Author Topic: Buescher Aristocrat 1951  (Read 4807 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Hades

• Member
  • *
Buescher Aristocrat 1951
« on: 20 February 2012, 16:00:41 »
Na 9 maanden op een gehuurde jupiter te hebben gespeeld vond ik het tijd worden voor mijn eigen
sax. Op internet zie je vaak staan dat je toch het best met een jupiter of yamaha kan beginnen, maar
ik wilde ook wat oude Amerikanen uitproberen. In Deventer heb ik een aantal saxen uitgeprobeerd
waaronder een Conn M6, Martin Committee 2 en een Buescher Aristocrat. Van te voren heb ik me
o.a. op dit forum ingelezen en ben vaak tegen gekomen dat Amerikanen niet geschikt zouden zijn
voor beginners, omdat je hier hard op moet werken. Niets bleek minder waar.

Uit de Conn kreeg ik nauwelijks geluid dus die viel sowieso af. De Martin speelde heerlijk en lag
geweldig in de hand, maar vond ik met 2250 wat hoog geprijsd. De Aristocrat speelde eveneens
heerlijk en echt heel erg licht. Het gemak waarmee ik speelde verbaasde me zeker ten opzichte van
mijn studiesax die ik ineens een stuk zwaarder vond spelen.

Via mijn leraar ben ik aan een adres in Arnhem gekomen bij een man die revisies uitvoert en nog een Buesher Aristocrat uit 1951 had
liggen. Deze week legt hij er de laatste hand aan en dan ben ik, na hem nog eens goed uit te proberen,
als het goed is trots eigenaar van mijn eerste saxofoon. Hieronder de foto's.

Heeft iemand misschien nog wat achtergrond informatie over dit instrument?

Offline Sebo

• Member
  • *
Re: Buescher Aristocrat 1951
« Reply #1 on: 20 February 2012, 17:07:48 »
Thijijijiijijijijsssss......

Klantje voor je......

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #2 on: 20 February 2012, 17:49:17 »
Gefeliciteerd, ik denk dat de aristocrat een van de mooiste (alt)  saxen is die ik heb gehoord.

Misschien niet zo mooi als mijn ouwe TT  :mrgreen: , maar wél net iets prettiger qua mechaniek.

Veel plezier ermee (en ik ben erg benieuwd, misschien op de volgende SaxForumMeeting ? )
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 20 February 2012, 19:42:28 »
Het zijn prettige instrumenten om mee te spelen.
Degene die ik heb gezien hadden allemaal snap on pads.
Pads die oorspronkelijk zonder lijm heel snel in de saxofoon konden worden gezet door ze op een nippel te klikken.
Als de pads gingen draaien in de cup was de sluiting niet altijd optimaal.
Om die reden zijn de meeste reaparateurs van mening dat je ze beter kan vastlijmen.
Andere halen de nippels uit de uit de applicatuur en gebruiken standaard pads.

Wat voor een keuze heeft je reparateur gemaakt?

Nog veel plezier met de Aristocrat  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 20 February 2012, 20:47:17 »
Ik heb de BigB versie (en dat is dit volgens mij ook) tenor gespeeld van een vriend van me...
TOPPERTJE
Ik vond hem vooral mooi als ballad toeter met de mogelijkheid om best ook wel fel te gaan
Mijn TMT heeft iets meer ballen (maar dat was die vriend weer niet met me eens, zal wel persoonlijk zijn en liggen aan de manier waarop je er op speelt)

Mooi toetertje, ik hoop dat de beste man hem eer aan doet

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #5 on: 20 February 2012, 21:22:39 »
Gefeliciteerd.

Ik heb deze saxen nooit geprobeerd maar ik onderschrijf dat een oude Amerikaan net zo goed makkelijk, licht en prettig kan spelen in alle opzichten. Als ze onprettig en clunky spelen komt dat ook vaak door mishandeling van de applicatuur etc. denk ik.

Mooi uitdeukgereedschap heeft ie zeg  :-)

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #6 on: 20 February 2012, 23:42:57 »
Thanks!

Ik zal de precieze versie nog even achterhalen, want ik heb geen idee of het een bigB is.
En ik zal eens vragen welke methode hij voor de pads heeft gebruikt daar ben ik nu zelf
ook wel benieuwd naar ;)

Wanneer is de meeting trouwens en wat moet ik me daar verder bij voorstellen? Lijkt me
leuk om er een keer bij te zijn.

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #7 on: 21 February 2012, 00:46:02 »
Quote from: "Hades"
Thanks!

Ik zal de precieze versie nog even achterhalen, want ik heb geen idee of het een bigB is.
En ik zal eens vragen welke methode hij voor de pads heeft gebruikt daar ben ik nu zelf
ook wel benieuwd naar ;)

Wanneer is de meeting trouwens en wat moet ik me daar verder bij voorstellen? Lijkt me
leuk om er een keer bij te zijn.

Als er een grote B op de beker staat is het een ehhhhhhh.....

(anders niet) :lol:  :lol:  :lol:

Voor de rest:

http://www.saxpics.com/?v=man&man=Buescher&manID=1

Dan kom je er vast wel uit; en anders nog ff wachten op Thijs  :mrgreen:

Grtz.  Sebo

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #8 on: 21 February 2012, 08:55:08 »
Die lint keyguards maken het voor mij een  type uit de BigB tijd, of die B er nou opstaat of niet....
Goede keus in ieder geval

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #9 on: 21 February 2012, 11:49:35 »
Oké thanks voor de info!

Thijs brand los ik ben benieuwd ;)

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #10 on: 22 February 2012, 09:06:16 »
@drietenor
Heb mijn reparateur via de mail gevraagd wat hij met de pads heeft gedaan na aanleiding van jouw verhaal.
Dit is zijn antwoord:

"Klopt deze sax heeft  is origineel geleverd met snap-in pads, maar dit systeem werkt niet optimaal.
Ik heb de polsters eerst met schellack  vastgezet en daarna  de snap-in nippel op het palletje geklikt om de sax zo origineel mgelijk te houden."

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #11 on: 23 February 2012, 18:39:53 »
Quote from: "Hades"
Oké thanks voor de info!

Thijs brand los ik ben benieuwd ;)

Op het forum is behoorlijk goed bekend dat ik idolaat ben van mijn Buescher tenor... :) Die stamt uit hetzelfde tijdperk als jouw alt. Mijn mening:

- fantastische klank, zeer goed te sturen en zeer breed inzetbaar. Prachtig fluisterend, maar met het juiste mondstuk blaas je de verf van de muren af dankzij de hoeveelheid power die er in deze sax zit.
- te gekke aplicatuur die weliswaar anders is dan op veel moderne saxen, maar zeker net zo goed zijn werk doet.
- zeer goed te intoneren. Je hebt uiteraard altijd slechte exemplaren, maar die zijn volgens mij uitzonderlijk...
- dat uiterlijk...  =P~  =P~  =P~  =P~
- voor wat je krijgt zéér vriendelijk geprijsd! Ik durf mijn sax echt wel naast een Mk VI te zetten, alleen kost die van mij de helft.

Hier en hier charts met serie nummers, om te controleren of het bouwjaar wel klopt met je serienummer. :)

Tsja, wat voor info heb je verder nog nodig? Is die sax een beetje marktconform geprijsd en speelt hij voor jou lekker? Kopen 8)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #12 on: 23 February 2012, 21:28:51 »
Ik dacht al........

Waat blijft hij toch  :?:  :?:  :?:

3 hele dagen.....

Druk op de campus zeker  :lol:  :lol:  :lol:

Grtz.  Sebo

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #13 on: 24 February 2012, 12:23:00 »
Ik kijk tegenwoordig wat minder op het forum, het is hier redelijk rustig dus doorgaans mis ik niets.  Zul je net zien dat er dan zoiets voorbij komt.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #14 on: 24 February 2012, 15:44:30 »
Allright thanks voor de info! Heb het serienummer even gecheckt en het is inderdaad een BigB zoals
hier al was vastgesteld. Heb de sax gisteren trouwens gekocht, ook deze speelde fantastisch. Wel
grappig dat je ook de vergelijking trekt met de Mark VI. De man die de sax heeft gereviseerd speelt
zelf namelijk op vrij hoog niveau op een Mark VI. Hij had mijn Buescher mee naar een repetitie van
een big band en hij vond het geluid van deze sax zelfs beter dan van zijn Mark VI. Dat moest ie trouwens
met enige pijn toegeven :)

Ik heb er trouwens 1200 euro voor uitgegeven. Compleet gereviseerd inclusief een onderhoudsbeurt, een
gigbag en een nekkoord. Vond ik zelf een prima prijs. Welke "beroemde" saxofonisten spelen of speelden
trouwens op dit instrument?