Author Topic: Keuze Mondstuk + Riet  (Read 3455 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Hades

• Member
  • *
Keuze Mondstuk + Riet
« on: 12 March 2012, 22:25:39 »
Nu ik mijn eigen sax en mondstuk heb, besloot ik ook eens te gaan experimenteren met rieten.
Voorheen speelde ik altijd op Vandoren Classic 2,5 op een Soloist C*.

Ik had vijf rieten besteld: Vandoren zz 2,5 / Hempke 2,5 / Rico Select Jazz 3 Soft / Rico Select Jazz 3 Medium / Vandoren V16.
De zz probeerde ik als eerste uit en was erg verrast door het warme geluid dat ik ineens produceerde. Wel vond ik het riet
weinig comfort bieden en blies het niet altijd even gemakkelijk. Daarna volgde Hempke. Het speelgemak was enorm, maar ik vond
de klank te schel. Hierna volgde de Rico SJ soft. Hierbij vond ik het geluid nog warmer dan bij de Vandoren zz en deze speelde veel
comfortabeler. Ook speelde ik hier de hoge noten veel gemakkelijker mee dan ik tot dan toe had gedaan. Nadeel vind ik dat het weinig volume geeft.
Tenslotte probeerde ik Rico SJ Medium. Ik vond dit riet erg gemakkelijk spelen en het gaf meer power dan de Rico SJ Soft, maar het geluid
van de soft was wel warmer en voller.

Nu twijfel ik een beetje over welk riet ik nu moet nemen. De soft voelt als de meest veilige keuze. Hierbij vind ik mijn klank het mooist alhoewel
ik wel een beetje de power en kracht mis, zeker bij de hoge noten. Op de tweede plaats komt de medium. Een iets minder mooie klank, maar wel
krachtiger en volumineuzer. Nu ben ik zelf erg fan van Maceo Parker en ik wil in de toekomst als ik wat beter ben ook die richting uit gaan. Nu
denk ik niet dat mijn setup daar geschikt voor is.

Wat zouden jullie doen? Moet ik misschien voor het riet gaan wat me meer volume geeft, maar waar ik qua klank niet helemaal over tevreden ben of
gewoon voor de veilige keuze? Of wellicht een ander mondstuk. Ik speel ongeveer 8/9 maanden dus moet mijn techniek op alle vlakken nog ontwikkelen.
Deze vraag ga ik uiteraard ook bij mijn leraar neerleggen, maar ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: Keuze Mondstuk + Riet
« Reply #1 on: 12 March 2012, 23:44:15 »
Ik zou na zo kort spelen vooral kiezen voor de optie die het makkelijkst aanspreekt en het makkelijkst controleerbaar is qua klank en intonatie. Je hebt nog een heel saxofoonleven voor je om je druk te gaan maken om klank, eerst je spel en intonatie ontwikkelen! :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 13 March 2012, 07:19:52 »
Ik mis je ervaring met de V16 :?: (toch wel mijn riet)

Je speelt nu 10 maanden?
Ik zou inderdaad gaan voor speelgemak. Dan hoef je daar minder energie in te steken en kun je  je focussen op alle andere zaken.

Vergeet niet. Jij maakt de klank, een ander riet kan je helpen om een verandering aan te brengen, maar als je niet actief op zoek bent naar een andere klank klink ja na een week weer zoals je vroeger klonk.
Het zelfde geldt voor mondstukken.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 13 March 2012, 07:30:49 »
?Ben het helemaal eens met wat Thijs zegt, krijg eerst je techniek goed onder de knie. Het gevaar van te vroeg klank voor speelgemak te verkiezen is dat je dan snel eindigt met een mondstuk en/of riet wat te zwaar voor je is. Dat het te zwaar is merk je vaak ook niet direct, maar pas als je zacht maar toch gedetailleerd wil spelen (wat in de klassieke saxofoonmuziek vaker voorkomt dan de lichtere muziek die jij wil gaan spelen), maar ook doordat je minder controle over je klank en intonatie krijgt(een saxofoon is niet een perfect instrument, dus je moet leren dat je sommige noten iets omhoog of omlaag moet sturen om die goed stemmend te krijgen door middel van je embouchure, dat heet intoneren) en dat je veel sneller vermoeid raakt omdat je meer gaat knijpen om het mondstuk toch goed aan te laten spreken.

Met je soloïst mondstuk heb je voor de eerste paar jaar een mooi veelzijdig mondstuk waar je verschillende muzieksoorten mee kan spelen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #4 on: 03 April 2012, 23:54:48 »
Beetje laat met mijn reactie, maar ik ben er helemaal uit.

Heb een week afgewisseld met de rieten en ook uitvoerig getest bij welke ik sneller vermoeid raakte.
Uiteindelijk ben ik toch voor Rico 3 soft gegaan. Ik merkte geen wezenlijk verschil in vermoeidheid met
de rieten die eerst wat makkelijker aan te blazen waren. Na 2 weken spelen merk ik dat de noten er nu
even vlot uitkomen en ben nog steeds tevreden over het geluid wat ik ermee produceer. Dat verschilt
toch echt van de andere rieten. Daarnaast vind ik het eenvoudiger om ermee zacht te spelen. Dus ook
op basis van jullie reacties lijkt me dit de beste keuze.

Ik heb sinds kort ook een nieuwe sax van een Jupiter studiesax naar Buescher Aristocrat Big B. Merk dat
ik de hoge noten wat lastiger te intoneren vind, maar dat wanneer ik op een specifieke noot oefen deze ook
snel vooruit gaat. Eigenlijk ben ik me pas sinds mijn saxwissel bewust geworden van intonatie. Nu lees ik
vaak dat mensen zeggen dat je als beginner het best een sax kan nemen die makkelijk speelt en waarbij
je relatief gesproken weinig met intonatie hoeft te doen. Maar is het niet zo dat je dan juist op dat vlak
wat lui wordt en dus minder ontwikkeld? Het is maar een gedachte, maar ben benieuwd hoe jullie daartegen
aan kijken.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 04 April 2012, 07:33:43 »
Quote from: "Hades"
Nu lees ik vaak dat mensen zeggen dat je als beginner het best een sax kan nemen die makkelijk speelt en waarbij
je relatief gesproken weinig met intonatie hoeft te doen. Maar is het niet zo dat je dan juist op dat vlak
wat lui wordt en dus minder ontwikkeld? Het is maar een gedachte, maar ben benieuwd hoe jullie daartegen
aan kijken.
Goed dat jij al zo met intonatie bezig bent, de meeste beginners die nog maar een jaar bezig zijn zullen de betekenis van dat woord nog niet eens kennen :lol: Een beginner heeft al zoveel waar hij tegelijkertijd om moet denken wat bij meer ervaren blazers op automatische piloot gaat (vergelijk het met het schakelen in de auto, als je een paar jaar je rijbewijs hebt denk je daar niet eens meer over naar terwijl je in je eerste rijlessen steeds naar je pook kijkt om te zien waar die is). dat je het die beginner zo makkelijk mogelijk probeert te maken. Zo geef je een beginner een sax die gewoon goed aanspreekt en geen lekken heeft (zodat de leerling niet zich zelf de schuld geeft als iets niet lukt terwijl het aan de sax kan liggen) en één die relatief goed intoneert (perfect introneren bestaat niet bij saxen).

Afgezien van het intoneren van de noten van de sax met een stemapparaat, moet je als saxofonist ook leren noten te intoneren tenopzichte van je medemuzikanten. Zo zal je als je noten die onderdeel van akkoorden zijn speelt, de grondtoon daarvan goed stemmend moeten hebben, de kleine/grote terts iets te laag en de kwint iets te hoog om het gehele akkoord wat gespeeld wordt over meerdere blazers goed klinkend te krijgen. Daarnaast kan jij volgens je stemapparaat goed geïntoneerd zijn, maar als jouw buurman dat niet is, zul je afgezien van hem een rotschop te verkopen, ook naar zijn slecht geïntoneerde noot toe moeten intoneren om het niet vals te laten klinken. Kortom, ook al heb je een vrij zuivere sax, intoneren moet je altijd dus qua intonatie wordt je niet snel lui gehouden.

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #6 on: 06 April 2012, 18:27:15 »
Het is niet zo dat ik met een stemapparaat aan de slag ben hoor dus ik denk dat ik het begrip intoneren
misschien wat verkeerd heb gebruikt. Ik bedoel hiermee dat ik bij deze sax meer moeite moet doen om
tonen (met name de hoge tonen) er mooi uit te krijgen. Hierdoor ben ik mezelf veel bewuster geworden van
de spanning die ik op het mondstuk zet. Ik merkte ineens dat ontspannen spelen een veel mooiere klank
oplevert, een inzicht wat ik bij mijn vorige sax niet had ,omdat daar de noten allemaal redelijk oké en zonder
veel moeite uit mijn sax kwamen rollen. Nu luister ik veel beter naar zuiverheid van mijn toon en ben ik
veel bewuster bezig met mijn embouchure. Dus vandaar dat ik tot die gedachte kwam.

Ik speel buiten mijn leraar niet met anderen dus op dat vlak heb ik 0 ervaring. Verder probeer ik wel mijn
klank en volume in de gaten te houden wanneer hij op het keyboard wat meespeelt, maar dat mag geen
naam hebben. Op dat vlak moet mijn gehoor ook nog goed ontwikkeld worden.

KoenD

• Guest
« Reply #7 on: 06 April 2012, 18:56:14 »
Als je de kans krijgt eens op een rigotti riet te spelen, zeker proberen!
Spelen fantastisch.  Ik heb gans mijn leven op Vandoren gespeeld en recent overgeschakeld omdat ik vond dat ik teveel mindere of slechte rieten had in één doosje. Rigotti heeft in elke sterkte 3 varianten.
Ik ga trouwens binnenkort naar de Rigotti fabriek (in Cogolin, Zuid frankrijk).

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #8 on: 06 April 2012, 19:00:41 »
Ok, dan heb je het inderdaad niet over het intoneren, maar meer hoe je je embouchure toe moet passen. Inderdaad is een ontspannen embouchure goed voor je klank, vooral voor als je meer een klassieke klank zoekt. Als je er niet scherp op bent, ben je snel geneigd om in de hoogte veel meer te knijpen waardoor je een dunnere toon krijgt, maar ook de stemming omhoog gaat. Zo als je een lage D speelt qua embouchure, moet je dus ook een hoge D spelen.

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 06 April 2012, 19:20:01 »
Quote from: "KoenD"

en dat  :-D
wel een  :idea:  :idea:  :idea: uitgebreidt verslag ( + foto's) maken hé   :P

KoenD

• Guest
« Reply #10 on: 06 April 2012, 19:34:38 »
Quote from: "Zoot"

en dat  :-D
wel een  :idea:  :idea:  :idea: uitgebreidt verslag ( + foto's) maken hé   :P

Zoot,
Ik zal proberen.
Ik weet niet of foto's maken er toegelaten is.
Ik heb een afspraak met Daniel Rigotti en ik zal hun rietvelden bezoeken (dat hebben ze in eigen beheer!) en daarna de fabriek.
Ik kijk er wel naar uit eigenlijk.   Als ik mij niet vergis zijn de Francois Louis rieten ook Rigotti fabriek.

Zoot

• Guest
« Reply #11 on: 06 April 2012, 20:32:13 »
Ik zal proberen. Ik weet niet of foto's maken er toegelaten is.
Je hebt  :roll: nog even tijd om een foto / video camera in te bouwen in laten we zeggen :idea:  een saxkoffer......     een minicamera  :idea: als dasspeld te scoren....  en eh eh...  :P  
 Ik heb een afspraak met Daniel Rigotti en ik zal hun rietvelden bezoeken (dat hebben ze in eigen beheer!) en daarna de fabriek. Ik kijk er wel naar uit eigenlijk.   Als ik mij niet vergis zijn de Francois Louis rieten ook Rigotti fabriek.  

Lijkt me  8) leuk, veel plezier daar
(je hebt PB)

Offline aristocrat

• Member
  • *
« Reply #12 on: 06 April 2012, 21:48:35 »
Ben ook benieuwd naar je ervaring met de v16 2,5. Ik heb er zelf ook al op gespeeld om te kijken hoe het klnkt vergeleken met een classic 2,0 . De klank werd met de v16 erg mat en dof. Het speelcomfort was ook een stuk minder. Misschien een te grote overgang?. Volgens de comparison charts op internet moeten de 2,0 classic en de 2,5 v16 in dikte ongeveer gelijk zijn.. Maar misschien is de v16 gewoon stugger..

KoenD

• Guest
« Reply #13 on: 07 April 2012, 07:16:22 »
Of je had gewoon een slechte V16, zoals ik er de laatste jaren enorm veel heb weggekieperd.

Offline Hades

• Member
  • *
« Reply #14 on: 07 April 2012, 21:31:31 »
De V16 2,5 die ik heb uitgeprobeerd vond ik niet fijn aanspreken en de klank was minder
vol dan het geluid wat ik met de Rico SJ 3 soft produceer. Was er vrij snel uit dat, dat
hem niet ging worden. Dan vond ik de zz eigenlijk beter, maar die vond ik wel heel erg
oncomfortabel blazen.

Kreeg van de week trouwens mijn eerste doosje van de RIco's binnen. Heb ik er ongeluk
unfiled ipv filed bestelt. Vind het overigens niet heel erg, de klank lijkt wat opener en
iets volumineuzer, maar echt veel scheelt het volgens mij niet. Wat zijn jullie ervaringen
met het verschil hier tussen?

Ik ga die Rigotti zeker eens proberen. Wist nog niet van het bestaan af. Ben benieuwd
naar je verslag van het bezoek aan de fabriek. Wel tof dat je dan zicht op het gehele
proces als ook die rietvelden erbij liggen.