Author Topic: combinatie mondstuk-rieten alt sax ?  (Read 3523 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Bobsaxman

• Member
  • *
combinatie mondstuk-rieten alt sax ?
« on: 03 November 2011, 15:15:36 »
Hallo allemaal,

Ben nog nieuw hier, maar speel wel al zowat 20 jaar klassiek saxofoon, en had tot voor kort
op alle saxen behalve alt gespeeld,

Dus vorig jaar begonnen op alt, en na 1 jaartje op een yamaha YAS-275 (sax van de fanfare)
het geluk gehad om momenteel op een Selmer SA Serie III te spelen van een vriend.

Nu heb ik in de academie voornamelijk tenor en bariton gespeeld, en daar lukte het mij om een goede combinatie
mondstuk riet voor te vinden.

Nu ben ik op zoek naar een goede combinatie voor de alt. Momenteel speel ik op een Selmer E-bek en rieten 2.5 Vandooren,
dit geeft met mijn huidig riet een behoorlijke mooie kernachtige toon en spreekt ook zeer goed aan in combinatie met die selmer SA III, maar het grootste probleem is dat ik zowat 20 rieten (2.5) doormoet eer ik een riet vind dat goed blijft werken. Ik heb mij altijd vrij conservatief gehouden bij het gamma selmer mondstukken omdat dit steeds goede resultaten gaf, maar blijkbaar werkt die E bek maar in enkele gevallen goed met die rieten 2.5. (dikwijls te slap maar no 3 rieten zijn meestal te zwaar). (kleinere bekken C** en D werken helemaal niet)

Zijn er hier andere saxofonisten die ervaring hebben met klassieke mondstukken voor alt. Ik zoek dus naar een mooi expressieve kernachtige toon, maar in combinatie met rieten die toch goed aanspreken.

Iemand ideeën ?
SS : Selmer SA Serie III Mat  (selmer D /vandooren 3)
SA : Selmer SA Serie III (selmer E /vandooren 2.5)
ST : Selmer SA Serie II / Reference 54 (selmer E / vandooren 3 //Jody Jazz / Francois Louis 3)
SB : Selmer SA Serie II (selmer E /vandooren 4 // berg larssen / rico 5)
SBas : Selmer SA Serie II  (selmer bassaxmondstuk E / vandooren 3)

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: combinatie mondstuk-rieten alt sax ?
« Reply #1 on: 03 November 2011, 16:59:41 »
Elk Selmer mondstuk is anders dus je moet er veel van hetzelfde type uitproberen om er een tegen te komen die je bevalt. het is mijn ervaring wel dat je de mooiste bij de Selmers kunt halen.
Ik vermoed dat de combinatie E mondstuk en rietje 2,5 niet echt een gelukkige is. Een doosje 2,5 moet je gewoon op kunnen spelen en wanneer je zelfs uit 2 doosjes maar 1 geschikt rietje haalt denk ik dat dat niet aan de rieten ligt. Volgens mij zijn er ook niet veel klassieke saxofonisten die op een E mondstuk spelen en de kans bestaat dat het mondstuk veel te zwaar is en dat je dus alleen kunt spelen op dat ene toevallig zeer licht uitgevallen riet. Als je nu terug wilt naar een kleiner mondstuk dan gaat dat niet 1,2,3. Je embouchure, je lipspanning is helemaal ingesteld op wat het gewend is en dat gaat niet zomaar over.

daarbij moet je rekening houden met 2 zaken wat betreft je sax zelf; Een Yamaha 275 heeft ongeloofelijk veel speelgemak. Je hoeft daar nauwelijks op te werken. een nieuwe Selmersax is niet voor niets een professionele sax, je moet daar op allerlei fronten al heel wat meer werk verzetten en op een oude selmer wordt dat alleen maar nog erger.
Daarnaast heb je jaren bari en tenor gespeeld, je went niet zomaar aan het spelen op een andere sax. Ik ken prof. saxofonisten die alle 4 de saxen regelmatig bespelen en nog steeds heel zorgvuldig omgaan met het wisselen. Je embouchure moet zowoezo heel anders zijn op alt dan op tenor of bari en hoewel je waarschijnlijk gewend bent om tussen die saxen te wisselen moet je je bedenken dat je er met die alt gewoon weer een nieuw instrument bij hebt.

Zoek nog eens een docent op om het te laten bekijken, die mensen hoeven het vaak niet eens te horen, die zien al of je beter een andere combinatie kunt nemen. En dan denk ik dat je zomaar toch met een veel kleiner mondstuk uit komt. Hoe groter de sax, hoe minder de lipspanning moet zijn en nu ga je naar een kleinere sax en heb je ee nhogere lipspanning nodig, dat moet al zwaarder aanvoelen en damn ga je ook nog eens een megagroot mondstuk gebruiken....

Voor mij klinkt dat niet goed. En dan heb ik het niet over hetgeluid wat je produceert.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Bobsaxman

• Member
  • *
« Reply #2 on: 03 November 2011, 17:36:21 »
Amai, heel wat tips ineens

hartelijk bedankt voor het antwoord,

Idd mss wel eens terug proberen om op kleiner mondstuk te spelen, op die yamaha speelde ik wel op rieten 3
en was op die sax de enige manier om een mooiere toon te krijgen.

Nu, in het orkest denk ik dat het wel moet lukken met een kleinere bek, maar ik speel ook momenteel een solowerk.
Het heet 'El Artiste Saxofonico' van Leon Vliex, met die rieten 3 die ik ervoor had, kreeg ik maar met veel moeite
die toptones gespeeld die voorkomen in dit stuk. Daarom heb ik ook die 2.5 geprobeerd en hiermee lukken die noten altijd.
 En om de nodige power in dit 'Spaanse' werk te steken bleek die E-bek ook goed te werken.

Dus voorlopig ook niet zoeken naar een soloist mondstuk of iets dergelijks ?
ST : Selmer SA Serie II / Reference 54 (selmer E / vandooren 3 //Jody Jazz / Francois Louis 3)

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 04 November 2011, 08:20:53 »
Quote from: "Bobsaxman"
Dus voorlopig ook niet zoeken naar een soloist mondstuk of iets dergelijks ?
Voor klassieke muziek is een Selmer met E tip inderdaad erg groot. Zelfs een D tip is dan al te groot voor veel klassieke blazers wil je wel de controle houden om heel zacht (pp) te kunnen spelen, maar nog wel genoeg detail te kunnen spelen. Ik kan me dan heel goed voorstellen dat je riet dan ook helemaal perfect moet zijn om dan nog lekker te kunnen spelen. Je geeft zelf al de soloist mondstukken aan, deze zijn grotendeels het zelfde gebouwd als de standaard Selmer S80 mondstukken, maar hebben een wat anders gevormde kamer binnenin waardoor je voor je gevoel er veel meer lucht doorheen krijgt met een kleine tipopening. Zo kan je dus wel een volle klank uit je sax halen, maar houd je wel de controle over je riet bij pp. Zelf heb ik voor zowel de alt als tenor een Selmer SD20 mondstuk. Ook deze is grotendeels op de zelfde manier gebouwd als de S80, maar heeft weer net een wat andere kamer waardoor ik er een nog voller geluid uit haal. Voor mij was de overstap van S80 naar Soloist (en later pas naar SD20) een hele verademing omdat ik met een S80 gewoon het idee had mijn lucht niet kwijt te kunnen en daardoor niet een mooie volle klank kon maken. In tegenstelling tot s80 mondstukken waar de meeste mensen zo op weg spelen, zijn de resultaten met soloist- en SD20-mondstukken wel erg verschillend van persoon tot persoon en is dus vooral een kwestie van eerst bij een saxwinkel goed uit te proberen op diverse volumes, houd er dan ook rekening mee dat je voor een mondstuk met een kleinere tip, je een zwaarder riet nodig zal hebben als nu op je E mondstuk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #4 on: 04 November 2011, 08:52:12 »
De nieuwe mondstukken van Selmer spelen heel comfortabel vind ik, maar klinken altijd wat plasticachtig. er zit een beetje Yamahmondstuk geluid is, dat is erg jammer. In de C* En ** kun je met veel zoeken wel hetzelfde speelgemak vinden, maar dan wel met een geluid met veel meer kern. Maar goed, het is maar waar je van houd. Proberen, en neem op zijn minst iemand mee die goed kan spelen zodat je zelf het geluid vajn een afstandje kunt beoordelen, dan hoor je heel andere dingen. Maak ook pas een keuze wanneer je er een stuk of 20 herhaaldelijk gehoord hebt. trek er echt de nodige tijd voor uit.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Bobsaxman

• Member
  • *
« Reply #5 on: 04 November 2011, 11:50:57 »
ok bedankt voor de tips,

Het is idd zo dat ik bij C** en D mondstukken het gevoel heb dat ik mijn lucht niet kwijt kan.

Vind het wel een beetje gek, hier in de streek spelen de meeste saxofonisten op E-bekken met rieten 3, (op bariton heb ik ook tijdje met F bekken en vandooren 4 gespeeld, op bassax E bek en ook 4)
Ik ben zelf dirigent en speel zelf mee in harmonies en fanfares 1e divisie en concertafdeling en die combinatie zie ik toch veel gebruikt worden.

Maar is wel goed om eens een ander idee te horen,

In de academie in de streek hier werden de saxlessen gegeven door klarinettisten, vandaar misschien dat er vaak voor die grote mondstukken werd gekozen.

Denk dat ik die Soloist en SD20 toch ook maar eens ga testen,

Bedankt nogmaals,

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #6 on: 04 November 2011, 12:38:45 »
Quote from: "Bobsaxman"
In de academie in de streek hier werden de saxlessen gegeven door klarinettisten, vandaar misschien dat er vaak voor die grote mondstukken werd gekozen.
Dat zou heel goed wel eens kunnen ja, klarinettisten zetten met hun onderkaak veel meer druk op het riet waardoor je een grotere tipopening nodig heb (je knijpt het riet meer naar het mondstuk toe waardoor de tipopening effectief weer kleiner wordt). Bij saxofoon gaat dit alleen wel ten koste van je klank.

Voor zover ik het tegengekomen ben spelen vrijwel de meeste harmonie- en fanfareblazers, maar ook klassieke kwartetblazers op een C* en eventueel D. Zelfs profesionele klassieke saxofonisten spelen meestal op C* of D, kijk maar eens op de website van Johan van der Linden. Die speelt op alt en tenor SD20 (dit monstuk is er maar in één tipopening welke ongeveer tussen C* en D inzit), op bariton D en op sopraan F (sopranen zijn een uitzondering op dit verhaal, die spelen wel altijd de "grote" letters :D).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Bobsaxman

• Member
  • *
« Reply #7 on: 04 November 2011, 13:44:59 »
Heel wat bijgeleerd !! dank voor de reacties. sopraan speel ik idd ook met D en E.

zoals reeds aangehaald, bij ons hier hebben de meeste saxofonisten les gevolgd bij klarinettisten,
en is het zo (merk ik zelf ook in mijn orkesten) dat de noten idd moeilijk aanspreken met die E bekken.

De toon bij de meesten is over het algemeen wel mooi rond, maar weinig kernachtig.

Zal wel wat aanpassing vergen om nu terug met minder druk te spelen en was al lang aan het denken om terug wat lessen te volgen, vermits in die opleiding aan onze academie we toch nogal wat saxtechnische dingen (vibrato/toptones/alternatieve grepen/mondstand) gemist hebben door steeds van klarinettisten les te krijgen.

Offline Taan

• Member
  • *
« Reply #8 on: 01 December 2011, 15:51:25 »
Ik speelde op mijn SA80 Alt een soloist E mondstuk met een vandooren 3 en zo'n leren riethouder. Dat beviel me beter dan de S80 C** die ik eerst gebruikte. Ik kon bij de S80 geen rietdikte vinden die een mooie ronde klank gaf in het hoog en goed aansprak in het laag.
Smaken verschillen en vaardigheid ook, maar ik zou zo'n soloist zeker eens proberen.

Op mijn Tenor speel ik naar tevredenheid een S80D (ter vergelijk)

Ik ben overigens totaal niet kieskeurig met mijn rieten. Bij mij is vrijwel elk riet goed. Bij mijn alt set-up eerst een beetje te zwaar en na een paar uur inspelen goed. Bij mijn tenor istie meteen goed, maar na een paar uur spelen moet er een klein randje af, want dan wordt ie iets te licht.

Dr zit wel eens een riet tussen wat eerder gaat piepen, maar heel vaak is dat ook een kwestie van positioneren op het mondstuk en positioneren van de binder.
Tenor Selmer SA80II

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #9 on: 20 February 2012, 23:27:48 »
Positie van het riet is idd heel kritisch.

Schuif es wat - een millimetervan de rand is al megaveel.

Ben benieuwd naar je resultaat.
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline Albert

• Member
  • *
« Reply #10 on: 20 February 2012, 23:33:46 »
Ach . . . Breng mij op de hoogte van nieuwe reacties :)
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 21 February 2012, 09:15:54 »
En niet alleen de positie van het riet, ook die van het ligatuur heeft merkbaar effect!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Taan

• Member
  • *
« Reply #12 on: 21 February 2012, 09:26:51 »
Absoluut, ik vind het soms moeilijk om daar een goede constante in te vinden.
Tenor Selmer SA80II

Offline Albert

• Member
  • *
« Reply #13 on: 21 February 2012, 21:22:13 »
Oh ja, speel heel graag op vintage messing ligatuurtjes: tot dat ze dolgedraait zijn!

Favoriet is een zelfgemaakt leren goedje met 1 schroef en kartonnen legger voor 't riet.

Geen gek idee: een riet of 3 klaar hebben om te spelen en al naar gelang je 'mood' te kiezen voor de scherpe, die volle of die net iets te zware . . .

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 22 February 2012, 13:00:10 »
Ik rouleer altijd met 4 rieten. Daarnaast heb ik nog een iets lichtere en iets zwaardere bij de hand.

Door het rouleren heb ik altijd lekker bespeelbare rieten.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"