Author Topic: Lage noten ongewild octaveren  (Read 23648 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

• Member
  • *
Lage noten ongewild octaveren
« on: 10 April 2012, 15:26:38 »
Op m'n sopraan heb ik moeite met lage noten, vanaf ongeveer de g, f en daaronder. De noten octaveren heel snel, bij een beetje aanzetten is het al bijna niet meer te doen.
Ik ben vorige week bij Harry Bakker geweest, en daar is hij helemaal nagekeken en bijgesteld, dus daaraan kan het waarschijnlijk niet liggen.
Ik probeer zoveel mogelijk ruimte in m'n mond te maken en ontspannen mogelijk te spelen, maar dit is niet voldoende.
Ligt het nu aan de setup? Of ligt dit voornamelijk aan mezelf?
Ik speel nu op een Yanagisawa 5 mondstuk en Henke premium 2,5 riet. Ik weet dat dit eigenlijk een te licht mondstuk is, maar is dit ook de oorzaak van het probleem?
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Lage noten ongewild octaveren
« Reply #1 on: 10 April 2012, 15:31:43 »
Quote from: "yanamayo"
Ik weet dat dit eigenlijk een te licht mondstuk is, maar is dit ook de oorzaak van het probleem?
Een te licht mondstuk kan hier zeker debet aan zijn omdat het je beperkt om voldoende lucht door je toeter te blazen wat je juist nodig hebt voor lage noten. Maar je zou ook eerst eens een zwaarder riet kunnen proberen en in ieder geval een goede ademsteun en een goed ontspannen embouchure. Ook de stand van het mondstuk in je mond kan meespelen, dus varieer daar ook eens mee, vooral op sopraan is de verleiding groot om lekker met de sax naar beneden te spelen, maar daardoor knijp je je lucht af zeg maar.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 10 April 2012, 15:45:01 »
Ik zeg het nog 1 keer, voor de allerlaatste keer....:)

Lage tonen op sax zijn de moeilijkste van allemaal! Het duurt zeker een jaar of 10 van regelmatige aandacht voorje ze een beetje kunt spelen. Zoals het hoort, in ieder geval. Ik leg het nog 1 keer uit;

Je strottehoofd moet helemaal ontspannen zijn, en ja je moet ook een goede ademsteun en embouchure hebben en je sax moet in orde zijn, maar dat geldt voor alles. Wanneer dat alles in orde is en je hebt geen ontspannen strottehoofd, dan wordt het alsnog niks metdie lage noten.

Waarom is dat zo moeilijk? Omdat je tong middels het tongbeen aan dat strottehoofd vast zit, dus bij elke tongbeweging gaan die spieren juist spannen. Ook de miste of geringste spanning die je zelf hebt uit zich vaak in het spannen van de spieren in je keel......en wat krijg je dan? boventonen!

Het is op elke sax,SATB, moeilijk. En ja, het is niet op alle saxen en met alle mondstukken of rieten even moeilijk, maar het blijft het moeilijkste wat er is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 10 April 2012, 21:18:37 »
dat wordt dan Ctrl+D voor dit topic!

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 10 April 2012, 22:17:21 »
Bedankt voor jullie reacties!

Invisible: Heb met opzet al voor de gebogen hals gekozen, zodat dit al iets scheelt in de stand van het mondstuk in m'n mond. Misschien nog niet genoeg. Ga ik in ieder geval uitproberen. En een rietje 3 van Hemke bestellen, voordat ik eventueel voor een nieuw mondstuk ga.

Pieter: Dat maakt aanzetten van de tonen met je tong ook zo moeilijk, als je je strottehoofd ontspannen moet houden. Kun je, door hééél veel oefenen en als je vergevorderd bent, dit dan op de één of andere manier van elkaar los van elkaar bewegen (weet niet hoe ik het anders moet noemen)?
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 10 April 2012, 22:34:45 »
Als ik dit zonder saxofoon probeer merk ik dat alleen het puntje van mijn tong beweegt.
De rest blijft ontspannen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 11 April 2012, 10:56:20 »
Zoiets zal het wel zijn...hoe het werkt weet ik niet, het blijft in ieder geval altijd moeilijk, ook nog na jaren voor de meest doorgewinterde saxofonist.

Vraag je leraar om oefeningen. Ik weet er 1 die heel goed werkt;

Speel een lage C, houd al je vingers op de kleppen en blaas dan over naar een midden C. Dat is niet zo heel moeilijk, maar zul je ook moeten oefenen. Probeer een midden C in je hoofd te horen en probeer dan die klank na te bootsen op je sax, terwijl je vingers een lage C spelen. maw, je zet je strottehoofd in de midden C stand. Houd een paar tellen aan en laat de klank dan weer zakken tot lage C. Dit op 1 adem. Stop dan de klank en stoot er vervolgens die lage C een aantal keer achteraan. Doe dit verschillende malen per dag en probeer zo veel mogelijk lage noten te spelen, speel je muziek eens een octaaf lager waar het kan.

Je gaat na een aantal weken beslist verschil merken, das het begin van een lang traject, maar het begin is er dan. Vervolgens ga je ondervinden dat het je nooit zal lukken.....omdat er soms van je gevraagd wordt om lage noten snel, hard aangezet, zacht aangezet, staccato of heel lang aangehouden te spelen en elke keer heb je het gevoel dat je het nooit zult leren want in al die verschillende omstandigheden zorgen voor weer andere bewegingen waarbij je steeds weer opnieuw moet leren hoe het werkt. DAt is niet erg, wanneer je je er van bewust bent, heb je al veel gewonnen, er zijn niet veel mensen die in alle omstandigheden een lage noot mezzoforte goed kunnen neerzetten en wanneer jij er aandacht aan blijft geven, kun jij dat wel over een poosje.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #7 on: 11 April 2012, 12:01:15 »
Quote from: "Pieter"
Lage tonen op sax zijn de moeilijkste van allemaal! Het duurt zeker een jaar of 10 van regelmatige aandacht voorje ze een beetje kunt spelen. Zoals het hoort, in ieder geval. Ik leg het nog 1 keer uit;

Het duurt zeker 10 jaar...

betekent dat dan dat je de eerste 10 jaar geen-lage-noten-nie in een dweilband-band of iets dergelijks kunt spelen...?

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 11 April 2012, 12:12:10 »
Er bestaat een verschil tussen "goed lage noten spelen"en "er geluid uit krijgen" De voorkeur heeft altijd "er geluid uit krijgen".

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #9 on: 11 April 2012, 12:54:16 »
Quote from: "EdO70"

betekent dat dan dat je de eerste 10 jaar geen-lage-noten-nie in een dweilband-band of iets dergelijks kunt spelen...?
Nee hoor want hopelijk heb je in die dweilband wel iemand met z'n mooie sousafoon om de nek die dat lage hoempa-pa werk voor zijn rekening neemt. Op alt zal je dan vooral wat melodiewerk hebben.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #10 on: 11 April 2012, 13:10:58 »
Pfff, gelukkig dan maar!

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #11 on: 11 April 2012, 13:22:06 »
Hoi Theo: Ik heb net met oefenen (op alt) geprobeerd met alleen het puntje van m'n tong aan te zetten en de rest ontspannen te houden. Dit kost (nog) een hoop moeite, maar merk al wel verschil in klank, meer open bij de aanzet, niet zo dof meer en minder zo'n 'blllll'-bijgeluid.

Pieter: Ik heb geen leraar :oops: . Ik kan wel voor veel aspecten bij mijn man terecht (dirigent en vroeger solo-klarinettist bij goede harmonie-orkesten), maar voor specifieke saxofoonaspecten probeer ik bij jullie zoveel mogelijk op te steken. Een saxofoon is tenslotte weer heel anders dan een klarinet.  Ik zal zeker die oefeningen gaan doen die je beschrijft! En veel lage noten gaan spelen!
- Howarth S50C hobo

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #12 on: 11 April 2012, 20:59:30 »
Quote from: "EdO70"

Wat denk je van een heavy metal band :smt067  :smt067

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #13 on: 11 April 2012, 21:10:11 »
Quote from: "yanamayo"
Hoi Theo: Ik heb net met oefenen (op alt) geprobeerd met alleen het puntje van m'n tong aan te zetten en de rest ontspannen te houden. Dit kost (nog) een hoop moeite, maar merk al wel verschil in klank, meer open bij de aanzet, niet zo dof meer en minder zo'n 'blllll'-bijgeluid.

Omgekeerd als ik de toon aanzet met een geheel gespannen tong klinkt de toon minder open.
Probeer eens of links en rechts  van je tongpuntje hetzelfde geluid geeft.
Mischien is het in het begin makkelijker om een kant van je tong te gebruiken en de rest te ontspannen.
Ben benieuwd hoe het klinkt na dit verlengde paasweekend. :D

Offline aristocrat

• Member
  • *
« Reply #14 on: 11 April 2012, 21:57:47 »

Je strottehoofd moet helemaal ontspannen zijn, en ja je moet ook een goede ademsteun en embouchure hebben en je sax moet in orde zijn, maar dat geldt voor alles. Wanneer dat alles in orde is en je hebt geen ontspannen strottehoofd, dan wordt het alsnog niks metdie lage noten.

Waarom is dat zo moeilijk? Omdat je tong middels het tongbeen aan dat strottehoofd vast zit, dus bij elke tongbeweging gaan die spieren juist spannen. Ook de miste of geringste spanning die je zelf hebt uit zich vaak in het spannen van de spieren in je keel......en wat krijg je dan? boventonen!

Het is op elke sax,SATB, moeilijk. En ja, het is niet op alle saxen en met alle mondstukken of rieten even moeilijk, maar het blijft het moeilijkste wat er is.

Wat is het verband tussen het niet perfect spelen van de lage noten en het ongewild octaveren?. Lastig op elke sax? Ik speel namelijk alt en ik speel mn lage noten vast nog niet perfect ,maar octaveren zonder het octaafklepje moet na een paar weken tot maanden intensief oefenen toch wel opgelost zijn. Als iemand met meer speelervaring hier nog last van heeft moet er volgens mijn wel iets met het mondstuk/riet zijn..