Main Menu

Tuner/stem apparaat

Started by Daan, 14 November 2005, 19:43:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Daan

Weet iemand wat Chromatische tuners inhouden?
Een tuner die elke halfe afstand kan meten?
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Tony

Klopt helemaal. De meeste (betere) tuners kunnen dit.

Tony

Ja, bijna bij elke muziekwinkel kun je zo'n Tuner kopen.

Waar je even op moet letten is dat je een Chromatische Tuner neemt en dat ie snel genoeg is. Ik heb ooit een hele trage tuner gehad en da's echt een ramp om mee te oefenen.

Ik heb hele goeie ervaringen met de Yamaha TD-1 (Daan ook trouwens).
Die is lekker snel, makkelijk af te lezen en werkt perfect.

Wat je bijvoorbeeld kunt doen is Amsterdam Winds bellen (die hebben die dingen zowiezo op voorraad) 020 675 9679 en of ze 'm op kunnen sturen. Je kunt zeggen dat je via Saxforum bij ze bent gekomen.

Tony

Oh... en over de prijs. Je hebt hele goedkope en je hebt dure.
Hoe goedkoper die dingen zijn hoe minder goed ze werken en langzamer ze zijn. Zo'n tuner gebruik je best vaak... althans, die van mij gaat altijd met me mee en is echt geen loze investering. Tweedehands zul je ze niet snel vinden denk ik... tenzij je iemand vind die gestopt is of een nieuwe gekocht heeft omdat ie niet tevreden was over z'n oude.

Pieter

Ik heb ook een TD-1, is volgens mij de meest verkochte tuner. Toch had ik achteraf liever een apparaatje gehad wat per cent kan meten. Ik vind de TD-1 toch wat te grof, zeker voor een saxofoon waarbij stemmen toch al lastig is.
Sony heeft zo.n apparaatje maar weet niet welk type.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tony

Vind je 'm te grof?
Owh... vind 'm juist wel heel accuraat en makkelijk te gebruiken.

Wat doet het percentage precies? Laat ie zien hoeveel procent je afwijkt?

Pieter

Nee, niet precies. Een octaaf is verdeeld in 1200 cent, dus 100 cent per halve toonsafstand. Een kwart toon verschil is een verschil wat ik al heel goed kan horen en ik kan je verzekeren dat ik daar niet erg goed in ben.
Bovendien kun je heeel goed zien, tijdens het blazen van lange noten hoe stabiel je blijft. die marge is op die TD-1 wat te groot, vind ik.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

EelcoW

ik heb een dingetje van korg, en daar kan je wel op zien hoeveel cents. ik heb geen idee wat voor type het is.

Jannerd

Ik heb een Seiko ST 757.

Ook hier kan je tot op een cent nauwkeurig zien hoe ver je afwijkt.
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

Daan

Ik heb die TD-1 inderdaad ook.
Ik ken een ander stemapparaat die preciezer lijkt te zijn of hij is gewoon slomer dat kan ook :) . Tuners worden gemeten in Cents.
Ik vind het handig om te kijken of je dan zuiver speelt of niet...
Natuurlijk kan je een ander dan ook laten stemmen dan allemaal via de piano (wat dus niet wilt zeggen dat de piano zuiver is...). Uiteraard naar het stemmen via zo'n tuner wel zonder proberen om het zo helemaal zuiver te krijgen.

Ik had voor dit type gekozen omdat hij niet alleen mooi is natuurlijk, hij reageert toch wel snel genoeg, eentje met meerdere functies heb ik helemaal niet nodig... Op andere stemapparaten zitten zoveel functies op terwijl je ze toch nooit gebruikt. Deze kende ik al van iemand en het is ook wel handig als je stemt in een donkere kamer. Die batterijen zijn trouwens nog niet op, terwijl ik hem wel eens gebruik. Hij zit trouwens ook goed verpakt, in een cassetehoudertje enz. De prijs is eigenlijk wel wat aan de hoge kant vergeleken met een ander tuner.

saxtammie

Even een vraagje, ik heb nog een stemapparaatje voor m'n gitaar, kan je die ook voor saxofoon gebruiken? Op m'n metronoom kan je wel luisteren naar de noten, daar probeer ik het nu wel eens mee, maar ik vind het best lastig om te horen of ik goed zit..

CBone

Seiko SAT 500. Gaat ook op cents, handmatig in te stellen en uiteraard ook automatisch, chromatisch etc. Zelfs de gitaar of bas is er op aan te sluiten. Snelle reactie, prima dingetje.....en niet duur. :D

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie

Daan

Quote from: "jeebee"olgens de verkoper hebben de meeste hafabraorkesten 442 als referentie, dat kun je ook instellen.

Ik dacht eigenlijk dat het nu 440 Hertz was...

Jannerd

Quote from: "Daan"
Quote from: "jeebee"olgens de verkoper hebben de meeste hafabraorkesten 442 als referentie, dat kun je ook instellen.

Ik dacht eigenlijk dat het nu 440 Hertz was...

Wij gebruiken nog steeds 442 (soms 441)
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

CBone

Quote from: "Jannerd"Wij gebruiken nog steeds 442 (soms 441)

Afgestemd op de saxsectie zie ik al....
440...Laag Bb B C D E F G
441...Midden A B C D E F G
442...Hoog A B C D E F......

Cool ipv intoneren 8)

Dreum van morgen, herinner dich giester, maar laef vandaag

Twitter...HaRonnie