Main Menu

nieuw/ vraag

Started by marijke, 03 January 2012, 21:15:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invisible

Quote from: "marijke"nog aanbevelingen over selmer montstukken heeft iemand bijv. ervaring met een s80 of s90 zo ja wat zijn de verschellen en welke selmer montstukken bevelen jullie aan?
Een S80 C* is doorgaans een goed uitgangspunt waar heel veel mensen op blazen, maar je zou ook Selmer Soloist en en Selmer SD20 mondstukken kunnen proberen. Deze twee mondstukken zijn een stuk opener van binnen waardoor je veel lucht kwijt kan zonder meteen naar een grotere tipopening te grijpen (wat weer zwaarder blaast) wat voor sommige blazers de ideale oplossing is, voor andere weer niet. Mondstukken blijft net als de sax zelf erg persoonlijk en is dus een kwestie van diverse mondstukken uit proberen en zelf de verschillen ervaren. In jouw geval kan je je zelf beter eerst richten op het vinden van een nieuwe sax en op die sax dan diverse mondstukken uitproberen (kijk dan ook eens verder dan Selmer, bijvoorbeeld Meyer en Vandoren mondstukken).
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Amanda

Probeer ook eens de Vandoren Optimum mondstukken. Zeker een aanrader.
En verder is een mondstuk heel persoonlijk, afhankelijk van de saxofoon en zeker niet bij elke sax hetzelfde.

Zo speel ik momenteel op mijn Buffet sopraan op een S80 F, op mijn Buffet alt op een Vandoren Optimum TL3 en op tenor op een S80 D.
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

marijke

Quote from: "Invisible"
Quote from: "marijke"nog aanbevelingen over selmer montstukken heeft iemand bijv. ervaring met een s80 of s90 zo ja wat zijn de verschellen en welke selmer montstukken bevelen jullie aan?
Een S80 C* is doorgaans een goed uitgangspunt waar heel veel mensen op blazen, maar je zou ook Selmer Soloist en en Selmer SD20 mondstukken kunnen proberen. Deze twee mondstukken zijn een stuk opener van binnen waardoor je veel lucht kwijt kan zonder meteen naar een grotere tipopening te grijpen (wat weer zwaarder blaast) wat voor sommige blazers de ideale oplossing is, voor andere weer niet. Mondstukken blijft net als de sax zelf erg persoonlijk en is dus een kwestie van diverse mondstukken uit proberen en zelf de verschillen ervaren. In jouw geval kan je je zelf beter eerst richten op het vinden van een nieuwe sax en op die sax dan diverse mondstukken uitproberen (kijk dan ook eens verder dan Selmer, bijvoorbeeld Meyer en Vandoren mondstukken).

maar ik mag op mijn selmer sax een montstuk van selmer naar keuze kiezen daarom

Invisible

Quote from: "marijke"
Quote from: "Invisible"

maar ik mag op mijn selmer sax een montstuk van selmer naar keuze kiezen daarom
Grote kans dat je binnen Selmer wel een mondstuk vind wat je bevalt hoor, maar wie weet bevalt bijvoorbeeld een Vandorenmondstuk jou gewoon heel goed, proberen kan in ieder geval nooit kwaad.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

marijke

ik heb de sax gekocht en heb een s80 montstuk de sD20 hadden ze niet en de sax soloist speelde heel zwaar en de klank moet heel breed zijn want ik speel heel veel stijlen ben nu dus super blij!

JR

Gefeliciteerd!

Veel plezier ermee.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

javaou

Owwwwww, gefeliciteerd, een eigen sax, enne welkom in de leukste sax-familie!
Jan