Elk Selmer mondstuk is anders dus je moet er veel van hetzelfde type uitproberen om er een tegen te komen die je bevalt. het is mijn ervaring wel dat je de mooiste bij de Selmers kunt halen.
Ik vermoed dat de combinatie E mondstuk en rietje 2,5 niet echt een gelukkige is. Een doosje 2,5 moet je gewoon op kunnen spelen en wanneer je zelfs uit 2 doosjes maar 1 geschikt rietje haalt denk ik dat dat niet aan de rieten ligt. Volgens mij zijn er ook niet veel klassieke saxofonisten die op een E mondstuk spelen en de kans bestaat dat het mondstuk veel te zwaar is en dat je dus alleen kunt spelen op dat ene toevallig zeer licht uitgevallen riet. Als je nu terug wilt naar een kleiner mondstuk dan gaat dat niet 1,2,3. Je embouchure, je lipspanning is helemaal ingesteld op wat het gewend is en dat gaat niet zomaar over.
daarbij moet je rekening houden met 2 zaken wat betreft je sax zelf; Een Yamaha 275 heeft ongeloofelijk veel speelgemak. Je hoeft daar nauwelijks op te werken. een nieuwe Selmersax is niet voor niets een professionele sax, je moet daar op allerlei fronten al heel wat meer werk verzetten en op een oude selmer wordt dat alleen maar nog erger.
Daarnaast heb je jaren bari en tenor gespeeld, je went niet zomaar aan het spelen op een andere sax. Ik ken prof. saxofonisten die alle 4 de saxen regelmatig bespelen en nog steeds heel zorgvuldig omgaan met het wisselen. Je embouchure moet zowoezo heel anders zijn op alt dan op tenor of bari en hoewel je waarschijnlijk gewend bent om tussen die saxen te wisselen moet je je bedenken dat je er met die alt gewoon weer een nieuw instrument bij hebt.
Zoek nog eens een docent op om het te laten bekijken, die mensen hoeven het vaak niet eens te horen, die zien al of je beter een andere combinatie kunt nemen. En dan denk ik dat je zomaar toch met een veel kleiner mondstuk uit komt. Hoe groter de sax, hoe minder de lipspanning moet zijn en nu ga je naar een kleinere sax en heb je ee nhogere lipspanning nodig, dat moet al zwaarder aanvoelen en damn ga je ook nog eens een megagroot mondstuk gebruiken....
Voor mij klinkt dat niet goed. En dan heb ik het niet over hetgeluid wat je produceert.