeltjes over te verven.....  de meeste bedenken echter niet dat je dan de voeg ook niet meer ziet en tja..... dan valt het resultaat errug tegen........      :P

Misschien is dit een wat raar idee, maar kan je een mondstuk niet overspuiten? Gewoon voorkomen dat de verf aan de binnenkant kan komen, dan zou het misschien kunnen werken toch?

theoretisch kan het, vreselijk ontvetten ( en néé,... amoniak ontvet níet )licht schuren, een goede primer en verven maar........      maar kun je niet gewoon elke 7 weken :-D

ps,........ begint je sax  :? nog geen plekjes te vertonen   :?

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #21 on: 06 November 2011, 15:25:06 »
't Is gewoon inherent aan het materiaal. Zelf stoor ik me er absoluut niet aan...
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Zoot

• Guest
« Reply #22 on: 06 November 2011, 16:03:37 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Zelf stoor ik me er absoluut niet aan...

tja,........ :?  :P  :? ...  
Ik laat mijn riet lekker op het mondstuk zitten. Dan krullen ze soms inderdaad een beetje, maar daar merk ik tijdens het spelen niks van... De sax zelf maak ik ook bijna nooit schoon,  
     z o i e t s      :-D

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #23 on: 06 November 2011, 18:26:37 »
Quote from: "Zoot"

ps,........ begint je sax  :? nog geen plekjes te vertonen   :?
Ja, m'n sax zit onder de plekjes, maar dat kan me weer niet zoveel schelen. Die ziet er dan veelgebruikt uit, zo'n mondstuk wordt gewoon niet mooi. Maar misschien zeur ik wat te veel, zal nu mijn mond hier verder over houden ;)

Zoot

• Guest
« Reply #24 on: 06 November 2011, 19:24:23 »
Maar misschien zeur ik wat te veel, zal nu mijn mond hier verder over houden ;)
ach nee man,.........   gewoon doorgaan.........  :lol:   blaas wat leven in het forum  :lol:
( wie het niet wil lezen, l e e s t  het maar niet )

sinds ik mijn mondstuk regelmatig eens insmeer met olijfolie wordt tie in ieder geval niet lelijker..........  maar ook dat zal per mondstuk verschillen.........     mijn sax heeft ook van die vlekken en vlekjes,.... dat vind ik dat wel weer jammer,...... het is niet mooi egaal "veroudering"  maar in de rand van de beker bv..... *$#)($*(@$# ( censuur) ( van een vorige eigenaar. )    a c h t e r a f   had ik 'm bij de totale revisie moeten laten ontlakken........     :|    denk ik nu   :|

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #25 on: 06 November 2011, 20:45:53 »
sinds ik mijn mondstuk regelmatig eens insmeer met olijfolie wordt tie in ieder geval niet lelijker..........  

En lukken de glissando's nu ook beter?  :-D
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #26 on: 06 November 2011, 21:30:18 »
Of die glissando's lukken of niet. Het zal ongetwijfeld vetter (of vettiger) klinken. 8)

Ik maak me er ook niet erg druk om. Ik vind lichtgroen en lichtbruin worden dan weer niet leuk. Mijn mondstuk is meer antracietkleurig en dof nu. De tip is wit uitgeslagen door speeksel. Dat is wat mij betreft ook een goed teken. Het wordt gebruikt en ligt niet in de kast mooi te wezen.
Ik maak 'm zeker 2x per week ong. schoon met een elektrische tandenborstel en water.
Ik vind het al meevallen dat het gouden logo van Selmer er na 4 jaar nog op zit. Bij mijn c* was die goudlak er binnen een jaar in het geheel af.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #27 on: 07 November 2011, 14:05:19 »
Zelf stoor ik me er absoluut niet aan...

tja,........ :?  :P  :? ...  
Ik laat mijn riet lekker op het mondstuk zitten. Dan krullen ze soms inderdaad een beetje, maar daar merk ik tijdens het spelen niks van... De sax zelf maak ik ook bijna nooit schoon,  
     z o i e t s      :-D

Jazzcat he, als mijn saxofoon niet schoonmaak lukken die vieze noten gewoon beter!
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #28 on: 07 November 2011, 17:18:18 »
]
De sax zelf maak ik ook bijna nooit schoon,  

Getsie, ik moet er niet aan denken om mijn saxen nooit schoon te maken.
Ik word acuut misselijk.
Maar zoals jullie weten ben ik al eerder in een topic bezig geweest over het schoonmaken van saxen.
Overigens spoel ik nagenoeg dagelijks mijn eboniet monstuk met redelijk warm water maar ik heb geen last van verkleuringen.

Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Marjolijn_W

• Blazer
« Reply #29 on: 10 December 2014, 16:36:43 »
Ode aan de Olijfolie!!!!! net een selmer soloist ontvangen die op marktplaats niet groen oogde maar in werkelijkheid wel..
Deze topic gelezen en ik ben blij..
Net in de olie gezet en wauw! wat een resultaat!