vraagje over Rico Plasticover

Started by Em, 14 February 2012, 21:24:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Em

Ik was op zoek naar nieuwe rieten, heb nu Vandoren Traditional 2,5 , nu zag ik dat de Rico Plasticover rieten ook voor de buitenoptredens ideaal zijn. Tja, en aangezien wij als Mars- en showband natuurlijk vrij veel buiten zijn  :wink: , leek me dat wel handig. Heeft iemand ervaring met deze rietjes, ik zag al wel dat de sterkte een halfje hoger moet om vergelijking met de Vandoren te krijgen.

Invisible

Als je naar kunststof rieten wil kijken, kan je mijn inziens veel beter naar de Legere of Vibracell rieten kijken omdat deze echt gemaakt zijn als totaalvervanger voor gewone rieten (overigens zijn de meningen en ervaringen met deze rieten erg uiteenlopend en uiteindelijk komt het er op neer wat jouw eigen ervaringen er mee zullen zijn, niet wat anderen er van vinden) en de plasticover gewone rieten zijn met een laagje kunststof er over, maar daardoor veel minder klank hebben. Voordeel van een echt kunststof riet is dat je er ook veel langer mee kan en ze veel minder van de luchtvochtigheid afhankelijk zijn en het dus altijd gewoon doen.

Vaak kan je bij de betere saxwinkel wel kunststof rieten uitproberen voordat je ze hoeft aan te schaffen (ze zijn met bijvoorbeeld alcohol heel goed te reinigen en de meeste winkels hebben dan ook testsets op voorraad) want ze zijn vrij duur en je kan niet altijd goed uit een tabelletje halen welke sterkte goed voor jou is.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

yanamayo

Heb met Rico Plasticover geen ervaring, maar speel zelf al een hele tijd  op Fibracell op m'n alt. Voordeel is als je even niet hoeft te spelen (bijv. wisselen tussen alt en sopraan) dat deze altijd speelklaar is. Ook voor buiten dus ideaal voor weersomstandigheden. Nadeel: iets scherper van toon, maar verder geen slecht geluid!
Ben met m'n sopraan inmiddels weer overgestapt naar Vandoren om dat scherpere te voorkomen (in combinatie met m'n nog lichte mondstuk).
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Koen88

ik heb een tijdje op plasticover gespeeld maar ik was er niet kapot van. na een paar keer spelen liet de zwarte kunststof laag al los en kwam in mn mondstuk e.d. te zitten, niet fijn dus.
voor buitenoptredens en voor spelend van buiten naar binnen trekken heb ik goeie ervaringen met Legere rieten, maar ik denk dat dit geldt voor alle kunststof rieten.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Em

Heb toch maar weer wat gewone Vandoren rieten gekocht, zag dat men er niet zo kapot van was hier. Misschien idd wel eens een idee om met de tijd eens op een kunststof riet te gaan oriënteren. Daarbij maar wel een mondstukplakker gekocht, leek me niet geheel onverstandig daar ik mijn mondstuk opeet hihi. Was al aardig beschadigd boven op.

Albantar

Over die coated rieten heb ik ook vooral negatieve ervaringen gehoord; de coating laat te snel los. Ik zou zelf eerder kunststof proberen dan coated...
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

JR

Quote from: "Em"Heb toch maar weer wat gewone Vandoren rieten gekocht, zag dat men er niet zo kapot van was hier. Misschien idd wel eens een idee om met de tijd eens op een kunststof riet te gaan oriënteren. Daarbij maar wel een mondstukplakker gekocht, leek me niet geheel onverstandig daar ik mijn mondstuk opeet hihi. Was al aardig beschadigd boven op.

Heb je een lekker mondstuk  :mrgreen: ?

On-Topic, ik vind fibracel niet onaardig, maar veel liever heb ik mijn Rico Select Unfiled 3 soft, heerlijk!!!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Em

JR hmm, nou nee, eet liever wat anders whahahah. Was wel even wennen met spelen trouwens, beter voor het mondstuk maar nog niet direct voor de embouchure kwam ik achter. Nog maar even goed spelen voor het optreden zaterdag (en eeuh, zondag trouwens ook, hoezo gelijk voor de leeuwen gegooid!!!).

drietenor

Veel plezier met de leeuwen Em, 8)  8)  8)

Een herrinering uit 1978 over deze rieten, gaat over een sopraansaxofonist die ze gebruikte en ontdekte dat ze pas goed begonnen te spelen als het plastic begont te bladderen.

Hij kookte deze rieten (met een beetje lanoline) vervolgens zo lang dat het plastic eraf ging en speelde er dan pas op.
Volgens hem waren de rieten na zo een behandeling beter dan de andere Rico rieten.

Volgens het principe als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :lol:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

k317

Voor buitenoptredens speel ik op m'n sopraan al jaren op fibracell, bevalt prima. Dit wil ik voor tenor en alt ook, maar ik heb daar tot op heden niet de goede sterkte voor kunnen vinden. Heb ook nog niet de luxe genomen om bij een winkel te gaan testen en je bestelt er niet even een paar om dat thuis te doen.
Collega-saxofnisten zijn erg te spreken over Legere, deze heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc