Nu ik mijn eigen sax en mondstuk heb, besloot ik ook eens te gaan experimenteren met rieten.
Voorheen speelde ik altijd op Vandoren Classic 2,5 op een Soloist C*.
Ik had vijf rieten besteld: Vandoren zz 2,5 / Hempke 2,5 / Rico Select Jazz 3 Soft / Rico Select Jazz 3 Medium / Vandoren V16.
De zz probeerde ik als eerste uit en was erg verrast door het warme geluid dat ik ineens produceerde. Wel vond ik het riet
weinig comfort bieden en blies het niet altijd even gemakkelijk. Daarna volgde Hempke. Het speelgemak was enorm, maar ik vond
de klank te schel. Hierna volgde de Rico SJ soft. Hierbij vond ik het geluid nog warmer dan bij de Vandoren zz en deze speelde veel
comfortabeler. Ook speelde ik hier de hoge noten veel gemakkelijker mee dan ik tot dan toe had gedaan. Nadeel vind ik dat het weinig volume geeft.
Tenslotte probeerde ik Rico SJ Medium. Ik vond dit riet erg gemakkelijk spelen en het gaf meer power dan de Rico SJ Soft, maar het geluid
van de soft was wel warmer en voller.
Nu twijfel ik een beetje over welk riet ik nu moet nemen. De soft voelt als de meest veilige keuze. Hierbij vind ik mijn klank het mooist alhoewel
ik wel een beetje de power en kracht mis, zeker bij de hoge noten. Op de tweede plaats komt de medium. Een iets minder mooie klank, maar wel
krachtiger en volumineuzer. Nu ben ik zelf erg fan van Maceo Parker en ik wil in de toekomst als ik wat beter ben ook die richting uit gaan. Nu
denk ik niet dat mijn setup daar geschikt voor is.
Wat zouden jullie doen? Moet ik misschien voor het riet gaan wat me meer volume geeft, maar waar ik qua klank niet helemaal over tevreden ben of
gewoon voor de veilige keuze? Of wellicht een ander mondstuk. Ik speel ongeveer 8/9 maanden dus moet mijn techniek op alle vlakken nog ontwikkelen.
Deze vraag ga ik uiteraard ook bij mijn leraar neerleggen, maar ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben.