Author Topic: Yas 23 of 25 of S.Bundy2?  (Read 8998 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Klezmer

• Member
  • *
Yas 23 of 25 of S.Bundy2?
« on: 11 December 2011, 11:35:45 »
Ik ben me aan het orienteren voor een sax. Nu ben ik er inmiddels achter dat je beter goed kunt beginnen en er een hoop mindere kwaliteit wordt aangeboden. En aangezien ik een beginner ben heb ik een vraagje.
Nu staan er bij mij in de omgeving een aantal Altsaxen te koop.
Een Yamaha YAS 23, Yamaha YAS 25 en een Selmer Bundy2 en deze liggen qua prijs dicht bij elkaar en zijn goed onderhouden.
Zelf ben ik qua lengte lang, dus heb ook lange vingers (volgens de kenners pianovingers :lol: )
Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom?
En wat is eigenlijk het verschil tussen de YAS 23 en 25?

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
Re: Yas 23 of 25 of S.Bundy2?
« Reply #1 on: 11 December 2011, 12:56:36 »
Ikzelf zou gaan voor de Yas 23 . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Klezmer

• Member
  • *
« Reply #2 on: 11 December 2011, 13:58:03 »
Quote from: "JR"
Ikzelf zou gaan voor de Yas 23 . . .

En waarom deze??

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 11 December 2011, 21:22:47 »
Ik zou ook kiezen voor de YAS-23, weliswaar een wat ouder type, maar wel een redelijk goed type voor zijn klasse. De YAS-25 is een voorloper van de huidige YAS-275 en is net als die een goede beginnerssax. De Bundy ken is niet zo heel erg, maar is volgens mij een budget sax van Selmer die ze volgens mij ook niet eens zelf maken (kan het mis hebben overigens) en is dan ook niet te vergelijken met de duurdere types van Selmer.

Als het je puur om een beginnerssax gaat, is Yamaha gewoon een erg goede keuze. De saxen zitten technisch goed in elkaar, hebben een ergonomische vingerzetting (ook voor lange mensen prettig, ben zelf 2 meter lang en speel zowel alt als tenor op Yamaha en dat gaat prima), zijn vrij zuiver over het hele bereik en houden hun waarde vrij goed. Nadeel is (bij de instapmodellen van Yamaha) dat de klank wat dunner is vooral in het hoog, maar als je net begint is dat nog niet iets om je zorgen om te maken, leer eerst maar te spelen :-D

Zoals zo vaak wordt gezegd op dit forum, is het heel erg aan te raden om een tweedehands sax eerst goed uit te proberen (of als beginner iemand vinden met ervaring die hem voor jou uitprobeert) voordat je hem koopt. Een tegenvallende occasion kan je zomaar enkele honderden euro's kosten aan revisie om hem eerst bespeelbaar te maken. Als je een tweedehands koopt bij een saxwinkel, zijn de saxen doorgaans wel gereviseerd. Houd ook rekening met de aanschaf van een mondstuk. Zo zijn de standaard Yamaha-mondstukken niet van een heel hoge kwaliteit waardoor de ontwikkeling van de techniek geremd kan worden (de mondstukken blazen lekker makkelijk, maar daardoor leer je niet te "werken" voor je geluid om het maar even in één zin te omschrijven). Ook kan een tweedehands mondstuk vrij veel slijtage hebben waardoor hij niet zo makkelijk meer blaast. Een nieuwe mondstuk (of nauwelijks gebruikt tweede hands) is dus een uitgave die je al vrij snel zal moeten maken. Een goede keus daarvoor is altijd het Selmer S80 C* mondstuk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Klezmer

• Member
  • *
« Reply #4 on: 11 December 2011, 23:55:37 »
Beautiful.......lekker heldere uitleg/toelichting. Bedankt voor het advies en ook bedankt voor de tip van het mondstuk.
Ik begrijp niet helemaal de "becijfering" van de Yamaha modellen, maar proberen is altijd beter dan cijfertjes. Nogmaals dank voor het advies 8)

