Author Topic: invloed bronzen nek  (Read 1992 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Lieve81

• Member
  • *
invloed bronzen nek
« on: 22 November 2011, 13:58:23 »
Ik speel al jaren op een Yanagisawa A900. Heb hem 16j geleden nieuw gekregen van mijn ouders. Hij ligt me heel goed. Vorig jaar heeft hij een volledige revisie gehad. Toch ben ik op zoek naar een iets warmere, vollere klank.
Ik speel voornamelijk in een harmonie orkest, waar een mooie, warme, volle klank wel op zijn plaats is.

Nu zag ik dat je de nekken van Yanagisawa apart kan verkrijgen, dus ook een bronzen model. Zou dit veel verschil maken volgens jullie?

Verder speel ik op een Selmer D mondstuk en rietje 3.5 van Vandoren.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: invloed bronzen nek
« Reply #1 on: 22 November 2011, 15:59:17 »
Je kunt beter spelen met meer ademsteun als dat (nog) mogelijk is. Vaak oefenen, lange noten blazen, overblazen, van ppp naar FFF en weer terug etc.

Desnoods nog een ander merk riet proberen. De sterkte en rietkeus lijkt me bij jou al vrij ok echter.
Dan pas zou ik voor een ander mondstuk kijken met een grotere kamer zoals een soloist ofzo.

Materialen enzo hebben maar weinig invloed. (luister op youtube maar eens naar die ebonieten vandoren java jumbo mondstukken, die scheuren meer dan een metalen otto link mondstuk) Het is meer de vorm. Een nieuwe nek is maar mooi duur vind ik.
Maar een jaar terug had je ook al zo'n draadje zie ik. Je hebt wat met brons he ;)

Ik blijf erbij dat het vooral de manier van spelen is, ook na jaren spelen kun je nog het een en ander verbeteren.