Author Topic: Takuma - is 't wat of is 't nix?  (Read 9580 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Albantar

• Member
  • *
Takuma - is 't wat of is 't nix?
« on: 13 February 2012, 16:06:26 »
Aziatische saxofoons... Uit Aziƫ komt veel 13-in-een-dozijn-spul met lage prijs en meestal dito lage kwaliteit maar soms zitten er ook goede dingen bij. Niet het allerbeste maar zo goedkoop dat het toch interessant wordt door de onverslaanbare prijs-kwaliteit-verhouding.

Bij onze vereniging worden tegenwoordig voor de opleiding bijvoorbeeld eigenlijk alleen nog maar Takuma saxofoons gekocht. Niet de allergoedkoopste Takuma's, maar een niveautje erboven. Studietoeters met een redelijke klank maar vooral een zeer redelijke prijs.

De baritonsaxofonist van onze fanfare heeft zelf een Takuma baritonsax gekocht omdat hij genoeg had van de oude Amati Kraslice van de vereniging. :D

Zijn er hier mensen met ervaring met dit merk?
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Takuma - is 't wat of is 't nix?
« Reply #1 on: 13 February 2012, 16:17:40 »
ehm ik ken ze niet. :mrgreen:

Nou, jullie hebben ze al gekocht. Dan hoef je al niet meer te twijfelen.
 Er is maar 1 winkel in NL die ze verkoopt zie ik. Dan zijn er vast meer merken die ook wel voldoen.
 Vergelijk de Takuma eens met andere saxen (uit die prijsklasse). Je zult er al snel uitkomen.

Ik heb zelf bijvoorbeeld liever een goedkopere yamaha yts275 dan een duurdere jupiter. De applicatuur was prettiger en had minder bijgeluiden. De klank was op de yamaha ongeveer gelijk, maar ik vermoedde dat de klank van de yamaha toch beter was haha.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 13 February 2012, 23:30:43 »
Ken ze ook niet, de naam is verfrissend.
De laatste jaren zag je veel aziaten met fake duitse namen.
Takuma is tenminste een eerlijke Japanse naam waaraan je kan herkennen waar die wordt gemaakt.
(Tenzij ze uit China komen)

In het algemeen worden de chinese saxofoons steeds beter, de japanse waren al behoorlijk goed.
En ze kunnen ze in die landen ook steeds beter saxofoon spelen kijk eens naar het nummer Tank (cowboy bebop) van de seatbelts.
In de live versie zit een prachtige alt solo.
Wat een verschil is, is dat aziaten een ander pallet van klanken hebben, hetgeen je een beetje kan merken in hun interpretatie van de saxofoon.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Albantar

• Member
  • *
« Reply #3 on: 14 February 2012, 07:20:27 »
Inderdaad, Chinese en Japanse muziek is pentatonisch. Net als Afrikaanse muziek trouwens. En daarop is Blues gebaseerd. Zou het te ver gaan om nu te stellen dat Aziatische instrumenten perfect zijn voor blues? :D
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 14 February 2012, 14:35:56 »
Ik denk niet dat Takuma uit Japan komt. Ik vermoed weer een slim gekozen naam.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 14 February 2012, 20:03:37 »
Het kan natuurlijk een fake japanse naam zijn op een instrument gemaakt door een franse saxofoonfabriek uit Parijs.
Laten we kritisch blijven.
Het chinees/ Japanse klankbeeld heeft iets met nasale hoge piepgeluiden, niet noodzakelijk bluesachtig.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #6 on: 19 February 2012, 17:33:35 »
Quote from: "Albantar"
Aziatische saxofoons... Uit Aziƫ komt veel 13-in-een-dozijn-spul met lage prijs en meestal dito lage kwaliteit maar soms zitten er ook goede dingen bij. Niet het allerbeste maar zo goedkoop dat het toch interessant wordt door de onverslaanbare prijs-kwaliteit-verhouding.

Er zijn tegenwoordig prima Taiwanese instrumenten te krijgen, en het schijnt dat de kwaliteit van de Chinese saxen ook steeds hoger wordt.

Takuma zegt me niets overigens, maar er is tegenwoordig geen reden meer om met een boog om de goede Taiwanesen heen te lopen. En gelukkig kiezen ze steeds meer voor eigen namen, in plaats van voor nep-Duitse of Franse merken.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge