Author Topic: Gebonden noten spelen  (Read 2501 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

• Member
  • *
Gebonden noten spelen
« on: 30 March 2012, 22:24:41 »
Ik merk dat ik het best wel moeilijk vind om op saxofoon de noten mooi gebonden te spelen. Naar mijn idee had ik daar vroeger op de klarinet veel minder last van (behalve b-c dan).
Ik blijf de afzonderlijke noten teveel horen, probeer wel naar de noten toe te spelen maar dat lukt nog niet goed.
Ligt dit nu het meeste aan hoe ik m'n vingers neerzet, of is ademsteun en doorblazen de grootste boosdoener?
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline aristocrat

• Member
  • *
Re: Gebonden noten spelen
« Reply #1 on: 30 March 2012, 22:34:25 »
mij lijkt de ademsteun het belangrijkst hierbij,maar ben nieuwsgierig naar andere meningen want ik speel nog niet zolang..

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 31 March 2012, 11:02:59 »
Ademsteun, doorblazen en je motoriek.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 31 March 2012, 12:37:11 »
Quote from: "Pieter"
Ademsteun, doorblazen en je motoriek.

Kortom de 3 O's ( of 5 of 10 of . . . )  :mrgreen:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 31 March 2012, 15:07:50 »
Oefen er ook op naast voorgaande tips, het timbre ongeveer hetzelfde te houden per noot. Soms gaat er voor een andere toon ineens een hele rits kleppen open, of juist weer dicht etc. Sommige tonen zijn van zichzelf wat ieler, of doffer. (speel maar eens octaaf G-Gis-A gebonden achter elkaar.)
In toptones for saxophone van Rascher staan ook zulke tips.

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #5 on: 02 April 2012, 10:43:47 »
Kortom, ik vraag gewoon weer naar de bekende weg :wink: . Worden wel 10 O's denk ik. Geeft niet, maar ik hoop stiekem wel eens dat het ei van Colubus om de hoek ligt.

Zal dat boek van Rascher ook eens aanschaffen!
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo