Author Topic: Kromme assen vernieuwen... tja  (Read 29442 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Kromme assen vernieuwen... tja
« on: 09 January 2012, 19:51:08 »
Ik ben steeds weer bezig mijn Conn New Wonder te optimaliseren.
Een van de zaken waar ik tegenaan loop is kromme assen.
Die kun je met wat moeite waarschijnlijk wel recht krijgen, maar het zou zoveel makkelijker zijn om een nieuwe te maken.
Probleem is alleen de exotische diameter en draad. Diameter is 2.65mm en draad 3-48 UNC.
Rare maat ook voor Amerikanen trouwens: 0.105 inch.

Het is geen standaard die maat. Mijn Keilwerth zit netjes op 3.0mm en mijn Roemeense Timis op 2.45mm.

Het slechtste wat ik kan bedenken is alles uitboren en assen van 3.0mm toepassen.
Het beste wat ik kan bedenken is 3mm (kost haast niks) in een draaibank tot 2.65 terugbrengen.
Maar dat is wel een hoop werk.
Heeft iemand een betere suggestie?

En als ik een keer een dagje ga draaien zijn er dan Conn bezitters die iets over hebben voor een setje nieuwe assen?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: Kromme assen vernieuwen... tja
« Reply #1 on: 10 January 2012, 22:25:48 »
Het is wat merkwaardig maar 0,105 inch is een standaard maat voor draad waar zeven van worden gemaakt in de verenigde staten.
Hiervoor worden verschillende metalen gebruikt, onder andere RVS.
Je zou het mogelijk ergens kunnen bestellen.
Verder is het altijd handig als iemand asjes op maat kan maken.
Heel weinig mensen hebben voldoende apparatuur om dat te doen.

Als onpraktische suggestie:

Het koperdraad is uitgevonden door twee nederlanders die om een cent vochten.
Trekken is natuurlijk ook een mogelijkheid.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #2 on: 20 January 2012, 18:01:35 »
Ik heb intussen via saxontheweb de tip gekregen dat pianodraad of 'musicwire' van 0.104 inch het juiste materiaal is.
In engeland heb ik dat weten te vinden en ik heb inmiddels 20 stukken thuis van 45 cm. Minder wilden ze niet versturen.
Bij nameten blijkt dat de diameter binnen 1 honderste mm overeenkomt met de oude assen! Prima dus.
Het is wel keihard spul, dus om het op lengte te knippen er en draad op te snijden moet ik het denk ik eerst gloeien.

Voor wie zit te springen om dit materiaal: ik heb wel even voorraad!

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
« Reply #3 on: 22 January 2012, 10:27:04 »
Goed topic!

Zijn de assen dan zo krom dat ze het spelen in de weg zitten? Mijn bari heeft ook 1 kromme as ( 1 vd side keys) maar het staat het functioneren van de klep echt niet in de weg....
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #4 on: 22 January 2012, 13:39:09 »
Ik heb nu een as vervangen. Die was niet superkrom, maar de kleppen lopen merkbaar soepeler.
Wel lastig om schroefdraad op dat pianodraad te krijgen, of eigenlijk om het zachtgloeien goed uit te voeren.
Er is al een splinter van mijn snijplaatje gesprongen, zo hard is het.
Ik ga maar een proefje doen met verschillende verhittingen.

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #5 on: 22 January 2012, 15:56:28 »
Ik heb op mijn saxblog het volgende verhaaltje gezet:
Nieuwe assen maken

Na veel zoekwerk en hulp op het saxforum en saxontheweb ben ik er achter gekomen welk materiaal exact de dikte heeft van de assen voor een Conn alt. Het is zogenaamd pianodraad met een diameter van 0,104 inch en dus 0.265 mm.

In GB vond ik een modelbouwwebshop die het materiaal wel wilde leveren, als ik maar voor 10 pond afnam. Nu heb ik gelijk 20 stuks van 45cm. Daar kan ik heel wat saxen van restaureren.

Probleem is nu nog er een stukje schroefdraad op te maken. de snijplaat 3x48 (ook via saxonthweb te weten gekomen) heb ik al. Alleen pianodraad is echt keihard. Ik heb dus op goed geluk een stukje verhit om het zachter te krijgen en zowaar, het is te knippen en met wat moeite krijg ik er een draad op getapt.

Een volgende poging mislukt. Er springt een splinter van de snijplaat. Dus toch maar eens uitzoeken hoe je echt goed zachtgloeit.

Eerst is belangrijk een gevoel te krijgen voor de temperatuur die het staal bereikt.
Ik vond een kleuren tabel waarin stond dat oranje overeenkomt met 950 graden en donkerrood met 750. Ergens ander weer dat als je staal tot de juiste temperatuur verhit en langzaam laat afkoelen dat het dan zacht genoeg wordt om te bewerken. Hoe langzamer de afkoeling hoe zachter het staal. De juiste temperatuur, dat wordt ook wel de zachtgloeitemperatuur genoemd. Wat die is van het pianodraad was niet te vinden. Maar wel ergens dat die tussen de 700 en 950 graden is.
Het is dus wel goed om een proefje te doen. Ik heb op een stuk gedurende een minuut tot een verschillende kleur verhit en langzaam af laten koelen. Daarna met een kniptang geprobeerd waar met dezelfde kracht het grootste litteken ontstond. Dat was zo'n beetje bij een rood-oranje achtige kleur. Bij echt oranje was het nog keihard.

Daarna geprobeerd en inderdaad nu kan ik draad tappen:

en het resultaat:

De kromme en de rechte as.

Eerlijk gezegd is de draad niet echt heel mooi. Misschien is het materiaal toch nog aan de harde kant. Nog oefenmateriaal genoeg.

Maar de assen functioneren prima. De kleppen lopen een stuk beter!

Offline Smelly Jelly

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 January 2012, 17:02:43 »
Tof dat het tot een verbetering heeft geleid! Ik laat het bij mijn bari voorlopig zo... Ik ben er toch al aan gewend! :-D
T: Yanagisawa T901 (neck upgrade), Berg Larsen 105 1 SMS, Rico Select Jazz 3M
S: Yamaha YSS 475, Selmer S80 F, Rico Select Jazz 2,5
B: Migma (oudje), Otto Link Super Tone Master 8, Rovner for Otto Link, Rico Royal 3

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 23 January 2012, 17:15:21 »
Mooie zoektocht!  Ga zo door!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #8 on: 16 April 2012, 17:55:58 »
Naast het materiaal voor de assen heb ik na lang zoeken en wachten nu een brass Tube binnen van K+S 3/16 x 0.040 x 12 inch.
Dat is een messing buis waar de eerder genoemde as precies in past.
Ik heb in totaal heb ik ruim 10 van die 30cm lange messing buizen (4,8mm ) met een precies passende as van 2.65mm.
Wie interesse heeft: ik neem er een paar mee naar de saxforumdag. De prijs: een goed fles port :-P.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 18 April 2012, 20:38:48 »
Quote from: "johanj"
Naast het materiaal voor de assen heb ik na lang zoeken en wachten nu een brass Tube binnen van K+S 3/16 x 0.040 x 12 inch.
Dat is een messing buis waar de eerder genoemde as precies in past.
Ik heb in totaal heb ik ruim 10 van die 30cm lange messing buizen (4,8mm ) met een precies passende as van 2.65mm.
Wie interesse heeft: ik neem er een paar mee naar de saxforumdag. De prijs: een goed fles port :-P.

ruilen voor een bare neck mpc positioner  :?:  (Nog niet geschikt voor Selmer mondstukken)

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #10 on: 18 April 2012, 22:40:35 »
ruilen voor een bare neck mpc positioner <!-- s:?: -->:?:<!-- s:?: --> (Nog niet geschikt voor Selmer mondstukken)
Het klinkt een beetje als plintenladdertje, vierkantengatenboor linksdraaiende schroevendraaier <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: -->  <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: -->  <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: --> .
Watisdatenwathebjederan (zelfs koekel weet het niet)

Zoot

• Guest
« Reply #11 on: 19 April 2012, 00:04:14 »
Quote from: johanj
ruilen voor een bare neck mpc positioner <!-- s:?: -->:?:<!-- s:?: --> (Nog niet geschikt voor Selmer mondstukken)
Het klinkt een beetje als plintenladdertje, vierkantengatenboor linksdraaiende schroevendraaier
Watisdatenwathebjederan (zelfs koekel weet het niet)

Dat is NIEUW NIEUW NIEUW.. eh dat eh dat is een middel om je mondstuk op je nek te plaatsen.......  dus eigenlijk Het Kurk,........  <!-- s:roll: -->:roll:<!-- s:roll: --> maar dan zonder de kurk...  <!-- s:? -->:?<!-- s:? -->  (bare neck, kale nek......  )      Waar twee ruilen......            <!-- s:cry: -->:cry:<!-- s:cry: -->  <!-- s:cry: -->:cry:<!-- s:cry: -->  <!-- s:cry: -->:cry:<!-- s:cry: -->

Ps de Plintenladder is al jaren leverbaar,  echt waar......  een huishoudtrapje die je opbergt onder de keuken, in de plint dus... 

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #12 on: 26 June 2014, 14:03:22 »
Passend bij het topic een filmpje over het recht maken van assen

<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/RvPTAIAF5EQ?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>

Zoot

• Guest
« Reply #13 on: 26 June 2014, 18:13:54 »
Passend bij het topic een filmpje over het recht maken van assen

nou FF NIET !!!!Assen staat nu in het teken van MotoGP  ::)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 26 June 2014, 18:24:15 »
op de afsluitdijk kan je ook racen