Ik heb op mijn saxblog het volgende verhaaltje gezet:
Nieuwe assen maken
Na veel zoekwerk en hulp op het saxforum en saxontheweb ben ik er achter gekomen welk materiaal exact de dikte heeft van de assen voor een Conn alt. Het is zogenaamd pianodraad met een diameter van 0,104 inch en dus 0.265 mm.
In GB vond ik een modelbouwwebshop die het materiaal wel wilde leveren, als ik maar voor 10 pond afnam. Nu heb ik gelijk 20 stuks van 45cm. Daar kan ik heel wat saxen van restaureren.
Probleem is nu nog er een stukje schroefdraad op te maken. de snijplaat 3x48 (ook via saxonthweb te weten gekomen) heb ik al. Alleen pianodraad is echt keihard. Ik heb dus op goed geluk een stukje verhit om het zachter te krijgen en zowaar, het is te knippen en met wat moeite krijg ik er een draad op getapt.
Een volgende poging mislukt. Er springt een splinter van de snijplaat. Dus toch maar eens uitzoeken hoe je echt goed zachtgloeit.
Eerst is belangrijk een gevoel te krijgen voor de temperatuur die het staal bereikt.
Ik vond een kleuren tabel waarin stond dat oranje overeenkomt met 950 graden en donkerrood met 750. Ergens ander weer dat als je staal tot de juiste temperatuur verhit en langzaam laat afkoelen dat het dan zacht genoeg wordt om te bewerken. Hoe langzamer de afkoeling hoe zachter het staal. De juiste temperatuur, dat wordt ook wel de zachtgloeitemperatuur genoemd. Wat die is van het pianodraad was niet te vinden. Maar wel ergens dat die tussen de 700 en 950 graden is.
Het is dus wel goed om een proefje te doen. Ik heb op een stuk gedurende een minuut tot een verschillende kleur verhit en langzaam af laten koelen. Daarna met een kniptang geprobeerd waar met dezelfde kracht het grootste litteken ontstond. Dat was zo'n beetje bij een rood-oranje achtige kleur. Bij echt oranje was het nog keihard.
Daarna geprobeerd en inderdaad nu kan ik draad tappen:

en het resultaat:
De kromme en de rechte as.

Eerlijk gezegd is de draad niet echt heel mooi. Misschien is het materiaal toch nog aan de harde kant. Nog oefenmateriaal genoeg.
Maar de assen functioneren prima. De kleppen lopen een stuk beter!