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 12 December 2011, 07:32:25 »
Quote from: "Klezmer"
Beautiful.......lekker heldere uitleg/toelichting. Bedankt voor het advies en ook bedankt voor de tip van het mondstuk.
Ik begrijp niet helemaal de "becijfering" van de Yamaha modellen, maar proberen is altijd beter dan cijfertjes. Nogmaals dank voor het advies 8)
In de typenummers van Yamaha zit over de jaren heen inderdaad niet z'n logica. Wel in de letters (YSS voor Yamaha Soprano Saxophone, YAS voor alt, YTS voor tenor en YBS voor bariton) gelukkig. Het is dan ook zeker niet per definitie zo dat een hoger cijfer een betere sax is, al proberen ze dat op dit moment wel wat aan te houden en heb je de 275 serie als instapmodel, de 475 als de net wat meer als instap en de 875 als semi-pro modellen. Naast deze serie hebben ze nog een 62 serie, maar die heeft die naam vooral omdat dat al een veel ouder type is (ik heb één van de eerste YAS-62 alten welke eigenlijk nog een YAS-61 is die ze maar YAS-62 genoemd hebben en die is uit 1991, dat type bestaat dus al 20 jaar) en een bekend type voor de lichtere muziek is en wat ze dus niet graag hernummeren. Zoals ik al schreef in mijn vorige post, is de YAS-25 de voorloper van de huidige YAS-275 en de YAS-23 volgens mij weer de voorloper van de 25. Of je dus de 23 of de 25 kiest hangt meer af van de staat van het individuele instrument dan van welk type beter is want dat zal elkaar niet zo gek veel ontlopen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #6 on: 12 December 2011, 16:43:28 »
De 875 instrumenten van yamaha zijn echt geen semi pro modellen, dat zijn professionele instrumenten, terwijl de 62 instrumenten inderdaad de opvolgers zijn van de 61 instrumenten, maar aan deze instrumenten zijn veel veranderingen aangebracht, de 62 instrumenten zijn de semi pro instrumenten, en de 875 instrumenten zijn de pro instrumenten ( je kan deze ook in het verguld krijgen en dat heb ik nog niet standaard.bij.een semi pro instrument gezien)

Daarnaast heeft de bundy sax niets te maken met de selmer.fabriek in frankrijk. Deze instrumenten zijn echter wel.door selmer.gefabriceerd, maar door de amerikaanse afdeling van selmer. Het instrument is genoemd naar de toenmalige directeur.van deze afdeling mr bundy.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de bundy, de yamaha instrumenten zijn misschien ergonomische, maar klinken in mijn oren altijd plat (  de 23 en de 25
Selmer Performing Artist

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 12 December 2011, 18:54:16 »
Quote from: "stef"
De 875 instrumenten van yamaha zijn echt geen semi pro modellen, dat zijn professionele instrumenten.
Ok, je hebt gelijk, wou niet meteen te veel opscheppen over mijn eigen sax :lol: (YTS-875EX tenor en een YAS-62 alt).
Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de bundy, de yamaha instrumenten zijn misschien ergonomische, maar klinken in mijn oren altijd plat (  de 23 en de 25
Zoals ik al zij, klank is voor een beginner nog helemaal niet belangrijk en of je nu een Selmer of een Yamaha instapper koopt, na een x aantal jaar wil je toch wel wat beters en zoek je dan iets uit wat qua klank echt bij je past. Tot die tijd heb je in mijn ogen meer aan de ergonomie, de zuiverheid en het relatief makkelijk aanblazende van de Yamaha. Maar blijft natuurlijk persoonlijk wat je keuze is en bij tweede hands is de staat van de sax nog veel belangrijker zodat je ook niet meteen tegen een dure revisie aanloopt.

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #8 on: 12 December 2011, 22:42:18 »
Zou voor een YAS23 gaan.... Goedkoper; beter gebouwd en een betere klank dan zijn opvolger; de YAS25.

Heeft alleen geen hoog f#....

Lijkt me het grootste bezwaar ook niet.

Een Bundy klinkt inderdaad iets beter, maar als beginner merk je dat verschil niet, en tegen de tijd dat je dat verschil wel gaat merken koop je toch iets beters....

enneh.....

:D Weest welkom :D

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Klezmer

• Member
  • *
« Reply #9 on: 13 December 2011, 09:58:22 »
Thanx voor de reacties, het is voor mij nu een stuk duidelijker :D